jans

Alla inlägg den 26 januari 2015

Av Jan Sandström - 26 januari 2015 16:16

Skönt att leja bort sånt där.

Så kan vi

:-)

Av Jan Sandström - 26 januari 2015 10:57

Det är måndag igen och det sänds en matinéfilm


Ångestladdat skrev de i tidningen om filmen och då kommer jag att tänka på sketchen med Robert Gustafsson som Ingemar Bergman och hans ångestladdat måste det va, här är en till goding.

Ingmar Bergman - SVT 50 år (Robert Gustafsson)

SVT 1, 15:00--16:25 Kvinnodröm (1955)

 

Handling:
Modefotografering pågår under ledning av Susanne Frank. Modellen Doris poserar. Det är många människor i ateljén, däribland den fete direktör Magnus som dricker grogg. Ingen säger något men stämningen tycks irriterad. Direktör Magnus trummar med fingrarna. Susanne går in i mörkrummet där hon får vara i fred. Hon tänder en cigarrett. Samtidigt hör Doris någon skvallra om Susanne och den gifte älskare hon haft i Göteborg. Honom tycks hon inte kunna glömma. Susanne kommer ut till Doris och medd...Mer
Regi och manus: Ingmar Bergman.
I rollerna: Eva Dahlbeck, Harriet Andersson, Gunnar Björnstrand, Ulf Palme, Inga Landgré m.fl Textat sid. 199 4:3-format
Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

Av Jan Sandström - 26 januari 2015 10:32

Måndag den 26/1


Hjälp redan den tjugosjätte, dags att ta sig an räkningarna IGEN.

Och det snöar så jag måste ut och skotta snart.

Men jag är inte på humör för något dera, jag gruvar mig bara för onsdagen då Bosse ska till veterinären för sista gången.


Igår en dag hemma med de vanliga sysslorna, gjorde alltså ingenting alls men blev inte klar så jag tänker fortsätta idag.

Läste in några filmer till datorn men min smarta HTPC är lite för smart för sitt eget bästa.

Lade in boxen med Tati-filmer och filmerna Semestersabotören och Min onkel fick helt andra namn och den hittade bilder på helt andra filmer.

"Min onkel" blev "Min brors barn" eller något liknande som är en helt annan film.

Får konsultera Erik och se om det finns någon inställning att den inte ska söka så galet i någon filmdatabas.

Eljest får jag köra som vanligt, genom filhanterare och de filnamn jag skrivit in.

Fick en stund på soffan med ljudboken och Gunnar men vad jag vet sov jag ingenting.

Inger hade cyklat till en kär vän som fyllde 80 år, jag berättade om han igår.


Inatt somnade jag sent, först efter 4 någon gång eller om det var 5.

Gunnar skulle ut eller in då jag lyckats lugna tankarna i mitt huvud som bara snurrade runt runt runt runt runt.


Idag vaknade jag dock vid 8 och kände mig ändå skapligt utvilad men jag behöver ju inte oroa mig då jag enkelt kan ta en kort lur på soffan med Gunnar.

Ska ta fram några fler DVD för att lägga in i datorn och så ska jag fortsätta sortera filmer och annat som ligger lite här och där på hårddiskarna.

Måste få lite struktur så min HTPC kan hitta igen det som ska kunna visas på TV och inte allt skräp som finns.


Vädret är eländigt men skönt att jag inte behöver ut direkt nu utan jag tar det senare eller imorgon när det slutat snöa.

Erik ska komma hem med bilen, det gick tydligen fint att köra fram och åter till Östersund.

Anders kommer förbi för att fixa takboxen som frusit men nu är det blidväder så då kanske det funkar att öppna.

Lite enklare då men vi ska väl värma med hårtorken och blåsa rent med tryckluft.

Låsolja har jag bara dålig erfarenhet av, det tinar låset men har man en gång börjat så måste man fortsätta då det bara fryser ihop mer och mer ju fler gånger man sprutar in oljan.

Nej blåsa torrt , in med tunn olja och sedan tryckluften igen tycker jag är bästa sättet.


Blidväder svamlade jag om, det har vi inte men -0,3° är nästan det på altan.

Väderstationens Aktuella värden:
2015-01-26 10:45:04

Temperatur: -0,2 °C
Lufttryck: 991,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 4,5 m/s från SW,
i byarna 6,8 m/s
Kyleffekt: -4,9 °C
Inne hos oss. Temp: 20,4 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 22,5 mm
Året: 22,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,0 °C
Klockan:
06:32
Temp - Max:
0,1 °C
Klockan:
13:30
Temp - Min:
-9,9 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-14,0 °C
Klockan:
19:17
Lufttryck - Max:
1000,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1002,8 hPa
Klockan:
18:49
Lufttryck - Min:
991,3 hPa
Klockan:
10:25
Lufttryck - Min:
994,5 hPa
Klockan:
00:04


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:36
Sol upp: 08:36
Sol ned: 15:08
Skymning: 16:08
Dagsljus: 08:32 tim:min
Dag längd: 06:32 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 59s more daylight tomorrow
Måne upp: 09:48
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: -----

och en eländig trädgårdsbild.

 

Jag tycker bilden blev mörkare än vad ögat ser det men den kanske visar som det är.

Det är dålig fart på småfåglarna men måste ändå ut och fylla på jordnötter.

Men först fylla kaffemuggen.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards