jans

Alla inlägg under oktober 2015

Av Jan Sandström - 31 oktober 2015 11:43

Det är inte så varmt och skönt som det såg ut.

Tror jag tar och går in igen, lägger mig på soffan med en varm kisse på magen.


Har förresten så dålig WiFitäckning här på framsidan, måste försöka åtgärda det på något sätt.

Av Jan Sandström - 31 oktober 2015 11:22

Gick ut och tog in reklamen som kommit i lådan och då fick jag se den här lilla stackaren på plattorna,
Kan man ta in den i värmen eller ska den få vara kvar, det kan ju komma snö.

Men visst är den fin och naturen kan verkligen lura sig själv.

   

Det kändes riktigt skönt ute så det skulle ju gå att sitta ute och fika, men jag måste ju tänka på grannarna och vad de ska säga om mig.

 

Ä skit samma, jag går ut en stund och äter min tårtbit.

Av Jan Sandström - 31 oktober 2015 11:03

Nu behöver jag ett större SD-kort till min GPS.

Det jag har på 4 GB har blivit för litet för de nya kartorna så jag kunde inte uppdatera gårdagens nya karta som släpptes.

 

Någon av er söner som har ett liggandes, 8 GB skulle räcka.

Jag har haft minneskort själv men hittar bara inte igen dem, har snart sökt överallt men....

Det va som 17, påsen ligger ju här på skrivbordet helt öppet.

Det är smånissarna som retas med mig.


Nä där blev jag inte hjälpt.

 


Jag går och tar den där tårtbiten och kaffe istället och hoppas på att någon donerar ett kort till mig.

Förresten är maxxtorleken 32 GB i min GPS.

 

Av Jan Sandström - 31 oktober 2015 10:10

Lördag den 31/10 och Alla helgons dag.


Jag kanske är för gammal men jag gillar inte det här hallo, viin. Alltså man klär upp sig och tar ett vinglas, gärna stort och så går man över till grannarna och skriker "Hallo, Viiin" när man sträcker fram glaset.

Varför dricka när man ska minnas alla som före en själv gått tillbaks över till andra sidan.

Det här med att klä sig som spöken, skelett och annat skit behöver inte kommenteras.


Igår var en lugn skön dag här hemma med kissekatterna och fåglarna ute i trädgården.

       

Jag bytte plats på katträden så att det blev ljusare här uppe i hallen och så blev det närmare till Tristans kelplats, som borde ha gjorts lite större och med kanter så att han inte ramlar ner.

Jag åkte över till Granngården för att köpa solrosfrön och lite annat men det var i stort sett tomt på hyllorna så jag åkte hem utan att ha köpt någonting, det blev billigt.


Inger slutade tidigt och vi åt middag, kaffe och tårta senare på kvällen.


Det blåste ordentligt igår kväll och det kan delvis förklara den värk jag går med men det brukar vara jobbigare på hösten och vintern.

Granen ute blåste omkull och förrådsdörren blåste upp, IGEN.

 

Men nu har jag rest upp granen och lagat dörren så nu ska det vara klart för vinter och snö   

Behöver jag säga att jag vill ha sommar och värme, mår lite bättre då. Men barnen gillar snö och vinter och vill man vara nära dem får jag stå ut med mitt elände.


Såg lite TV igår kväll innan jag gick isäng med ljudboken, men den tog slut och jag hade ingen ny att börja på så via sängdatorn laddade jag in en bok, men den var inte bra så jag får ladda in nya böcker idag.

Frågan är vad jag ska välja av det jag har i "bokhyllan".

Sov ganska gott inatt och Tristan låg vid mina fötter till att börja med, Gunnar kom in och lade sig på soffan.

Det går bättre och bättre med de två tillsammans.


Då är det värre Med Tristan och hans jagande av Mirabell men hon fräser ifrån ganska ordentligt.

Bara svårt att sova när de går på som värst och inne i sovrummet.

Det är lördag så jag låg kvar en stund och lyssnade på radion.


Sedan blev det Mirabell som ville ha mat och det fick hon, Tristan ville gosa och det fick han. Jag ville ha frukost och det fick jag, efter att ha fixat den själv och det blev lite korsord till då vi inte har någon tidning idag.

Men före min frukost gick jag ut och reste upp granen och nu lade jag två betongplattor på underredet så att den står stadigare.

Frukost och sedan gick jag ut och lagade dörren till förrådet, det var enklare än vad jag trodde efter att tidigare ha kollat på den.

Så nu går den att stänga igen, den hade ju blåst upp tidigare och då regnade det ordentligt så den hade slagit sig ganska ordentligt men nu var den torr och hade rätat upp sig.

Ett antal kraftiga skruvar gjorde susen.


Eljest har jag inte så stora planer för idag, inte på dagtid i alla fall.

Jag ska senare läsa av mätarna för statistiken och kollen, El, Vatten, Värmepumpens drifttid och elförbrukning.

Då ser man lätt om det hänt något eller om något kanske är på gång, vattenläckage eller fel på värmepumpen t.ex


Ute får man bara mäta och sedan är det svårt att göra någonting åt det.

Just nu utanför fönstret, +6,2°, svag sol och det blåser en sydligare vind.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-10-31 10:45:06

Temperatur: 6,6 °C
Lufttryck: 1011,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 88 %
Vindstyrka: 3,2 m/s från SW,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 4,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,2 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 39,9 mm
Året: 579,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,3 °C
Klockan:
09:49
Temp - Max:
6,7 °C
Klockan:
22:53
Temp - Min:
5,0 °C
Klockan:
08:16
Temp - Min:
-3,9 °C
Klockan:
07:31
Lufttryck - Max:
1015,4 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
1020,5 hPa
Klockan:
10:18
Lufttryck - Min:
1010,7 hPa
Klockan:
05:12
Lufttryck - Min:
1015,2 hPa
Klockan:
23:55


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:24
Sol upp: 07:16
Sol ned: 15:28
Skymning: 16:20
Dagsljus: 09:56 tim:min
Dag längd: 08:12 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 18:46
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 11:43

Trädgårdsbilden nu ser ut så här

 


NU ska jag göra kaffe och ta sista tårtbiten som står kvar i kylen.


Godmorgon.


Av Jan Sandström - 31 oktober 2015 08:30

...igår.

Av Jan Sandström - 30 oktober 2015 19:46

Påstod på Facebook till någon som undrade om ungar som tiggde godis vid dörren att man skulle ge dem morötter så kom de inte tillbaks nån fler gång.


Inger gav grannbarnen morötter i fjol och tänk, nu stod de här igen och tiggde bus eller godis.

Och de såg lika glada ut när de fick en påse morötter.


Kanske har de kanin hemma.

Av Jan Sandström - 30 oktober 2015 13:42

Här ser jag dem bättre och så ligger jag skönare när jag spanar in småfåglarna.

             

Men den där stora prickiga verkar ha så lång vass näbb, då är nog de små blå och svartgula godare.


 
Men nu tar jag med mig gubben och går till soffan för att gosa.

Av Jan Sandström - 30 oktober 2015 13:13

Bara gubben nu kunde ta bort den där glasrutan

 

så kan jag komma åt läckerbitarna som äter frö.

 

Jag (gubben) behöver ingen kylfläkt för fläktandet det sköter svansen om   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards