jans

Alla inlägg den 7 oktober 2015

Av Jan Sandström - 7 oktober 2015 21:49

Inger och jag åkte hem till Peter och Anna och deras skrutt.

Vi pratade om bröstmjölk och jag sa att den är inte god.

Av Jan Sandström - 7 oktober 2015 14:21

Nu är det snö på väg, det känns då så för det värker i kroppen.

Händernas är värst men knäna.

Har faktiskt gjort något idag, monterat krokar på nackstöden i bilen, jag fick loss dem då jag läste instruktionsboken men skulle kolla hur den automatiska klimatkontrollen fungerar, men blev inte klokare.

Jag vill ha tillbaks de vanliga vreden.

Det jag saknar är att kunna skicka mer luft till fötterna och minska på vindrutan, nu är det digitalt så antingen 1 eller 0 gäller.


Kanske skulle ta Ipren för det verkar vara ett undermedel enligt hon på TV just nu.


På TV? SVT HD fungerar i min HTPC och rumstvn, men inte här i kontoret så vad kan då ha hänt.

Nä jag skiter i allt nu och tar ljudboken till soffan, först göra mig en stor mugg kaffe.

Tog nyss min medicin men ska pyttsa på med en extra Alvedon. Jag har ju speciell Alvedon på 665mg och långtidsverkande, Inge de 500mg som man köper på ICA. Ja så käkar jag ju andra piller till.


Kaffe och soffan va det. Här kommer jag Tristan.

Av Jan Sandström - 7 oktober 2015 11:07

SVT 1, 14:50--16:30 L'amour, c'est mieux ā deux (2010)

eller Par i kärlek som den döpts till här hemma.

Jag kanske skulle ta och spela in filmen så har vi något att se tillsammans någon kväll.

Nu när de tydligen fått igånt sändningen men då uppstår problemet, jag kan bara spela in digitala kanaler och det verkar de ha slutat sända, just nu.

 

L'amour, c'est mieux ā deux (2010)

 

 

Eller på svenska från tvprogram.nu

 

Matiné: Par i kärlek - SVT1
(L'amour, c'est mieux ā deux) Fransk långfilm från 2010. Michael drömmer om det perfekta mötet med sin drömkvinna och hans vän Vincent är Michaels motsats. Han tror mer på handling och följer sin intuition. Men allt ställs på ända när de två vännerna möter Angčle och Nathalie. Regi: Dominique Farrugia och Arnaud Lemort. I rollerna: Clovis Cornillac, Virginie Efira, Manu Payet, Annelise Hesme, Laurence Arné, m.fl 5.1-ljud HD

Av Jan Sandström - 7 oktober 2015 10:12

Onsdag den 7/10


Grattis på namnsdagen till alla Birgittor jag känner.


Igår, gjorde inte så mycket tror jag, eller gjorde jag det?

Nä tror inte det blev mer än mata fåglarna ute och katterna inne.

Satt ute med och hos Gunnar där jag drack kaffe, åt lunch, löste korsord och lyssnade på ljudboken.

Det blev ingen matinéfilm då vi inte hade någon TV-signal under hela gårdagen.

Men jag hoppas på att det är något tekniskt fel och att de inte plockat bort SVT 1+2 i HD som vi haft i nätet.


På förmiddagen åkte Inger upp till barnbarnet en stund innan hon kom hem och bytte bilen mot cykeln för att åka iväg till jobbet.

Morföräldrarna skulle komma upp från Stockholm idag men då de har åkt på flunsa så har de avbokat resan och kommer framöver när de är bättre, de vill ju inte smitta ned sitt barnbarn.

Tanken var att de skulle bo här i huset och vi i stugan och då kunde de sköta om katterna.

Men nu blev det alltså ändrade planer. Jag kommer i alla fall att åka till stugan imorgon och ensam med Gunnar.

Inger kommer att åka mellan då hon kommer att behövas här i stan av och till i helgen.


Fick just ett meddelande från Tomas att deras foto nu finns på Internet också.

http://familj.vk.se/#!/fira/7279552/tomas-sandstrom-och-sara-lindberg

 

Då var det sommar varmt och skönt.


Igår kväll satte jag mig och såg en gammal film och programmet om "Ambres, en död talar" som jag spelat in för en tid sedan.

Sedan sängen och ljudbooken med samma rutiner som tidigare, sönmlös och orolig men Gunnar har legat största delen av natten hos mig och i det stora hela har jag nog sovit skapligt gott.


I morse steg jag upp vid 8, gav utefåglarna mat

 

De har snart ätit upp alla frön, IGEN.

 

 

Sedan in och ge kisse mat, det är Mirabell som vill ha lite tonfisk innan hon lägger sig att sova på Ingers sänghalva, Gunnar sover på min säng.


Frukost åt mig själv med tidningen och korsorden som är lösta.

Kolla datorn och Facebook.

Skriva kommentar till inlägg som tjejerna i Kanada gjort på sin blogg.

The Canadian Adventures

Three Swedes Adrift

Under frukosten inträffade en katastrof, men Inger får faktiskt skylla sig själv så man ställer en avlång blommlåda på en smal stol.

 

Jag har sopat ihop jorden och nu ligger det två stolsdynor över så att det inte tas för en toalett eller något värre.

   

Men vad ska man eljest ha en lekakulla till om inte leka med säger Tristan.

   


Det blev inget jobb med väderstationen igår heller, jag har och dras med värk i knän och händer och vill inte förvärra allt med att göra för mycket då jag behöver kroppen till att jobba i stugan i helgen..


I Norge tror de av och till att berget ska rasa men inte då, det sitter ännu ihop men kameraövervakas hela tiden.

Nu har VG satt upp en kamera så det finns flera att välja mellan.


Här är det höst och vi går stadigt mot eländiga tider med snö och kyla.

Just nu +3,8° ute på altan.

Solen har skinit men går imoln ibland.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-10-07 10:30:05

Temperatur: 4,7 °C
Lufttryck: 1018,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 88 %
Vindstyrka: 1,1 m/s från W,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 4,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 32,1 mm
Året: 571,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,6 °C
Klockan:
10:13
Temp - Max:
13,9 °C
Klockan:
13:24
Temp - Min:
-4,9 °C
Klockan:
06:41
Temp - Min:
-4,5 °C
Klockan:
05:52
Lufttryck - Max:
1018,5 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Max:
1018,4 hPa
Klockan:
22:55
Lufttryck - Min:
1017,3 hPa
Klockan:
06:32
Lufttryck - Min:
1015,6 hPa
Klockan:
00:01


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:16
Sol upp: 07:03
Sol ned: 17:49
Skymning: 18:36
Dagsljus: 12:20 tim:min
Dag längd: 10:46 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 00:21
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 16:23

och så här såg webbkameran det för ett tag sedan.

 


Nu ska jag ta en kopp kaffe och skriva om dagens film.


Godmorgon.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards