jans

Alla inlägg den 16 oktober 2015

Av Jan Sandström - 16 oktober 2015 21:21

Jag är trött.


Har inte gjort så mycket idag, pratat med Carstedts och åkte dit för att köpa en uppsättning fälgsidor.

Fick lite rabatt på dem och så hade jag rabattcheckar jag löste in, så summan slutade på 150:- för 4 sidor. Jag är nöjd.

Pratade även med Stefan, min personliga mekaniker om ett och annat rörande bilen och fick ett par tips.

Det kanske blir extraljusmontering framöver.


Fick stödmärkningen av rutorna på bilen och satte dit den, solen sken och det var skönt ute men blåste en aning mycket.


Däremot har jag inte hämtat modemet som kom med posten, det är ju i Ingers namn så jag fick inte ut det på Preem, skulle ha tänkt på det och tagit med henes körkort.

Det är en dag i morgon också och den börjar tidigt.


Ska ju köra taxi tidigt, svågern ska med flyget och då anlitar de mig så upp redan kockan 6.


Så jag tror jag gör kväll och börjar på en ny ljudbok.


Godnatt.

Av Jan Sandström - 16 oktober 2015 09:34

Fredag den 16/10


Jahaja, då satt man här igen och försöker komma på något att skriva.


Igår, Åkte med Erik och kikade på ett hus som Anders kanske blir intresserad av. Och det blev han men sedan är ju frågan om budgivning.

Mäklaren skyllde på media och tidningarna att det var de som orsakar en spricka i bubblan, att priserna rasat iväg i höjden.

Men det är ju mäklarna som trissar upp fastighetspriserna genom att ständigt hålla på med denna budgivning.

Tacka för det att det då blir för dyra bostäder och att folk lånar upp för mycket.

Men huset var fint och hade sin charm och visst kan man göra något av det och uthusen.


Hemma igen bytte vi däck på bilen, sedan bytte vi på Eriks moppe.

Jag parkerade motorcykeln för vintervila, alltså backade in den i cykelboden och plockade ut batteriet.

 

Det blev bara 102,5 mil i sommar, i fjol körde jag faktiskt 154,1 mil.

Det blir dyra mil om man räknar in service och annat i kostnaden, borde egentligen byta bort den och köpa husvagn men det får jag inte.

Sedan plockade vi på tomten, satte dit buskstöd under vinbärsbuskarna.


Dator och TV-tittande innan det blev sängen och ljudboken.

Inger kom hem före midnatt.

Gunnar låg länge hos mig innan han gick ut en stund.


Har i det stora hela sovit ganska bra men idag känner jag mig antingen förkyld eller så är jag allergisk mot något.

Näsan rinner och jag är tung i huvudet.


Idag får jag nya routern/modemet från Net1 och sedan får jag se om Anders kommer förbi och ska byta däck på bilen, han borde göra det snart.

Men vi kom för sent på att när jag bytte bil skulle vi ha skickat med Anders vinterhjul istället för mina som var mycket bättre än Anders halvdåliga.

På släpvagnen blir jag nog tvungen att byta åtminstine ett vinterdäck men troligen båda då de torkat och har sprickor.


Så jag funderar allvarligt på att köpa dubbfria till släpen så kan jag köra med dem året runt och slippa lägga om vår och höst samt att jag då kan köpa nya oftare än nu.

Måste bara få bort ett par gamla däck från ett par fälgar så jag kan slipa och lacka dem fina, eller ska man köpa aluminiumfälgar.


I Norge har det inte rasat ännu och frågan är om det kommer att rasa i år, eller om det kommer att rasa närmaste åren.


Det är höst ute och jag är glad så länge det inte kommer en massa snö och blir riktigt kallt.

Just nu är det 6,9° utanför fönstret, men ingen riktig sol så inte heller skugga att tala om även om man ser lite skiftningar.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-10-16 10:00:05

Temperatur: 8,0 °C
Lufttryck: 1009,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 87 %
Vindstyrka: 0,4 m/s från ENE,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 8,0 °C
Inne hos oss. Temp: 20,4 °C Fukt: 42 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 32,4 mm
Året: 571,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,1 °C
Klockan:
00:15
Temp - Max:
13,5 °C
Klockan:
13:50
Temp - Min:
4,2 °C
Klockan:
07:08
Temp - Min:
-1,9 °C
Klockan:
05:50
Lufttryck - Max:
1009,4 hPa
Klockan:
09:29
Lufttryck - Max:
1013,6 hPa
Klockan:
00:58
Lufttryck - Min:
1008,3 hPa
Klockan:
02:28
Lufttryck - Min:
1009,1 hPa
Klockan:
23:58


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:42
Sol upp: 07:30
Sol ned: 17:18
Skymning: 18:06
Dagsljus: 11:24 tim:min
Dag längd: 09:48 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s less daylight tomorrow
Måne upp: 11:22
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 18:35

och så här ser det ut.

 


Småfåglarna svärmar runt automaterna så man kan nästan se med ögat hur frönivån sjunker.


Med det säger jag Godmorgon.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards