jans

Alla inlägg den 22 oktober 2015

Av Jan Sandström - 22 oktober 2015 13:59

Ica, Blomsterlandet men jag kunde ha fått vara 10 sekunder snabbare så hade jag hunnit förbi.

Men jag fick inte tag på julgtansfoten på Granngården då de inte tagit fram dem.
Jag tycker de skulle ha varit serviceinriktade och gått efter en.
Nu gick de miste om en försäljning.

Att det inte går att göra länkar i mobilappen.

Av Jan Sandström - 22 oktober 2015 08:59

Jävla Windowsprogrammerare.

Jag har ju BARA Wind 7 på den är datorn så det är nya bärbara som ställt till det.

Men jag VILL INTE ha något BitLocker på disken. Bara en massa jävla merarbete.

Dags att ge upp och kasta in handduken tror jag.



Med BitLocker-diskkryptering kan du skydda dina filer på en hel enhet. BitLocker hindrar hackare från att komma åt systemfilerna som de behöver för att få tag på ditt lösenord, eller från att komma åt data på din enhet genom att avlägsna dem fysiskt från din dator och installera dem på en annan. Du kan fortfarande logga in i Windows och använda dina filer som vanligt.

Obs!

Visa alla

Vad händer om jag lägger till fler filer på en krypterad enhet?

Nya filer krypteras automatiskt när du lägger till dem på en enhet som använder BitLocker. Om du kopierar de här filerna till en annan enhet eller till en annan dator dekrypteras de automatiskt.

Var kan jag använda BitLocker?

BitLocker kan kryptera enheten som Windows är installerat på (operativsystemsenheten) och fasta dataenheter (t.ex. interna hårddiskar). Du kan använda BitLocker To Go om du vill skydda alla filer som lagras på en flyttbar dataenhet (t.ex. en extern hårddisk eller ett USB-flashminne).

Visa alla

Om du krypterar en dataenhet

Av Jan Sandström - 22 oktober 2015 08:19

Torsdag den 22/10


Igår, ja vad gjorde jag igår, ingenting tror jag förutom strulade på med min HTPC som jag bara lyckades uppdatera en massa programvara i men som ändå inte blev bättre.

I våras kunde den inte spela in från TV men en uppdatering då löste problemet.

Nu är det samma sak men uppdateringen löste inte problemet.

Det är så invekclade saker i dagens datorer att jag inte begriper någonting.

Annar var det förr då man hade Windovs 3.0, 3.1, 3.11 Då visste man vad i stort sett varje fil gjorde och kunde hålla rent på hårddisken som var stor.

Min första hårdisk var på 40 Mb, sedan köpte jag en STOR på 120 Mb, den gick inte att fulla med data   Inte då i alla fall.

Nu tar ju enstaka filer upp det utrymmet och mer därtill fast då fanns inga HD-filmer och avancerad grafik.

Det var tider det.


Inger gjorde äppelmos till sig själv och lille Emil, osockrad till lillen och "osockrad" till Inger.

Jag hjälpte till att packetera i plastpåsar så nu har de mos till gröten i vinter, jag föredrar jordgubbssylt, köpt i sådana där strumpor eller korvar kanske de kallas. Sött och gott ska det vara.


Lekte med datorn och såg lite TV.


Gick isäng med ljudboken, Gunnar gick ut och in inatt, inne låg han hos mig mellan mina ben.


Nu var det kattjakt här i huset, full rulle och det var Tristan som blev jagad av Mirabell. Han hade väl retat upp henne över bristningsgränsen.


Anders mejlade och sa att huset han var intresserad av gick för 1.970 000 kr. Det blev för mycket för Anders som inte köpte det.

Rönnholm 20 var adressen och det ligger vid Trehörningsjön.

 

Ett riktigt fint hus men priset blev lite för högt tycker jag, max 1,8 miljoner säger jag.


Vaknade tidigt och kunde inte somna om så ½7 steg jag upp, hämtade tidningen och gjorde fika.

Fick se något fint på förstasidan av gratistidningen.

 

Väninnan Marias dotter Signe med fru Maja och deras två barn.


Fan vad jag blir less och arg, pluggade in min USB-disk jag kör in dokument, bilder, filmer och det jag vill ha och kan ha användning för i stugan i min bärbara.

Och så möts jag av det här meddelandet.

 

Jag kommer inte åt disken överhuvudtaget så det är väl bara att slänga i papperskorgen, den av plåt här under skrivbordet.

Hur ska jag överhuvudtaget komma åt den för att formatera t.ex den kommer inte upp någonstans i datorn.

Nu tappade jag orken.


Det har blåst inatt, granen här ute låg lutad mot fågelautomaterna, förrådsdörren hade blåst upp och det har regnat på den så nu är den som en ostkrok och går överhuvudtaget inte att stänga, men den kanske torkar upp tids nog.

Bara en massa elände idag. Och jag har VÄRK i händerna.


Just nu +6,7° och solen skiner, svag vind.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-10-22 08:45:06

Temperatur: 7,8 °C
Lufttryck: 977,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,9 m/s från SSE,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 6,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 45 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 3,3 mm
Månaden: 36,0 mm
Året: 575,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,8 °C
Klockan:
08:44
Temp - Max:
8,6 °C
Klockan:
15:57
Temp - Min:
5,8 °C
Klockan:
04:07
Temp - Min:
1,7 °C
Klockan:
08:39
Lufttryck - Max:
979,4 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
998,8 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
977,3 hPa
Klockan:
08:40
Lufttryck - Min:
979,2 hPa
Klockan:
23:41


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:59
Sol upp: 07:48
Sol ned: 16:58
Skymning: 17:47
Dagsljus: 10:48 tim:min
Dag längd: 09:10 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 15:49
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: -----

En trädgårdsbild.

 


Morgon, blir det bara, den är inte god.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards