jans

Alla inlägg den 28 oktober 2015

Av Jan Sandström - 28 oktober 2015 22:17

Mitt barnbarn och hans föräldrar har varit här i kväll och när han låg på golvet så stönades det och knösades det, stön och knös alltså och vad innebär det.

SKITKALAS.


Peter tog Emil och vörjade byta blöja på toan (himla tur att fläkten fungerar) och när han låg där med rumpan bar på en tvättlapp så...

Ja då kom det en halvmeter till, eller det kom mer skit.

En helt normal kille alltså fast det luktade inte gott direkt.


Jag fotade men, Nä jag skonar er från bilden på skötbordet.


Däremot har jag två från innan kalaset på farmor och Emil.

   

Av Jan Sandström - 28 oktober 2015 19:15

 

Gunnar sitter i fönstret och tvättar sig efter att ha varit ute men Tristan har varit borta ett tag tills Anna såg han.

 

NU vet jag varför snäcklampan inte står på sin plats i hyllan.

Av Jan Sandström - 28 oktober 2015 17:44

Jag följde ju med Inger till vår gamle vän Lasse och bjöd han på palt.


Nu funderar jag på om det inte skulle vara passande att flytta till Umedalen och boendet där.

Det är ganska nybyggt, 2-2½ år pratades det om.

 

Utsikt över huvudbyggnaden från hans balkong.

 

Centralhallen med biljard öå övervåningen.

 

Centralentrén med utsikt mot Backens skola.

 

Fina lägenheter och fint överallt och jag åt två paltar, Ingers PALTAR och inga småsaker man köper på ICA.

Nu är barnbarnet här och vi ska äta men jag orkar nog inget,  fast det skulle va gott med en palt.   

Av Jan Sandström - 28 oktober 2015 10:16

Jag eller vi, jag och Inger fick ett handskrivet brev med något styvt inuti.

Tänkte att det kanske var en inbjudan till bröllopp   eller något sådant kul. Frågan var väl bara till vem iså fall.


Men icke något sådant, det var ett tackkort från Emils morföräldrar för att vi hämtade och körde dem till och från flyget.

Och så låg det en skraplott med och ett grattis på min födelsedag.


Så jag säger ett stort tack till Juha och Anette för den gåvan, det blev 5 gånger vinsten som blev noll.

 

Men hämtning från flyget gör vi så gärna när det nu än blir och det behöver ni inte tacka för.   
Bara roligt att få träffa er och tyvärr blir det inte så ofta, lika långt mellan gångerna som ni får träffa ert barnbarn men vi gamlingar får ju inte välja var barnen bosätter sig, bara vara glada att det är i närheten.

Det kunde ju ha varit värre, tänk om de flyttat till Australien.


Nä nu behöver jag mer kaffe.   

Av Jan Sandström - 28 oktober 2015 10:11

SVT 1, 14:45--16:30 Hannah and Her Sisters (1986)

 

Ingen bild idag.

 

Handling:
Hannah, Holly och Lee är systrar. Hannah är gift med Elliot som tillfälligt förälskar sig i Lee, ett förhållande som dock aldrig utvecklas på allvar: hon gifter sig med en litteraturlärare på universitetet och han återvänder ganska nöjd till sin hustru. Holly misslyckas som skådespelerska och blir framgångsrik författare i stället. Hon gifter sig med Mickey, som tidigare varit gift med Hannah, och de är förälskade och lyckliga, sedan han väl klarat av en djupgående, religiöst präglad livskris.

 

http://tvprogram.nu

Regi: Woody Allen.

I rollerna: Mia Farrow, Dianne Wiest, Michael Caine, Barbara Hershey, Carrie Fisher, m.fl

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 28 oktober 2015 09:31

Onsdag den 28/10


Igår hade jag ont i lederna, så även idag, har ont i vad jag tror är vänster höftled, eller om det bara är i någon muskel, hoppas det.

Men jag fick iväg räkningarna och tänk det gick ihop den här månaden också, tur hon tjänar bra lilla frugan.

Så jag har pengar att handla för.

Såg TV, trampade på Tristans svans, låg på soffan med Tristan på magen så det kan inte ha varit så allvarligt med svanstrampningen.

Lyssnade på ljudboken, matade utefåglarna och sånt där vanligt ointressant pysslande som ingen är intresserad av att läsa.

Men jag ska inte börja fota av vad jag äter, där går gränsen för mitt svamlande.


Gunar låg inne hela gårdagen, var bara ut kort på morgonen och eftermiddan.

Låg inne hela natten för det har varit kallt och är kallt ute.

 

Då är det skönast att få ligga så här och sova.

 

Tog med och utan blixt.


Jag har ändå sovit gott inatt trotts min värk igår och inatt och idag men jag har väl lärt mig leva med den och tabletterna samt voltaren gör väl sitt till.


Inger är ledig idag så vi ska, de andra ska fira min födelsedag en dag tidigare så jag får se hur många som kommer förbi och äter tårta, Inger gräddade sockerkakan igår kväll.

Jag får väl inte lika många precenter som i fjol (tyvärr) för jag är en som gillar paket, spelar ingen roll vad alla andra säger men jag är som ett barn när det gäller paket och julafton är ett måste med många paket.

Fast Inger har försökt införa något där man ger ett paket till någon i familjen, man ska dra lott om vilken man ska ge till.

Trams säger jag, många paket och främst då till mig.   

Men jag blir glad bara barnen kommer förbi ibland eller ofta.


Inger ska göra palt idag och senare ska vi bort och hälsa på en gammal vän och bjuda på mat.

Men först ska Inger iväg och bjuda på jobbet.


Det är ju kallt idag men det ska bli lite varmare under dagen, men kallare till natten igen.

Just nu är det -3,0°, solen skiner om än lite tamt men det verkar vara vindstilla.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-10-28 09:45:05

Temperatur: 2,8 °C
Lufttryck: 1010,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 75 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: 2,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 39,9 mm
Året: 579,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,8 °C
Klockan:
09:43
Temp - Max:
8,1 °C
Klockan:
00:57
Temp - Min:
-9,6 °C
Klockan:
06:21
Temp - Min:
-7,9 °C
Klockan:
23:57
Lufttryck - Max:
1014,1 hPa
Klockan:
00:33
Lufttryck - Max:
1014,4 hPa
Klockan:
21:40
Lufttryck - Min:
1010,7 hPa
Klockan:
09:24
Lufttryck - Min:
994,5 hPa
Klockan:
00:09


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:15
Sol upp: 07:07
Sol ned: 15:38
Skymning: 16:29
Dagsljus: 10:14 tim:min
Dag längd: 08:31 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 16:37
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 07:50

Inte vanligt att marknivån är varmare än masten men så är det nu fast solen skiner där uppe.

Så här ser det ut i trädgården.

 


Godmorgon.



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards