jans

Alla inlägg den 13 oktober 2015

Av Jan Sandström - 13 oktober 2015 21:30

Det gick snabbt att få tag på skötbord till badkaret.

Skrev in en förfrågan på Facebook och fick ganska fort tre svar på skötbord jag var ute efter.

 

Så nu finns det ett hemma hos föräldrarna och ett ska vi ha hemma hos oss.

Köper nog det tredje i morgon för det "kan vara bra att ha".

Kanske hamnar det hemma hos något av Peters syskon.


Nu har jag fått träffa lille Emil två gånger idag.   

Av Jan Sandström - 13 oktober 2015 15:05

Peter, Anna och barnbarnet kom och hälsade på.

Naturligtvis hade de ett ärende och det var Peter som skulle byta till vinterdäck på bilen och jag hjälpte till.


Men det blev inga kort på hjulbytet, däremot skrutten eller bajsmaskinen som Anna sa. Hmpf.

Bajsmaskin, pyttsan.

 

Det HÄR kallar jag bajsmaskin, det är storebror Tomas som gjorde det kalaset.

 

Och ändå var det långt ifrån det värsta vi fick uppleva med de fem barnen vi fött upp.


Men visst är han lite lik Tomas ändå.

 

Lillputte där.

 


Jag fjaskig, inte alls.   



Nu söker jag ett sådant där skötbord man ställde på badkaret, sådant som vi hade när Tomas gjorde sitt.
Så är det någon som har ett liggande hör av dig till mig eller Peter och Anna.

Av Jan Sandström - 13 oktober 2015 10:46

SVT 1, 14:45--16:20 Fadern (1969)

 

Handling:
I inledningen en snabb ideografisk bildsvit som fixerar dra- mat i tiden och binder samman huvudpersonens tankevärld med föreställningar om övermänniskan: Leonardo da Vinci, Scho- penhauer, Darwin, Nietsche, Bismarck. Till sist framträder da Vincis Mona Lisa med sitt gåtfulla leende. Ryttmästaren och hans svåger pastorn diskuterar adjutanten Nöjds eventuella faderskap till ett barn som en av pigorna väntar. Nöjd inkallas och försvarar sig med argumentet att man aldrig kan veta vem som är far t...Mer

 

Från tvprogram.nu

Svensk långfilm från 1969. Strindbergs drama är utgångspunkten för Alf Sjöbergs "Fadern". Kampen mellan man och kvinna är temat i detta berömda sorgespel. Antydningar från hustrun om att dottern är avlad utom äktenskapet, leder till mannens undergång. Regi: Alf Sjöberg. I rollerna: Georg Rydeberg, Gunnel Lindblom, Sif Ruud, Lena Nyman, Jan-Olof Strandberg, m.fl Textat sid. 199 4:3-format Visas i SVT Play

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

Av Jan Sandström - 13 oktober 2015 09:52

Tisdag den 13/10


Igår.

Erik kom och vi monterade batterierna till väderstationen uppe på vindan.

       

Så nu slipper vi upp på taket och sänka ned maströret varannat år för att byta batterier, det kan jag själv göra inomhus utan att det blir avbrott på avläsningen. Inte för att just det varit något problem men takklättringen.

Tur ändå att jag bor i ett lågt hus, men det är ju avsiktligt uträknat när vi köpte det 1985.


Sedan åkte vi och kikade ifall Erik skulle hitta en tekanna på returmarknaden, men det fanns ingen där så han handlade mat på Maxi när vi ändå var där. Jag hämtade mina tandborthuvuden från NetOnNet på väg hem.


Kom hem efter att filmen börjat men jag hade sett den för inte så länge sedan och den hör inte till de bästa.

Gosade med kisse och tog en höneblund på soffan med Tristan på min mage innan jag gjorde middag.

Men det är inte ofta jag tappat ett ägg i golvet men nu gjorde jag det.

Framför kylskåpet gled det bara ur handen och plast var det ett förlorat ägg, trodde katterna ville ha men de visade inget intresse av att slicka så det blev hushållspapper och till komposten.

Jag gjorde pyttipanna och Ingers äppelefterrätt med vaniljvisp till efterrätt.

Fördrev kvällen med ingenting, kommer då inte ihåg att jag gjorde någonting speciellt.


Anders ringde och sa att han inte behövde hämtning på flyget för han skulle få åka hem med Per, han jobbar på flygplatsen och är en vän här i huset sedan småskolan och jämnårig med Tomas.

Så jag fick gå ut och köra över Anders bil till andra sidan då vi har datumparkering här på gatan.


Gick isäng med ljudboken men var trött och släckte tidigt, redan vid 11-tiden.

Vaknade vid midnatt av att jag hade värk i händerna, det molade något otroligt så jag höll på att bli smått galnare än vad jag normalt är.

Även knäna värkte och jag vet inte vad det kan bero på, eller det är ju min reumatism som kallas Artros som spökar och kan vara eftervärkningar från söndagen då jag plockade ihop i stugan.

Av någon anledning brukar sådant komma två dagar efter jag har jobbat om det inte kommer direkt efter.

Och att jag också hade Gunnar hoss mig i sängen gjorde det inte lättare att sträcka på benen emellanåt för att få spänningen i knäna att släppa med ett knakande.

Men somnade och sov skapligt gott, drömde då riktigt gott om skolmiljö där jag var vaktmästare (tror jag var det) och en snygg lärare i svarta högklackade stövlar   som jag var förtjust i, naturligtvis måste man vakna innan det blörjar bli riktigt intressant och roligt.     


Så jag steg upp efter åtta då radion startat, låg och kelade med Gunnar en stund och nu ligger han kvar på min säng så jag slipper bädda den.   

Gav en trånsjuk Mirabell lite tonfisk, Tristan ska vi dra in på maten åt då han börjar bli tjock, eller risken finns att han blir det men torrfoder finns alltid framme åt dem.

Gunnar är snabbt framme och slevar i sig av tonfisken om det finns kvar i skålen, likaså har han börjat äta färskmaten Tristan fått och den får han gärna äta av.


Nu sover alla tre gott.

 

 

 

Ute är det full rulle på småfåglarna som kökar maten jag fyllde på tidigare i morse.

 

Men skatan skrämmer bort de små så jag försöker skrämma bort skatan me laserpekaren.


Nu är det höst och då blir det kondens under plasttaken, det regnar mer under taken än utanför.

Bara det slutar så kan man sitta ute och dricka kaffe.

 


Idag har jag inga direkta planer, borde ta mig ned till kompisen Hans i Ö-vik men vet inte hur jag ska få tillfälle för det.

Jag måste ju vara hemma och släppa ut Gunnar när han sovit klart senare idag och så dyker det säkert upp något annat som ska göras.

Förresten känner jag mig ganska trött och less på allt för tillfället, smått smådeppad kan jag dra till med.

Jo det börjar bli dags att byta till vinterdäcken också och det borde göras innan jag kanske åker ned till Hans.

Men det blir nog på torsdag då Erik kommer för att byta på moppen.


Jo jag borde vända på min MC och ställa undan den för vintern, det måste jag göra.

Tja då for den vilodagen.


Idag är det fint väder och +2,8° utanför fönstret just nu (10:38)

Väderstationen, OM den fungerar visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-10-13 10:30:04

Temperatur: 8,8 °C
Lufttryck: 1010,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 76 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: 8,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 32,4 mm
Året: 571,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,2 °C
Klockan:
10:07
Temp - Max:
20,4 °C
Klockan:
13:26
Temp - Min:
-4,1 °C
Klockan:
06:59
Temp - Min:
-2,2 °C
Klockan:
06:57
Lufttryck - Max:
1012,2 hPa
Klockan:
00:29
Lufttryck - Max:
1014,3 hPa
Klockan:
09:45
Lufttryck - Min:
1010,3 hPa
Klockan:
10:06
Lufttryck - Min:
1002,0 hPa
Klockan:
13:26


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:33
Sol upp: 07:21
Sol ned: 17:28
Skymning: 18:16
Dagsljus: 11:43 tim:min
Dag längd: 10:07 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 07:41
Månfas:
Nymåne
Moon
Måne ned: 17:40

och en trädgårdsbild genom webbkameran.

 


Men först lite mer kaffe efter ett inlägg om dagens matinéfilm.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards