jans

Alla inlägg den 6 oktober 2015

Av Jan Sandström - 6 oktober 2015 15:32

Det blev ingen film antingen jag ville se den eller inte.


SVT HD har varit dött några dagar men nyss dog alla kanalerna.

 

Men det kanske kommer tillbaks någon gång.

Av Jan Sandström - 6 oktober 2015 13:13

...i solen.

Av Jan Sandström - 6 oktober 2015 10:12

SVT 1, 15:15--16:30 Fängelse (1949)

Ingemar Bergman och en filmidé om att "helvetet finns här på jorden och djävulen regerar".

Jag tror inte det är så värst rolig film, jag vill bli road av att se film, inte Ingermars tunga saker.

Men jag kan ju sova under tiden.


 


 

 

 

 

 

 

Av Jan Sandström - 6 oktober 2015 09:41

Tisdag den 6/10


Igår, började montera batteriadaptern till väderstationen men gav upp ganska omgående då jag förstod att jag inte skulle klara av det då om jag fortsatte.

Jag ska alltså montera två rundstavar istället för batterierna uppe i givarna och sedan sladd ned och in på utvindan.

 

Då slipper man upp på taket, sänka ned maströret och byta batterierna varannat år ungefär.

Nu eller sedare kan man sätta in nya batterier i tomma hållaren och ta ut de gamla så att givarna hela tiden har strömförsörjning.

Men det blir en del klättrande på stegar fast moment ett är klart, sladden in genom väggen.

Nu montera batterierna på vinden.


Men jag hade ont i fingrarna och höger knä igår så jag tog det lugnt.

Satt ute med ljudboken och sedan inne med TV och katt i knät.

       

Han har blivit så gosig Tristan, tror han börjar komma över att Maria åkt bort ett tag.

Men för varje dag som går är det en dag närmare att hon kommer hem igen säger Tristan.

Då Maria inte kör med han efter väggbanan och inte jag heller så har han börjat springa fram och åter genom huset så golvet skakar.


Det blev kväll och jag såg lite TV samtidigt som jag pysslade med bilder i datorn innan jag gick isäng.

Inger kom i samma veva hem från jobbet.

Gunnar kom in och lade sig hos mig.

Det blev ljudboken en stund samtidigt som jag uppdaterade och laddade sängdatorn som jag inte använder så mycket för tillfället.


Släckte men kunde inte somna då det började snurra i tankekontoret.

Så jag fortsatte på ljudboken och lyssnade klart på den jag höll på med, Blocket av Karin Wahlberg.

Gunnar gick ut ett par gånger under natten men till slut måste jag ha somnat.


Idag har jag värk i lederna och det är mest vänster knä det värker i men måste ändå upp på vinden och skruva ihop batteriplattan.

Sedan får jag se om jag kan fortsätta uppe på taket, det får gå som det går, orkar inte bry mig så mycket om ditt och datt just nu.


Det är fint väder med +2,1° ute på altan och i skuggan, Gunnar sover på min säng, Mirabell här i fönstret

 

och Tristan sitter i hallen och tittar.

 

Jag hade ett kort samtal med text med Maria tidigare i morse innan hon skulle gå isäng och hon ville se några bilder på sin katt.

Så jag fotade och filmade så hon fick se han.


Vädret var det. Nästan vindstilla men det har varit riktigt kallt inatt med -4,5° som lägst.

Väderstationen visar (ännu) Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-10-06 10:00:05

Temperatur: 7,7 °C
Lufttryck: 1017,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 70 %
Vindstyrka: 0,5 m/s från NW,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 7,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 43 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 32,1 mm
Året: 571,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,7 °C
Klockan:
09:59
Temp - Max:
12,4 °C
Klockan:
14:08
Temp - Min:
-4,5 °C
Klockan:
05:52
Temp - Min:
-3,1 °C
Klockan:
23:05
Lufttryck - Max:
1017,6 hPa
Klockan:
09:59
Lufttryck - Max:
1015,7 hPa
Klockan:
23:39
Lufttryck - Min:
1015,6 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1000,1 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:13
Sol upp: 07:01
Sol ned: 17:53
Skymning: 18:40
Dagsljus: 12:27 tim:min
Dag längd: 10:52 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 16:01

och en fin trädgårdsbild där småfåglarna kökar frön som jag nyss fyllde på.

 

Den ordinarie bilden ser ut så här.

 


Med det säger jag Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards