jans

Alla inlägg den 27 oktober 2015

Av Jan Sandström - 27 oktober 2015 09:43

SVT 1, 14:45--16:30 Seger i mörker (1954)

Det här är också en film jag sett för ganska länge sedan men sevärd och lärorik.

Handling:
Historien om bondpojken som blev en av Sveriges största uppfinnare börjar när pojken, Gustaf Dalén, (läs mer om Gustaf på Wikipedia) fortfarande går i folkskola. I skolan anses han slarvig, men hemma finns det redan nu en rad bevis på hans tekniska uppfinningsrikedom. Några år senare träffar Gustaf den kvinna som kommer att bli hans hustru, Elma. Den flickan ska jag ha, är hans omedelbara övertygelse. Vid denna tid beger sig Gustaf också av för att besöka Gustaf De Laval, separatorns uppfinnare, som lovat ta emot. Gustaf ha...Mer
 
Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

 

Av Jan Sandström - 27 oktober 2015 09:08

Tisdag den 27/10


Igår hade jag en lugn dag här hemma men jag mådde inte bra, slagit lock för vänster öra så jag letade efter ett medel ot det men hittade ingenting.

Hur som helst så lättade det.

Pysslade med ditt och datt här hemma.

Mattinéfilm som jag såg.

Lade mig på soffan med en kelsjuk Tristan i knät eller på magen.


Inger kom från jobbet och det blev middag.

Fördrev kvällen med dator och TV och lite annat.


Gick isäng och sov ganska gott inatt då Gunnar häll sig ute stora delar av natten.


Steg upp ½8 och naturligtvis ville Gunnar in när jag var och duschade.

Idag har jag värk mer än vanligt, ordentligt ont i händerna men även knän och jag hoppas det är muskelvärk i ryggslutet så det inte är höfterna som ska börja jävlas.

Nu när jag skriver det kommer minnet fram att jag drömt om värk i högtlederna inatt och hur svårt jag hade att gå.


Idag måste jag skriva räkningarna, det var inte en månad sedan förra gången, det kan bara inte ha varit det.


Snart har Maria varit 2 månader i Kanada och igår fick de snö där borta, rätt åt dem. Jag vill inte ha snö men det kanske är den jag känner av i mina leder.

Jag har faktiskt inte kollat väderprognoserna, hade fullt upp med att fota Tristan när han smög omkring bakom skrivbordet.

Anders är ju nere i Österrike och går en utbildning till skidlärare eller något sådant, där har de snö.


Nä ska fatta mig kort, det gör ont i händerna, måste spara dem till räkningarna.

Jag har då gett utefåglarna mat på morgonen.

Det är kallt men ändå +grader, 1,4° är det utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-10-27 09:15:05

Temperatur: 3,8 °C
Lufttryck: 1007,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 62 %
Vindstyrka: 2,5 m/s från NNW,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 1,4 °C
Inne hos oss. Temp: 20,4 °C Fukt: 44 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 39,9 mm
Året: 579,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,1 °C
Klockan:
00:57
Temp - Max:
11,4 °C
Klockan:
12:18
Temp - Min:
0,5 °C
Klockan:
07:07
Temp - Min:
1,6 °C
Klockan:
06:58
Lufttryck - Max:
1007,3 hPa
Klockan:
09:10
Lufttryck - Max:
1001,2 hPa
Klockan:
12:01
Lufttryck - Min:
994,5 hPa
Klockan:
00:09
Lufttryck - Min:
992,7 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:13
Sol upp: 07:03
Sol ned: 15:41
Skymning: 16:32
Dagsljus: 10:19 tim:min
Dag längd: 08:38 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 16:13
Månfas:
Fullmåne
Moon
Måne ned: 06:14

och en trädgårdsbild.

Klickade fel och sparade inlägget men nu kommer bilden.
 


Tristan kommer och vill något, kanske att jag kommer till soffan.


Godmorgon.


Av Jan Sandström - 27 oktober 2015 09:02

Tristan kom upp på skrivbordet och var kelsjuk men sedan tog nyfikenheten överhand.


Över scannern

 

på ostadiga kartonger och tidningshögar

 

ned i ett litet hål och bakom en kartong

 

men det fanns en bakväg ut

 

och det tog på krafterna

 

för sedan smakade maten gott.

 


Gunar har återtagit sin plats i soffan där han alltid, eller oftast brukar ligga och sova.

 


Mirabell ligger i mitt kontorsfönster, bästa platsen enligt mig om jag varit katt för där kan man ligga och spana på småfåglarna.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards