jans

Alla inlägg den 1 oktober 2015

Av Jan Sandström - 1 oktober 2015 15:54

Det här är inte så vanligt.

Nu har hon lagt sig tillrätta.
Tristan och Gunnar har fått en konkurrent.

Av Jan Sandström - 1 oktober 2015 14:43

Kan det vara så att kisse mår gott.

Jag ska göra han sällskap, bara göra kaffe och en smörgås.

Av Jan Sandström - 1 oktober 2015 13:35

Åkte iväg och handlade så nu har jag fyllt på mitt medicinförråd så jag klarar mig en stund.


På hemväg svängde jag in till Granngården och köpte solrosfrö, viltfågelblandning och skalade jordnötter.

Tog fram och hängde upp automater som jag fyllt så nu kan pippi komma och äta.

 

Linbanan med tre olika sorter.


 

Träautomaten med solrosfrön, i år har den fått nya plastskivor, originalet var svagt och dåligt så jag köpte plexiglas på Biltema och sågade ut efter en gammal skiva.


 

Fönsterautomaten med solrosfrön fast jag funderar på att ha viltfågel där istället.


 

Och på framsidan plåthuset med solrosfrön, det är mest för syns skull jag har det uppe.

Får rengöra det ganska ofta men enkelt att spola av i varmt vatten.


Gunar fick mat ute så nu har han somnat om, jag åt fil ute på altan, ganska skönt men det blåser så nu tror jag att det blir en stund i soffan med ljudboken och någon katt på magen.

Av Jan Sandström - 1 oktober 2015 09:34

Torsdag den 29/10

För ett år sedan hade jag nedräkning inför min 60-årsdag.

Tänk ändå vad tiden går fort.


Igår gjorde jag inte så mycket. Grejade lite med postlådan men nu måste jag vänta till efter helgen för jag behöver såga de två brädorna som ska sitta bakom den.

Jo jag kan handsåga men tänker ändå använda geringssågen som jag har i stugan.

Spikade fast en elsladd, inget märkvärdigt men för mig var det marigt, bakom och under ett element, trångt och    då jag fick krångla mig ned på golvet och sedan upp igen.


Peter och Anna kom förbi, Peter undrade om jag hade en kupévärmare och visst hade jag det, Anna orkade inte kliva ur bilen och det verkar som om det håller på att närma sig för dem.

Hon har haft några småvärkar så snart kanske jag blir farfar. Inte för att jag bryr mig.   


Eljest blev det ljudboken i soffan, såg på matinéfilmen och pysslade med kissekatterna.

Jag åkte aldrig ut till apoteket eller ut överhuvudtaget.


Såg en film senare på kvällen innan jag gick isäng och fick Gunnar mellan mina ben.

    Tristan jagade något bakom elementet och Mirabell sov på ingers sänghalva.


Men sedan ville han ut igen och det fick han, sedan kom han inte in igen under hela natten och nu sover han som vanligt ute på altanmöblerna.


Jag hade svårt att somna men när jag väl gjorde det sov jag gott, och länge. Det var skönt.


Tomas åkte iväg efter min dusch och väntas hem i kväll.

Tanken var att vi skulle åka till stugan ikväll men vi skjuter nog upp det tills vidare.


Idag borde jag i alla fall ta mig ut och handla på apoteket men även Granngården och köpa fågelfrö.

Borde men inget måste, det är som att jag inte har någon energi över till något.


Det sägs vara oväder på gång och kanske är det det jag känner av.


Temperaturen ute är 12,2° utanför fönstret och det är mulet men blåser inte.

Väderstationen visar.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-10-01 10:00:05

Temperatur: 12,3 °C
Lufttryck: 996,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 78 %
Vindstyrka: 1,2 m/s från W,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 12,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,2 °C Fukt: 49 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 539,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
12,3 °C
Klockan:
09:59
Temp - Max:
16,5 °C
Klockan:
15:26
Temp - Min:
10,3 °C
Klockan:
00:48
Temp - Min:
9,2 °C
Klockan:
02:22
Lufttryck - Max:
1004,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1011,6 hPa
Klockan:
08:54
Lufttryck - Min:
996,5 hPa
Klockan:
09:58
Lufttryck - Min:
1004,0 hPa
Klockan:
23:46


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:59
Sol upp: 06:46
Sol ned: 18:10
Skymning: 18:57
Dagsljus: 12:58 tim:min
Dag längd: 11:24 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:42
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 11:26

Så här ser bilden av trädgården ut.

 

Jag tror jag går in till köket och löser korsord.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 1 oktober 2015 09:32

I morse fick jag en kelen kisse bredvid mig när jag åt frukost.

Så gosig men de vassa klorna som han sätter in i mitt ben är inte lika gosiga.

         

Av Jan Sandström - 1 oktober 2015 09:31

Idag har Tomas och Sara sitt foto inne i tidningarna.

Samtidigt firar de 2 månader.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards