jans

Alla inlägg under februari 2019

Av Jan Sandström - 28 februari 2019 08:45

Torsdag den 28/2


Igår var dagen efter dagen som var så tråkig och ledsam.

Men det vet du ju redan då jag skrivit om det några gånger.


Men jag var hemma och började greja med delar till min andra släpvagn, jag ska göra en ny läm till den då den jag hade försvann på något sätt.

Det är Anders som har släpen och jag fick bara lämen men märkte att jag måste ha hela släpen så det blir rätt.


Det blåste så jag gav upp tanken på att svetsa, argongasen blåser bara bort.

Så jag gick in och satte mig vid datorn och såg matinéfilmen samtidigt som jag gjorde i ordning månadens räkningar.


Sedan kom Anders förbi och han hade två semor med sig så vi fikade och pratade en stund.


Inger kom hem men åkte igen, hon skulle till ICA och handla men där blev det inga semlor.


Vi såg på Omöjliga järnvägar som tog upp höghastighetståg och sedan blev det ett par avsnitt på Solsidan.


Filmen Wanted hade börjat på TV men jag slog över och såg den.

Kom senare i filmen på att jag har sett den tidigare någon gång men såg den ändå klart innan det blev sängen.


Min MP3-spelare har fått fnatt, den visar bara kataloger men inga ljudfiler fast kopplar jag in den i datorn finns allt och det är likadant efter att jag tömt minnet och laddat in nytt.

Nästa steg är att göra en fabriksåterställning.

Så jag fick lyssna från mobilen och fick dela sängen med både Inger och Gunnar.


Upp vid 2 då jag hade värk och vid 4 var jag upp och kissade.

Eljest har jag sovit och det blev skönare när mina gäster flyttade på sig.


Vaknade ½8 och steg upp lite senare, Inger är ledig och vi ska slänga skräp till returstationen idag.

Nått mer blir väl inte gjort för det blir ingen svetsning för det blåser än mer idag. Jag har fått sätta en pappskiva för kattluckan då den blåser upp hela tiden och då drar det kallt i köket.

Men jag ska se om jag kommer förbi Biltema och kan köpa beslagen till släpvagnen, kanske kan vi åka och hämta släpen i Stöcksjö men då får vi byta däck på den. Anders har inte lagt på vinterdäcken och nu har släpen tinat fram.


Värmen har gett med sig och nu har jag -2,8° vilket är hanterbart men det blåser och är halvklart.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-02-28 09:00:11

Temperatur: -2,0 °C
Lufttryck: 996,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 74 %
Vindstyrka: 7,2 m/s från N,
i byarna 10,2 m/s
Kyleffekt: -8,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,9 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 17,1 mm
Året: 29,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,7 °C
Klockan:
00:08
Temp - Max:
9,6 °C
Klockan:
12:53
Temp - Min:
-2,3 °C
Klockan:
08:37
Temp - Min:
1,8 °C
Klockan:
03:10
Lufttryck - Max:
996,3 hPa
Klockan:
08:57
Lufttryck - Max:
1011,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
986,3 hPa
Klockan:
01:10
Lufttryck - Min:
986,9 hPa
Klockan:
23:56


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 06:03
Sol upp: 06:51
Sol ned: 16:54
Skymning: 17:42
Dagsljus: 11:39 tim:min
Dag längd: 10:03 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:42
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 09:30


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Kyleffekten är betydlig idag vilket du kan se ovan i tabellen.


Så här ser det då ut här.

 


Det har kommit lite snö men jag tror inte jag behöver starta snöslungan, inte här i stan

   


eller i stugan.

   






Av Jan Sandström - 27 februari 2019 17:27

Jag har varit hemma hela dagen och då de påstår sig inte kunnat leverera paketet stor jag på framsidan på bilplatsen och grejade.
Nu skriver de så här på spårsidan.

 
Paketets resa
SE
Umeå
2019-02-27 13:55
Det gick inte att leverera. Mottagaren får en avi om var försändelsen kan hämtas.
 
 
De har uppenbarligen inte ens bemödat sig om att köra ut paketet som avsändaren betalt för.
 
Av Jan Sandström - 27 februari 2019 10:20

Och de sista bilderna.


Lite jaktinstinkt fanns det även hos henne men änder kanske hon mest var nyfiken på vad det var för någonting.

   


Hon och Gunnar var inte ovänner utan ibland kunde de samsas riktigt fint, även om de inte låg utmed varandra eller tvättade den andra.

       


En gång i stugan tror jag hon hörde någonting under golvet, säkert en mus under stugan för hon visade stort intresse vid kylskåpet.

 


Senare visade hon stolt upp det hon dragit in utifrån skogen.

 


En liten ynklig mus som hon lämnade på sovrumsgolvet.

 


Men hon verkade så belåten av att ha tagit den.

 


eljest var mysa och sova ett stort intresse och gärna bredvid Gunnar fast nån meter ifrån.

       


När vi fick fiber till stugan var hon nyfiken på vad han gjorde där bakom soffan.

       


Men att vara i närheten av oss/mig var viktigt och här spatserade hon på täcket uppe på utsikten, 4 meter ned till marken innan hon lade sig och njöt av solvärmen.

         


Men så blev hon ju dålig och igår 26/2 fick hon komma till veterinären på

Björkstadens Djurklinik

som var väldigt tillmötesgående och trevlig. Jag beundrar deras jobb och att de ställs inför sådana här händelser. Men de får mycket glädje också då den kan bota och hjälpa alla djur som behöver deras omvårdnad.

   


Först fick hon en liten dos lugnande medel som hon somnade av.

 

Veterinären Ann-Louise (tror hon hette så) gjorde ultraljud på Mirabell men hur hon kunde se vad som är vad är för mig en gåta.

Men hon beskrev organ för organ som hon skannade av och beskrev om det såg fint eller avvikande tills hon kom ända upp till problemet.     

Det var svårt men oundvikligt att inte fortsätta och när hon nu också sov så djupt skulle hon inte märka något kroppsligen.

 

Tack för den tid jag fick ha dig här hos mig Mirabell.

 

Men vi ses nog tids nog, det är min övertygelse av allt jag läst och kollat och jag vet inte om hon är med mig här och nu.

Det är något som känns men jag kan inte beskriva mer.

Kanske ett hjärnspöke i mitt huvud eller så är hon det, Anders är väl i skolan nu och jag ska ta svetsjobbet först efter att ha fyllt på fröautomaterna där ute innan jag tar itu med räkningarna.

Det klarar inte mitt huvud av just nu.

 

 

 

Av Jan Sandström - 27 februari 2019 10:08

Då tar jag några bilder igen, måste få bort det här innan jag tar räkningar och svetsjobbet.


 


Hård konkurens med blommorna men mitt fönster var en mysplats, det är väl bara Gunnar som inte ligger här men det kanske jag kan ändra på.

 


Och klättra på mina skrivare för att komma uppåt.

   


Jag rensade sedan en plats på nedersta hyllan här så hon fick ligga där men det hann väl bara bli ett par gånger hon låg där.

 


I början så rymde hon några gånger och då till grannen Maltes trädgård, senare fick hon vara ute och det var ofta dig hon gick dit även Gunnar går ganska ofta och han ligger på deras bänk i trädgården, vilket han får göra.

               


Tristan var ett orosmoment när han bodde här, ung som han var och Mirabell äldre så drog de inte sams.

Han väntade ofta bakom ett hörn när hon kom gående och så hoppade han upp på hennes rygg för att leka vilket hon inte var med på.

Gunnar fräste tidigt ifrån ordentligt så han vågade han inte hoppa på.


Men inte vanligt att Mirabell var uppe på köksbänken.

 

 


Liten tomtekisse fick hon också vara, det var säkert Maria som ställde till det för henne. :-)

   


Men ligga och mysa och gosa var nog det bästa.

       


Grannens kisse var här och är här ibland.

 


Tur hon skrämde iväg han eller henne, jag vet inte vem det är.

 


Och här kom Maria hem från Kanada för att träffa sin Tristan efter 9 månaders frånvaro, han var lite avvaktande men Mirabell var nyfiken på de flesta.

   


Men Emil fick man akta sig för.

 


Då var det skönare att ligga på min fotoskrivare.

   

Av Jan Sandström - 27 februari 2019 09:18

Onsdag den 27/2


Igår började dagen väldigt tråkigt.

Vi blev nödgade att låta Mirabell somna in.

 

Hon har varit krasslig en tid och sista veckan sämre då hon inte ville äta och vi fick förklaringen när hon blev undersökt av en kunnig veterinär.

Först kände hon någonting förutom vätskan i buken som även jag känt något som först kunde vara förstoppning i magen.

Men det visade sig i ultraljudet vara något som troligen var en tumör på bukspottkörteln.

Hon sov redan djupt så hon fick fortsätta gå vidare till andra sidan.

Fast jag har min tro och övertygelse att vi kommer att ses har jag så lätt för tårar när det gäller husdjur som mår dåligt.

Men så här ser min bakgrundsbild ut på datorn just nu

 

Den tog jag den 14:e juli i somras när hon travade omkring på räcket uppe på utsikten i vår stuga. Då mådde hon fint men jag var minst sagt orolig för att hon skulle ramla ned.

Jag lade upp långa inlägg igår med bilder på henne och det blir två eller tre till idag.

Bilder jag snabbt rafsade ihop här i datorn och jag har inge bearbetat bilderna på något sätt så en del är bra andra sämre.


Efter tomheten hem från veterinären körde Anders med hem till Västerslätt där vi fick prata igenom en del, Anders åt matlådan och jag drack kaffe. Det är lite lättare att sakna Mirabell då vi kan tänka som så att jag tänker att hon är i Stöcksjö och Anders får tänka att hon "bara" är här hos mig så blir det inte så tomt. Men tomt är det likväl.


Sedan åkte han till sitt skolarbete och jag åkte till Ersboda där jag köpte en solcellsanläggning till husvagnen.

    Men batterier till dammsugaren hade han inte, eller han hade med högre Amperestyrka men jag vet inte hur det fungerar med laddningen att mer än fördubbla styrkan.

Hem och hacka lite i snön och så kaffe ute på altanen med Gunnar som jag fick klappa om.


I övrigt blev det inte mycket gjort igår mer än bläddra bland bilderna i datorn.


Erik kom och lånade bilen och sedan kom Inger hem.

Vi såg två avsnitt på Mandelmanns Gård och sedan kom Erik med bilen och därefter Anders som kikade förbi.


Jag såg filmen Safe som gick på TV och kanal 6 innan det blev sängen.

Öppet fönster även inatt och jag har sovit förutom då jag fick gå upp och ta ett par Alvedon och smörja med Voltaren.

Jag hade stänkt av klockradion så det blev sovmorgon idag.


Frukost och ställt tillbaks blommorna i sovrumsfönstret och sitter här.


Jag började igår med räkningarna men kunde inte koncentrera mig på siffrorna men idag måste jag göra det.

Sedan har jag ett bättre jobb, svetsjobb på min andra släpvagn som jag ska passa på att göra när nu vädret är fint.


Det blir matinéfilm idag och det är 

Sherlock Holmes och kvinnan i grönt

6.9 IMDb1945, Mysterium, USA, 68min - SVT1, Idag 12:20

Alla i London är uppskrämda av en härjande seriemördare och Scotland Yard vänder sig till Sherlock Holmes för att få hjälp. Morden på unga kvinnor tycks sakna motiv, men de har en sak gemensamt - gärningsmannen skär alltid av det högra pekfingret på sina offer. När dottern till den högt uppsatte Sir George upptäcker att hennes far begravt ett finger i trädgården så kontaktar hon Holmes.

Just nu +6,8° utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-02-27 09:45:11

Temperatur: 8,3 °C
Lufttryck: 998,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 54 %
Vindstyrka: 6,6 m/s från W,
i byarna 9,5 m/s
Kyleffekt: 4,9 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 15,9 mm
Året: 28,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,4 °C
Klockan:
09:43
Temp - Max:
11,1 °C
Klockan:
12:09
Temp - Min:
1,8 °C
Klockan:
03:10
Temp - Min:
2,7 °C
Klockan:
20:51
Lufttryck - Max:
1011,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1021,8 hPa
Klockan:
14:06
Lufttryck - Min:
998,5 hPa
Klockan:
09:41
Lufttryck - Min:
1011,1 hPa
Klockan:
23:56


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 06:06
Sol upp: 06:54
Sol ned: 16:51
Skymning: 17:39
Dagsljus: 11:33 tim:min
Dag längd: 09:57 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 03:26
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 09:03


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Det är ju fortfarande bara februari,

 

fatta det naturen.



Så här ser det ut och fast naturen är i olag är det skönt ute såvida det inte blåser.

       


Av Jan Sandström - 26 februari 2019 16:32

Husse sa att den där saken också hette Mirabell men nummer 2. Den var mystisk och måste undersökas.

               


Redan tidigt hade hon problem att äta ibland och det var väl därför hon fick besöka veterinären förra gången och då tog de bort tandsten.


Nu var det av en helt annan anledning visade det sig.

Att det låter som det gör på den här videon Anders tog är något katter kan göra om de inte vill äta men ändå gör det som jag förstod veterinären.


 
 


Av Jan Sandström - 26 februari 2019 16:10

Jag får dela upp inlägget i flera delar för eljest blir det för mycket.


Det är fördelen och nackdelen med digitalkameran att man tar på tok för många bilder.

Jag lägger upp utan att ha sorterat riktigt i tidsordning men på ett ungefär stämmer det nog.


Att sova hos mig i kontorsfönstret var något hon gillade.

   


Men det fanns ju andra ställen som tilltalade.

           


Marias Tristan då han bodde hos oss men han var allt för lekfull, ibland.

             


Vems stol var det sa du?

 


Högt är mysigt.

     


I början var det sele som gällde men sedan fick hon gå fritt ute med bara halsband.

           


Maria lockade med godis eller vad det nu var.

                 


Jag och Maria tog med henne till veterinären för mindre koll då husse var upptagen.

         


Lite avis på Gunnar där ute, eller tyckte hon synd om han som var där ute i kylan.

 


Jag har många fler bilder men ska försöka plocka ut de bästa till kommande inlägg.


Av Jan Sandström - 26 februari 2019 12:13

Fast morgon har inte varit så trevlig som du kanske kan förstå.


Tisdag den 26/2 är det ändå idag.


Igår gick jag en promenad ned på stan då jag skulle köpa kabelklammer till min klammerpistol men Clas O hade inte hemma.

Så det blev bara en tub handrengörning, det andra jag skulle ha fanns inte heller i lager.

Men jag fick mig en promenad i blötan.

 


Hem och lite annat innan jag tog bilen och åkte till biblioteket, sean Ersboda och lämnade Emils kvarglömda handskar, Biltema där jag köpte några småsaker och sedan tänkte jag till Avion och Classe, men slopade det och åkte ut till Anders i Stöcksjö där jag fick träffa han och Mirabell, hon var gosig och låg en stund i mitt knä men det syntes att hon inte mådde bra.

Lyckades komma upp med bilen på hans isiga väg och körde in till väninnan Maria där jag satte fast en nätverkssladd mellan router och TVn. Fick kaffe och kaka och gosa med hennes kisse.


Åkte hem och rippade ljudboken jag hämtat och Inger kom senare hem.

Varmt ute så vi låg med öppet fönster men jag sov oroligt och hade ont.

Vaknade 6 och kunde inte somna om så jag steg upp, värk i knän och händer fast jag tagit Alvedon tidigare och smort mig.


Anders hade tid för Mirabell hos veterinären och jag beslutade mig för att också åka dit. Anders och kisse kom och vi fick komma in ganska direkt.

     

En underbar veterinär undersökte och pratade fint och förklarande att hon hade kanske förstoppning men det satt ganska långt upp mot magen så hon rekommenderade en lite grundligare undersökning så en fin trevlig förstående tjej kom och gav Mirabell en lindrig dos lugnande. Hon blev dåsig och somnade lugnt så att hon senare kunde raka magen på henne.

Veterinären kom och gjorde en ultraljudsundersökning och hittade vätska inne i buken, där det inte skulle vara något.

Det var det jag känt som en vattenfylld ballong, sedan såg hon något som hon trodde var en tumör på bukspottskörteln och att det var problemet, något som inte skulle gå att åtgärda hur gärna vi än velat.

Så det var ett svårt men oundvikligt beslut att ge henne en spruta till så hon fick somna in.

Hon sov redan lugnt och tungt så nästa steg gick fint för henne och skönt att hon inte behöver lida mer för hon har säkert haft problem, vi led desto mer.

Anders tog beslutet att dem fick ta hand om allt efteråt och vi åkte hem till Västerslätt där vi fick prata om Mirabell innan Anders åkte till skolan och jag åkte senare till Ersboda och Batterilagret som jag egentligen tänkt ta direkt efter veterinären.


I dagens tidning hade jag sett att Batterilagret sålde

 

Jag har ju funderat på solceller ända sedan jag köpte vagnen ifjol och nu slog jag till.


Frågade även om battericeller till en dammsugare jag fick av Emils svärfar då vi var på dopet och Norgeresan men han hade inte samma sort, däremot högre amperetal så jag köpte inga.

 

Måste kolla hur laddaren orkar större batterier.


Idag blir det inte så mycket gjort, är ganska nere ibland och glad ibland så jag ska göra kaffe och gå ut på altanen.

Ganska fint väder idag med +6,4° i skuggan och ganska vindstilla så DET ÄR TAKDROPP från det som inte redan rasat ned.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-02-26 12:30:10

Temperatur: 8,6 °C
Lufttryck: 1020,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 51 %
Vindstyrka: 2,7 m/s från NNW,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 7,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,8 mm
Månaden: 15,9 mm
Året: 28,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,1 °C
Klockan:
12:09
Temp - Max:
7,9 °C
Klockan:
09:56
Temp - Min:
3,9 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
1,6 °C
Klockan:
22:09
Lufttryck - Max:
1020,9 hPa
Klockan:
12:16
Lufttryck - Max:
1017,3 hPa
Klockan:
10:47
Lufttryck - Min:
1011,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1007,4 hPa
Klockan:
00:08


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 06:10
Sol upp: 06:58
Sol ned: 16:48
Skymning: 17:36
Dagsljus: 11:26 tim:min
Dag längd: 09:50 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 01:48
Månfas:
Last Quarter
 Moon
Måne ned: 08:46


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut här ute.

   

 

Vila i lugn och ro lilla Mirabell så ses vi när vi ses.

Jo det blir film men jag tror inte jag kommer att se den.

Djungeläventyret Campa, Campa

5.1 IMDb1976, Drama, Sverige, 85min - SVT1, Idag 13:05

Handlingen utspelar sig i en liten indianby vid en flod i den peruanska djungeln. En missionär kommer med en militärpatrull för att hämta ett par flickor, för att ge dem en kristen uppfostran.

  






Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards