jans

Direktlänk till inlägg 26 februari 2019

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 26 februari 2019 12:13

Fast morgon har inte varit så trevlig som du kanske kan förstå.


Tisdag den 26/2 är det ändå idag.


Igår gick jag en promenad ned på stan då jag skulle köpa kabelklammer till min klammerpistol men Clas O hade inte hemma.

Så det blev bara en tub handrengörning, det andra jag skulle ha fanns inte heller i lager.

Men jag fick mig en promenad i blötan.

 


Hem och lite annat innan jag tog bilen och åkte till biblioteket, sean Ersboda och lämnade Emils kvarglömda handskar, Biltema där jag köpte några småsaker och sedan tänkte jag till Avion och Classe, men slopade det och åkte ut till Anders i Stöcksjö där jag fick träffa han och Mirabell, hon var gosig och låg en stund i mitt knä men det syntes att hon inte mådde bra.

Lyckades komma upp med bilen på hans isiga väg och körde in till väninnan Maria där jag satte fast en nätverkssladd mellan router och TVn. Fick kaffe och kaka och gosa med hennes kisse.


Åkte hem och rippade ljudboken jag hämtat och Inger kom senare hem.

Varmt ute så vi låg med öppet fönster men jag sov oroligt och hade ont.

Vaknade 6 och kunde inte somna om så jag steg upp, värk i knän och händer fast jag tagit Alvedon tidigare och smort mig.


Anders hade tid för Mirabell hos veterinären och jag beslutade mig för att också åka dit. Anders och kisse kom och vi fick komma in ganska direkt.

     

En underbar veterinär undersökte och pratade fint och förklarande att hon hade kanske förstoppning men det satt ganska långt upp mot magen så hon rekommenderade en lite grundligare undersökning så en fin trevlig förstående tjej kom och gav Mirabell en lindrig dos lugnande. Hon blev dåsig och somnade lugnt så att hon senare kunde raka magen på henne.

Veterinären kom och gjorde en ultraljudsundersökning och hittade vätska inne i buken, där det inte skulle vara något.

Det var det jag känt som en vattenfylld ballong, sedan såg hon något som hon trodde var en tumör på bukspottskörteln och att det var problemet, något som inte skulle gå att åtgärda hur gärna vi än velat.

Så det var ett svårt men oundvikligt beslut att ge henne en spruta till så hon fick somna in.

Hon sov redan lugnt och tungt så nästa steg gick fint för henne och skönt att hon inte behöver lida mer för hon har säkert haft problem, vi led desto mer.

Anders tog beslutet att dem fick ta hand om allt efteråt och vi åkte hem till Västerslätt där vi fick prata om Mirabell innan Anders åkte till skolan och jag åkte senare till Ersboda och Batterilagret som jag egentligen tänkt ta direkt efter veterinären.


I dagens tidning hade jag sett att Batterilagret sålde

 

Jag har ju funderat på solceller ända sedan jag köpte vagnen ifjol och nu slog jag till.


Frågade även om battericeller till en dammsugare jag fick av Emils svärfar då vi var på dopet och Norgeresan men han hade inte samma sort, däremot högre amperetal så jag köpte inga.

 

Måste kolla hur laddaren orkar större batterier.


Idag blir det inte så mycket gjort, är ganska nere ibland och glad ibland så jag ska göra kaffe och gå ut på altanen.

Ganska fint väder idag med +6,4° i skuggan och ganska vindstilla så DET ÄR TAKDROPP från det som inte redan rasat ned.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-02-26 12:30:10

Temperatur: 8,6 °C
Lufttryck: 1020,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 51 %
Vindstyrka: 2,7 m/s från NNW,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 7,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,8 mm
Månaden: 15,9 mm
Året: 28,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,1 °C
Klockan:
12:09
Temp - Max:
7,9 °C
Klockan:
09:56
Temp - Min:
3,9 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
1,6 °C
Klockan:
22:09
Lufttryck - Max:
1020,9 hPa
Klockan:
12:16
Lufttryck - Max:
1017,3 hPa
Klockan:
10:47
Lufttryck - Min:
1011,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1007,4 hPa
Klockan:
00:08


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 06:10
Sol upp: 06:58
Sol ned: 16:48
Skymning: 17:36
Dagsljus: 11:26 tim:min
Dag längd: 09:50 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 01:48
Månfas:
Last Quarter
 Moon
Måne ned: 08:46


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut här ute.

   

 

Vila i lugn och ro lilla Mirabell så ses vi när vi ses.

Jo det blir film men jag tror inte jag kommer att se den.

Djungeläventyret Campa, Campa

5.1 IMDb1976, Drama, Sverige, 85min - SVT1, Idag 13:05

Handlingen utspelar sig i en liten indianby vid en flod i den peruanska djungeln. En missionär kommer med en militärpatrull för att hämta ett par flickor, för att ge dem en kristen uppfostran.

  






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Av Jan Sandström - Söndag 14 april 07:38

Söndag den 14/4   Igår började jag riva lite i varmförrådet efter att ha skiftat tillbaks till rätt husvagnsdäck, fick ju lämna in och byta ventil på det också. I höstas upptäckte jag att vänster var platt och nu höger däck, på båda har ventile...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards