jans

Alla inlägg under maj 2015

Av Jan Sandström - 31 maj 2015 19:26

Då har vi begravt kaninen Bosse och det gick bra även om det kändes lite tungt för mig.

Bosse var ju min köra vän i nästan 9 år.

 

Och jag har gått varvet runt kring äppelträdet där jag begravt våra husdjur.

Av Jan Sandström - 31 maj 2015 11:35

...som Gunnar.

Av Jan Sandström - 31 maj 2015 09:19

Söndag den 31/5 och mors dag.


Igår var det faktiskt en fin dag med sol och hyfsad värme.

Så fin att fi satt ute och åt frukost.

           

Sedan rullade dagen på, jag tog MC:n och åkte till stugan för att ämta några skruvar och kolla efter slipmaskinen, men det var skruvarna som var viktigast, det visade sig senare att Anders även har den maskinen. Det är min excenterslip.

Fast egentligen var det körningen jag var ut på och då kunde jag likaväl åka förbi stugan som att ligga efter E4 fram och åter eller var det nu kunde ha blivit.

Jag hade tänkt stanna en stund i stugan men sydlig vind så jag iddes inte klä av mig.

 

Svanarna är kvar där ute på ängen och då är det blött.

 

Hem svängde jag av och körde genom Kassjö men vägen är inte den bästa fast den kunde ha varit mycket sämre, inga problem att köra de 70 det är efter vägen, där det inte är 50.


Men jag kände av pollen eller kan det ha varit sågspån för jag grejade lite i snickeboa eller så är det begynnande förkylning.

Så jag låg på soffan ute och lyssnade på ljudboken och gjorde ingenting, såg lite TV på kvällen.

Skissade samtidigt på en ny form av äppellåda Inger vill ha snickrade.

 

Sedan gick jag isäng med min ljudbok.

Somnade men vaknade som vanligt efter en halvtimme med värk i händer och knän så det blev några rundor upp och traska och Voltarensmörjning.

Eljest sov jag nog gott när jag väl sov, straxt före 6 kom Gunnar in och låg hos mig och före åtta steg vi upp, jag och Inger för Gunnar sover kvar på min säng.


Idag regnar det och så ska det göra av och till.

Berget Mannen i Norge verkar stå kvar ännu och så här skriver de på sidan med kamerorna. – Det må kome mykje smeltevatn før rørslene blir store. Også vi er spente på korleis fjellet kjem til å reagere på smeltevatnet.

Det skulle ha varit praktiskt om det rasat medan snön låg kvar för då hade man verkligen sett vad som hänt.


Men här då, jo det har slutat regna för stunden men det är grått och blåser.

Temperatur på 11,9° och väderstationen visar.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-05-31 09:45:06

Temperatur: 10,9 °C
Lufttryck: 987,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 94 %
Vindstyrka: 5,4 m/s från SE,
i byarna 6,8 m/s
Kyleffekt: 8,5 °C
Inne hos oss. Temp: 19,9 °C Fukt: 47 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 5,7 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 91,2 mm
Året: 289,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,2 °C
Klockan:
09:35
Temp - Max:
17,8 °C
Klockan:
17:34
Temp - Min:
7,9 °C
Klockan:
05:59
Temp - Min:
5,1 °C
Klockan:
03:07
Lufttryck - Max:
992,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
997,0 hPa
Klockan:
12:39
Lufttryck - Min:
987,5 hPa
Klockan:
09:21
Lufttryck - Min:
989,5 hPa
Klockan:
00:08


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:43
Sol ned: 22:32
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:49 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 18s more daylight tomorrow
Måne upp: 19:06
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 02:41

Så här grönt har det blivit och jag känner antingen av pollen eller är på väg att bli förkyld, tung i huvudet och snorig men det kliar även i ögonen ibland.


 


Något är det för jag är inte kaffesugen just nu.

Maria och Inger ska till Ersboda och erbjöd lämna mig 1½ timme på Biltema och jag sa nej.

Så jag måste vara sjuk.

Nu kan jag lägga mig med ljudboken en stund istället.


Godmorgon.


Av Jan Sandström - 30 maj 2015 17:24

Nu tror jag det kan vara värt att byta GPS

Artikelnummer   38-7135 hos Clas Ohlson

Endast 3 799,00

nüviCam™ LMT

nüviCam: Vägleder. Varnar. Assisterar

  • Förstklassig 6,0 tum stor allt-i-ett-navigator med inbyggd färdkamera och funktioner för ökad föraruppmärksamhet
  • Detaljerade kartor över Europa med kostnadsfria livstids1 kart- och trafikuppdateringar2
  • Inbyggd färdkamera som kontinuerligt spelar in körningen och automatiskt sparar filer vid en krock
  • Frontalkrocksvarning3 varnar om du kör för nära bilen framför dig
  • Varning vid filbyte3 varnar om du viker av från vägen eller mot mötande trafik
  • Garmin Real Vision™ visar en kameravy när du närmar dig valda destinationer
Av Jan Sandström - 30 maj 2015 09:04

Lördag den 30/5


Igår fick jag igång spånsugen, det var stopp i den 10 cm tjocka slangen och det beror nog på att jag hade en förminskare i början så att en smalare slang passade sågens munstycke, då blev det för lite drag i den tjocka så spånet stannade där,

Meninnan det så åkte hela familjen och handlade på Coop Forum, det var Peter o Anna som handlade mat, storhandlade nu när de hade biltransport.

Sedan till dem om fika så vi fick träffa kissekatterna Norton och Bella.

 

 

Norton är fin.


Senare var jag trött och slut så nio såg jag Mord i Paradiset innan jag gick isäng.


Somnade men vaknade med hemsk värk i händer och knän.

Men somnade och väcktes när Gunnar kom in och lade sig hos mig, sedan lade han eller började lägga en hårboll i sängen, den stora hamnade på golvet men bra att jag fick torka upp det direkt.

Vaknade nästa gång av att solen strålade in i vårt sovrum, det har den aldrig gjort förr så det var lite konstigt.

 

Det berodde på reflexer i "skyskrapan" på Sandåkern.

 

Men det varade inte så länge.

Av och till vaknade jag av värken så jag kan inte påstå att jag sovit gott inatt men jag kan ju alltid ta en höneblund och kanske ute på altan.


Nu är det lördag morgon och vi har suttit ute och fikat. Första gången i vår tror jag det är.

Gunnar som låg på södersidan kom till oss. Som han brukar göra.

 

Nu grönskar det.

 

Men dammen är inte iordningställd ännu.

 

I björken kvittrar fåglarna och jag tror vi har Blåmes på husväggen och Flugsnappare i björkarna.

 

Inger har städat eller städar förrådet så därför är det ganska fullt på gräsmattan.

 

Så idag blir det utejobb för Inger, jag ska se om jag orkar snickra lite eller göra klart björkbitarna till Tomas o Sara.


Men nu lite bloggande och koll av datorn.

Det är och ska vara fint väder idag men sedan sämre i två dagar enligt yr.no

Just nu 15,4° ute på altan, blå himmel och sol med svag vind.

Väderstationen.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-05-30 09:15:06

Temperatur: 14,2 °C
Lufttryck: 994,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 67 %
Vindstyrka: 4,3 m/s från SSE,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: 13,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,0 °C Fukt: 45 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 2,1 mm
Månaden: 85,5 mm
Året: 283,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,5 °C
Klockan:
08:59
Temp - Max:
13,3 °C
Klockan:
15:46
Temp - Min:
5,1 °C
Klockan:
03:07
Temp - Min:
1,6 °C
Klockan:
03:08
Lufttryck - Max:
994,8 hPa
Klockan:
09:10
Lufttryck - Max:
990,8 hPa
Klockan:
00:19
Lufttryck - Min:
989,5 hPa
Klockan:
00:08
Lufttryck - Min:
988,1 hPa
Klockan:
09:41


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:46
Sol ned: 22:30
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:44 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: 17:47
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 02:26




  


Så här fint är det idag.



Godmorgon.

Av Jan Sandström - 30 maj 2015 07:46

Grattis Tristan på födelsedagen, 1 år idag.

Jag hade ingen bild på Tristan i mobilen och ides inte gå in på servern.

Av Jan Sandström - 29 maj 2015 22:19

...ta och krypa isäng med ljudboken.


Efter en sen middag efter att jag hittat felet varför spånsugen inge sög såg jag Mord i Paradiset.

Spånsugen hade stopp i slangen men inte trodde jag det kunde bli tätt i en 10 cm slang, men det kunde det.

Och jag tror jag förstår varför.


Men det tar jag imorgon.


Godnatt.

Av Jan Sandström - 29 maj 2015 17:05

Nu fick jag båda två på bild.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards