jans

Alla inlägg under oktober 2019

Av Jan Sandström - 31 oktober 2019 08:48

Torsdag den 31/10


Ja då har ännu en månad gått på året och bara två kvar till nyår.

Sedan går vi mot vår och pollen med senare mygg och värme.

Jag är alltid optimistisk.


Igår plockade jag ihop den stora subben som stått här i rummet, men den fungerar inte så jag ställde ut den på altanen för vidare transport till återvinningen.

Sedan började jag kolla på en skrivare jag fått av Peter men lyckades inte installera drivrutiner i lilla datorn.

Den ska fungera men en färgpatron är tom och det gnäller skrivare på hela tiden och vägrar starta vidare.

Kanske får den också gå vidare till returmarkanden.


Lunch och så ut för att slipa ribborna till stugan, det tog 2½ timme och 5-6 sliprondeller, tror nästan jag nötte ut exenterslipmaskinen också.


Kaffe och lite dator innan det blev en stund på soffan där jag låg och bara funderade på olika moment på stugbygget och hur jag skulle lösa vissa problem och främst i vilken ordning.

Man kan så att säga inte måla innen man slipar väggen.


Inger kom hem och vi åkte till ICA Kvantum där vi handlade vagnen full, det blev mycket men då har vi stapelvaror här hemma.

Hemma blev det middag medan vi såg andra avsnittet om Team Backstad på NRK. Det är säsong 7 och dom är i Karibien.

Idag släppte dom avsnitt tre.


Sedan såg jag en film innan det blev kväll och sängen en stund med ljudboken.

Men innan sängen uppdaterade jag avtalet med Vattenfall till.

Fast elpris 3 år

Ditt elpris 57,50 öre/kWh (inkl. moms)

Energikälla Energimix ( utan extra kostnad )

Årsavgift  480,00 kr

Bytesrätt Nej


Har faktiskt sovit ganska gott fast jag hade värk i händerna, det har jag för övrigt fortfarande efter gårdagens slipande men måste passa på idag att försöka fräsa kanterna lite runda.

Men först måste jag försöka justera arbetsbänken som också tagit stryk.

Så jäkla jobbigt att vara pensionär att jag är slutkörd efter en dag   


Jag får se om jag tar en kortare promenad idag och fikar någonstans, eljest blir det bara kaffe och macka här hemma.


Vädret är då fint idag med sol och ingen blåst, +2,2° passar också fint till att stå ute och jobba.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-10-31 09:15:11

Temperatur: 4,4 °C
Lufttryck: 1002,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 77 %
Vindstyrka: 2,4 m/s från NW,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 2,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 55,2 mm
Året: 380,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,4 °C
Klockan:
09:08
Temp - Max:
8,2 °C
Klockan:
21:30
Temp - Min:
1,2 °C
Klockan:
00:09
Temp - Min:
-10,8 °C
Klockan:
05:54
Lufttryck - Max:
1003,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1018,3 hPa
Klockan:
01:00
Lufttryck - Min:
1001,6 hPa
Klockan:
04:16
Lufttryck - Min:
1003,3 hPa
Klockan:
23:58


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:24
Sol upp: 07:16
Sol ned: 15:28
Skymning: 16:20
Dagsljus: 09:56 tim:min
Dag längd: 08:12 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 12:04
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 16:41


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut här hemma och nu skipar jag bilder från stugan där det inte händer något.

 

Men se, nu rörde vimpeln på sig så det blåser ändå lite, när jag kollade tidigare låg den tätt efter stången.


      .






Av Jan Sandström - 30 oktober 2019 16:24

Gick ut efter lunch och slipade alla kvarvarande staketribbor, ungefär 20-25 st.
Så nu har jag gjort in händerna också av att hålla i den där vibrerande excenterslipen.
Men än är dom inte klara, ska fräsa kanterna runda också och sedan kanske gå över dem med finare slippapper.


Gick in och drack kaffe med smörgås men nu tror jag det blir soffan innan Inger kommer från jobbet.

Det är jobbigt att vara pensionär   

Av Jan Sandström - 30 oktober 2019 08:27

Onsdag den 30/10


Och va 17 ska man göra idag då?   

Har redan gått runt i huset tre gånger och tittat ut genom fönstren, inte blev det bättre för det.

Läst tidningen och druckit upp kaffet har jag också gjort.

Jäklar så jobbigt det är att vara pensionär.


Men igår då jag "firade" min födelsedag kom granne och vän och min bror med fru hit, kaffe och tårta fikade vi till trevligt samtal.

Dom hann i stort sett bara åka och jag diskade upp fat och koppar så kom Emil med föräldrar så det blev mer kaffe och tårta samt lek med "nya" bilar och leksaker Inger plockat ned från vindan.

 


Efter en stund dök Erik upp och lite senare kom Maria som hade vackra blommor med sig.

 


När barnen varit här så var tårtan slut, nma det fanns en smal bit kvar men det åt jag upp senare på kvällen.

 

Fast nu ljuger jag lite för tre bitar låg på en annan tallrik i kylen, på order från Inger hade jag tagit undan dem så hon fick en bit senare och så har vi varsin kvar till i kväll.


Jag hann även med att lacka en kopplingslåda jag ska sätta in i stugan, snyggare vit än den grå färgen.

Men det ska bli ett par lager till med vitt idag.


När jag plockat undan värmde jag maten som jag åt i rummet till nånting på TV.

Satte på en film på Netflix men den blev så intetsägande dålig efter halva filmen så jag spolade igenom och stängde av.

Sedan blev det datorunderhåll i min HTPC som sitter till TV:n

Allt medan jag drack kaffe och åt tårtbiten, sedan blev det ett glas rött vin som jag köpte häromdagen och lyssnande på lite klassisk musik.


Inger kom hem och sedan blev det sängen med katt och ljudbok.

Var upp en gång vid ½3 men eljest har jag sovit.


Upp vid 7 och ingen klocka ställd, det behövs inte när jag nu är ledig.

Fast även om jag nu är ökta pensionär så är det inget nytt för mig att vara hemma, det har jag ju varit i 15-20 år nu så det blir ingen direkt förändring i vardagen.

Men jag kan föreställa mig den som jobbat och stått i för att nästa dag inte ha något att göra, bor man dessutom i en lägenhet och inte har någon hobby eller intresse för annat än jobbet så blir det en stor omställning, kanske kaos i tillvaron och att man bokstavligen klättrar på väggarna.


De sista åren för mig har varit lugna då jag inte behövt kämpa mot Försäkringskassan om förlängd sjukersättning.

Det var en psykiskt påfrestande tid liksom tidigare när sjukintyg måste förlängas och allt elände det var.


Idag ska det då inte snöa eller regna, inte förrän senare idag så jag måste slipa ribbor och lacka och och och.

Det var lättare innan jag fyllde år och lättast var det NÄR jag fyllde, alltså igår när det bara var en trevlig dag.


Så skriva klart det här, sedan lacka lådan, slipa ribbor men ska jag kunna stå ute och göra det?


Det är en kall morgon och just 08:51 nu ändå bara -7,6°

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-10-30 08:45:09

Temperatur: -6,6 °C
Lufttryck: 1015,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från SE,
i byarna 0,3 m/s
Kyleffekt: -6,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 54,3 mm
Året: 379,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-6,6 °C
Klockan:
08:44
Temp - Max:
3,2 °C
Klockan:
13:16
Temp - Min:
-10,8 °C
Klockan:
05:54
Temp - Min:
-9,8 °C
Klockan:
23:55
Lufttryck - Max:
1018,3 hPa
Klockan:
01:00
Lufttryck - Max:
1018,3 hPa
Klockan:
20:48
Lufttryck - Min:
1015,9 hPa
Klockan:
08:40
Lufttryck - Min:
1008,5 hPa
Klockan:
05:59


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:21
Sol upp: 07:13
Sol ned: 15:32
Skymning: 16:23
Dagsljus: 10:02 tim:min
Dag längd: 08:19 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 10:26
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 16:25


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här...

            

Av Jan Sandström - 29 oktober 2019 12:14

Och snövädret har dragit vidare.
 
Nu väntar jag bara på paket och kaffe så att jag får smaka tårtan.


Inga ljus utan ett strössel för varje år   

(Jag kan icke räkna dem alla)

 

Av Jan Sandström - 29 oktober 2019 08:22

Tisdag den 29/10


Jo idag fyller faktiskt jag 65 år och blir äkta pensionär, sjukpension eller sjukersättning har jag hu haft sedan sekelskiftet nån gång.

Men nu blir jag äkta, vad det nu ska bli för skillnad. Kanske mer upptagen i så fall.


Som dykaren som blir upptagen när han blir ledig     


Nog om mig, nu pratar jag om jag. Eller vi.

Igår åkte vi ut och handlade, det blev en sån där "rännardag" när vi flängde runt hela dagen.

Först upp till Mariedal där vi köpte pussel men för tidigt för räkmackan jag skulle få på Café Victoria så då beslöt vi att äta på IKEA.

Men först till Lager 157 för att se på en jacka till mig, det fanns det ingen av som passade.

Till Avion där vi åt mackan på IKEA men först köpte vi en ask choklad som skulle bli present med pusslet till svägerskan Eva.


Jäklar vad det snöar nu. Jag tror jag skitet i att hissa flaggan.

Hissade flaggan ängå.

 


Man får vad man betalar för för inte var den speciellt god, men jag blev då mätt och det är huvudsaken.
Sedan Sadium och ingen passande jacka men på Inter Sport hade dem en som passade och vi köpte.

En halvtjock typ dunjacka/kappa som går ned över ändan.

Därefter genom stan upp till min bror Jerry där vi grattade Eva som nyss fyllt 70 och vi fick en trevlig eftermiddag med fika och tårta.

Vi träffas allt för sällan nu för tiden när de äldre är borta, förr sågs vi på Grubbe titt som tätt men nu har vi ju egna familjer och barnbarn.


Vi kom oss till slut hem efter att ha gjort en avstickare till Granngården där jag köpte fågelmat.

40 kg svarta solrosfrön.

25 kg viltfågelblandning.

20 kg jordnötter och en talgkorv av nått slag


Inger köpte lite blommor på resan så hon fick nånting hon också.


Väl hemma var jag slut men kaffe och senare TV med middag.

Vi såg om Mäktiga sjöar från Kunskapskanalen.

Sedan försökte jag se en film men fastnade inte i den så jag släckte och gick till datorn en stund innan det blev sängen och ljudboken.

Nu lyssnar jag på Silverdolken av Katharine Kerr


Somnade och har sovit skapligt.

Vaknade och fick ett grattis från dottern Maria.

Sedan har det ramlat in grattis till mig från hela landet och som längst är det väl Singapor i Asien

Kul och tack alla som grattat och kommer att gratta mig.


Det blir lite fika här för den som blir kaffesugen och vill ha doppa till.

Inger har gjort en tårta jag är sugen på.

 

Men inte öppet hus idag, inte med det här vädret.

Då föredrar jag att ha dörren stängd men man kan ju komma in ändå, det är bara att dyka upp men vänta tills jag klätt på mig.   


Ser att jag måste fylla fågelautomaten där borta vid björkarna.

I år blir det inte så många automater men några har jag hängt upp.


Som jag sa snöar det men nu bara lätt.

-2,1° och ingen vind, snön dalar rakt ned.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-10-29 08:45:10

Temperatur: -2,4 °C
Lufttryck: 1009,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 100 %
Vindstyrka: 0,6 m/s från NE,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: -2,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 54,3 mm
Året: 379,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-2,0 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
4,9 °C
Klockan:
12:34
Temp - Min:
-4,7 °C
Klockan:
02:11
Temp - Min:
-5,0 °C
Klockan:
19:07
Lufttryck - Max:
1009,9 hPa
Klockan:
08:38
Lufttryck - Max:
1009,3 hPa
Klockan:
23:30
Lufttryck - Min:
1008,5 hPa
Klockan:
05:59
Lufttryck - Min:
999,3 hPa
Klockan:
00:01


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:18
Sol upp: 07:10
Sol ned: 15:35
Skymning: 16:26
Dagsljus: 10:08 tim:min
Dag längd: 08:25 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 08:43
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 16:16


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut här.

           

 

Av Jan Sandström - 28 oktober 2019 08:05

Måndag den 28/10


Dagens och veckans provtagning gav

 

6,2 mmol och vikten 78,2 kg


Men igår skulle jag aldrig ställt om klockorna till vintertid, allt är vitt där ute nu.

Gjorde i ordning räkningarna och det gick ihop även nu.


Jo jag klagade ju på att jag skulle missta 2000:-/månad då jag blir pensionär men det stämmer inte.

Jag fick något som heter Pension KPA (inte UPA  ) och hela 973:- så jag förlorar bara 966:- i månaden och det ska vi väl klara av. Havregrynsgröt är förresten riktigt gott.


Men igår slipade jag några brädor innan Erik kom förbi, efter pratstund så blev det ett par till innan det började regna så jag packade ihop och gick in.

 

Satt vid datorn och såg lite TV innan jag gjorde middag.

Lax i ugn med pressad potatis och broccoli och sallad. Inte så märkvärdigt om man har det mesta förberett.

Inger kom sent hem efter att ha handlat lite och sedan blev det blev film även igår.


Först Solsidan, sedan omöjlig ingenjörskonst och svävartåget i Shanghai som kör/svävar i 431 km/h

Efter det blev det 

Fruarna i Stepford (1975)

Sedan var det dags för sängen och jag har sovit, sisådär. Inte alls så bra men ändå sovit en del.

Jag blir ju snart pensionär och DÅ får man ta det lugnt     

Det är ju imorgon jag fyller 65, hemska tanke så gammal man blivit.


Upp klockan 7, duscha och frukost snart avklarad.

Blogga och sedan ögnar jag väl igenom dagens VK innan vi senare ska ut och handla innan vi åker förbi min bror.


Kanske får jag tid att slipa några lister också.


Det har ju snöat lite inatt men inte mer än att det kan töa om solen tittar fram en stund vilket den skulle enligt gårdagens prognos.

Jo samma prognos idag och det ska bli fina dagar framöver, till onsdag i alla fall.


Men nu har jag -0,7° utanför fönstret och det klarnar upp mer och mer där borta bakom industriområdet. Tredje bilden.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-10-28 08:30:11

Temperatur: -0,9 °C
Lufttryck: 1003,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -0,9 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 54,3 mm
Året: 379,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-0,4 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
2,5 °C
Klockan:
11:28
Temp - Min:
-1,7 °C
Klockan:
06:46
Temp - Min:
-1,9 °C
Klockan:
02:08
Lufttryck - Max:
1004,2 hPa
Klockan:
08:25
Lufttryck - Max:
999,5 hPa
Klockan:
23:56
Lufttryck - Min:
999,3 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
993,0 hPa
Klockan:
11:21


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:15
Sol upp: 07:07
Sol ned: 15:38
Skymning: 16:29
Dagsljus: 10:14 tim:min
Dag längd: 08:31 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 06:58
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 16:11


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här eländigt ser det ut här ute.

     


Inte bättre här.

     




Av Jan Sandström - 27 oktober 2019 08:38

Söndag den 27/10 

 

Klockan är 09:17 är det och inget annat.


DU har väl inte glömt ställa tillbaks klockan, eljest vet du ju inte var den är när du ska kolla tiden.  


Igår sågade läkt till ribbor och sedan började jag slipa, men så kom det regn och jag packade in allt och gick själv in efter att ha sopat ihop en massa sågspån och löv.

Nu sitter ribborna i press så kanske dom inte blir så krokiga.

 

Det blir några att slipa och fräsa kanterna på. Jag skulle kunna slipa alla så här men dom är tyvärr inte exakt lika stora.

Jag saknar en rikt och planhyvel


och ute har det just börjat snöa så smått,

 


Jag satt med Ingers dator på eftermiddan men DEN ÄR S E G.

Så jag surfade runt och kollade på en ny men det är svårt att välja så då slängde jag ut en fråga till experterna = barnen.

Fick ett snabbt svar från Anders som har en liggande och som han tänkt sälja. Så slutet gott och anders får in några kronor.


Vi åt middag och såg programmet där de byggde en ö med flygplats på. I Japan men vad påverkade allt det naturen,,tre berg fick dom spränga sönder och flytta och så fylla havsbotten med allt.

Här får man inte ens gräva i strandkanten utan att bli stämd och skadeståndsskylldig.

Omöjlig ingenjörskonst heter programserien.

Efter det blev det film och 

American Assassin (2017)

En rent otrolig actionfilm likt många andra.


Ställde om klockradion och gick isäng med ljudboken.

Har sovit rent otroligt dåligt inatt, haft värk i händerna men inte undra på när jag stått och sågat men framför allt hållit i slipmaskinen och allt datorknappande.

Men jag har ändå sovit av och till och åtta (7 sommartid) var jag uppe igen.

Frukost och ställde om några klockor, några ställdes rätt    då dom stod snett så man inte såg dem.  

Väckte Inger och nu sitter jag här.

Ska se om jag kan starta igång spånsugen och om jag kan stå inne och slipa och fräsa. Jag får väl ha skydd för ansiktet så jag inte andas in findammet som jag inte tål.

Men det är en dag imorgon också som ska bli solig och fin.

Det finns alltid något att göra, kaffe, ljudboken och soffan är tre säkra kort.


Just nu 09:13 (normaltid) har jag +0,7° utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-10-27 09:15:11

Temperatur: 0,8 °C
Lufttryck: 993,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: 0,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 54,0 mm
Året: 379,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,0 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
6,3 °C
Klockan:
03:32
Temp - Min:
-1,9 °C
Klockan:
02:08
Temp - Min:
0,9 °C
Klockan:
23:51
Lufttryck - Max:
994,9 hPa
Klockan:
03:49
Lufttryck - Max:
994,0 hPa
Klockan:
23:50
Lufttryck - Min:
993,6 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
982,2 hPa
Klockan:
00:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:13
Sol upp: 07:03
Sol ned: 15:41
Skymning: 16:32
Dagsljus: 10:19 tim:min
Dag längd: 08:38 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 05:13
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 16:07


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut här hemma

   


och i stugan har det kommit aningen mer snö.

     






Av Jan Sandström - 26 oktober 2019 09:03

Lördag den 26/10


Igår var en gröblöt dag så jag gick aldrig utanför dörren, det gjorde inte heller Gunnar som hade förstånd och låg kvar på sängen och sov hela dagen.

Men jag var inte sysslolös utan påtade på och mätade på trappen till lillstugan.

Jag tog in ena vangstycket i hallen där jag med två brädor mätte upp höjden och hur mycket jag måste kapa.

Och tänk jag fick samma mått som beräkningen i datorn.

 


Inger kom hem och vi åkte till Vännäsby där det blev en trerätters middag. Riktigt gott och jag åt inte för mycket.   

Men före efterrätten satte jag och Harry upp en liten TV på köksväggen, nu är bara problemet att få någon bild på den, annan än myrornas krig.

Antingen dra en antennsladd runt halva huset eller så som det troligen blir en liten antenn på utsidan av väggen.


Det var regnigt, blött och mycket trafik mot Vännäs men jag körde sakta och det gjorde faktiskt hela kön bakom mig. Nä det fanns massor av chans att köra om då det är mitträcke på 2-1-vägen men dom låg snällt bakom mig i 85-90 fast det är 100 km/h på vägen.

Hem var det bättre med uppehållsväder och lite trafik men det hade börjat blåsa ganska ordentligt men inga problem att hålla hastigheten.


Hemma blev det strul med Ingers dator som inte ville starta och när jag kollade var C-disken ganska full men den borde kunna gå bättre.

Ju mer jag strulade på desto segare verkade den bli.

Lämnade den igång med diskrensning så jag får väl se om det hjälpte inatt.


Jag gick isäng och har sovit, uruselt för jag tål inte när det blåser. Då får jag värk, mer värk än vanligt.

Stängt fönster för västvind blåser rakt in i fönstret om vi öppnar det vänstra, men jag iddes inte flytta blommor och öppna det andra.


Så det blev sovmorgon i morse till ½9 och Gunnar ligger kvar på sängen.

Frukost avklarad och jag har bara börjat läsa tidningen när jag fick se min insändare jag skickade in för en vecka sedan.

Trodde inte dom skulle ta med den.


Håll avståndet och ha inte felaktiga lampor på fordon

Konstigt att så många inte kan hålla avstånd till framförvarande fordon. Det handlar inte bara om risken att krocka då det händer något, utan något de inte tänker på är sin egen bil.
Jag provade en sommar för många år sedan att köra MC utan handskar och märkte att fasiken vad framförvarande fordon virvlade upp sand och grus.
Det gjorde så ont i fingrarna att jag stannade och tog på handlarna fast termometern visade över 35° C.
Så till dem som inte håller avstånd kan man ju säga att det sand och grus som virvlar upp blästrar fronten på din fina bil och förstör lack och lampornas glas/plast.
Inte heller kommer du fortare fram och dagens bilar är så slimmade att du inte sparar någon bränsle på att ligga på släpvagnsavstånd ifrån mig.
Det andra jag retar mig på är felaktiga lampor fram på fordon.
Det har skrivits om bilar som haft fel belysning och fått böta, men hur är det med tunga fordon?
Lastbilar och bussar, får dom ha hur många lampor som helst framtill? Gäller andra regler för dessa?
Om inte varför kan lastbilar ha 20-30 lampor så hela fronten ser ut som en lampa när man möter dem?
Är det felaktig belysning kanske man skulle bötfälla dem ibland och varför inte införa ett system med typ en kostnad på 1000 kronor felaktig lampa så blir det mer kännbart ju mer man har.
Men polisen verkar ju inte vilja ta dem utan tar ungdomar i EPA-traktorer istället.
Snart gubbe men utan hatt

Jag vågade inte skriva under med mitt namn         

 

 Eljest har jag tänkt såga reglar och göra råmaterialet till trappräcke och spaljén idag.

Någon promenad blir det nog inte, det vill inte släppa i min hälsena

 

 

Sedan är det väl dags att köra räkningarna.

Nu har jag ju endast en arbetsdag kvar innan pension, för visst jobbar man inte på sin födelsedag på tisdag.

 

Enligt väderprognosen på radion ska det blåsa östlig vind och snöa idag   

Hoppas dom har fel men kanske i kväll, titta eller det kan du inte se men jag har hackspetten här ute.

 

+5,6° och ingen speciell blåst men i alla fall visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-10-26 09:30:10

Temperatur: 5,8 °C
Lufttryck: 988,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 83 %
Vindstyrka: 2,2 m/s från NW,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 4,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 2,1 mm
Månaden: 53,7 mm
Året: 379,2 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,3 °C
Klockan:
03:32
Temp - Max:
9,4 °C
Klockan:
08:26
Temp - Min:
5,4 °C
Klockan:
01:30
Temp - Min:
3,0 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
988,3 hPa
Klockan:
09:03
Lufttryck - Max:
999,4 hPa
Klockan:
00:11
Lufttryck - Min:
982,2 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
977,1 hPa
Klockan:
20:50


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:10
Sol upp: 08:00
Sol ned: 16:45
Skymning: 17:35
Dagsljus: 10:25 tim:min
Dag längd: 08:45 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 04:29
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 17:04


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.



och så här ser det ut här och där.

           


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards