jans

Alla inlägg under maj 2016

Av Jan Sandström - 31 maj 2016 18:44

...med lust och fägring stor.


Åtminstone vissa knäppskallar tycker det medan andra fasar för naturens skådespel.

Fast idag tycker jag faktiskt det mer är ett jäkla omak när åskan går, med att stänga av datorer och dra ut sladdar både här och där.

För även om det är ett skådespel så har jag stor respekt för blixtaes härjning i appareter och ledningar-


Det fick man se ofta då jag jobbade som TV-tekniker i Vännäs med byarna runt omkring.

Inte roligt eller lönt att laga en TV där blixten gått ned genom TV-antennen på taket.


Nu härjar åskan på västkusten men även i norra Finland.

 

Jag tog två skärmdumpar från http://sv.blitzortung.org/live_dynamic_maps.php

 

Man ska respektera åskans krafter så hör du åskan

 

bör du dra ut elkontakter direkt och lägga dem minst

 

en halvmeter (0,5 m) från uttaget.

Av Jan Sandström - 31 maj 2016 16:25

Eller kiropraktor heter det hon är.

Jag har varit och fått (kostar 450:-) en behandling till och det kändes skönt mitt i allt.

Morgonens onda har gett med sig och hon tyckte det syntes bra med min rygg, jag ska ändå fortsätta med mina övningar minst ett par veckor till och sedan får jag känna om jag vill ha en omgång till.


Förhållningsorderna är att INTE lyfta. På sin höjd ett mjölkpaket.

Ingen vridrörelse men eljest känner jag vad som tar emot som att sitta.

Åka bil går bra om jag känner så men kan behöva rasta ofta men vi ska ju inte iväg någonstans förutom till stugan någon gång.


När jag var klar så tog jag en promenad hemmåt under tiden jag ringde hem för att få hämtning.

Jag hann gå eller strosa på 600 meter så då har jag fått röra lite på mig och försiktiga promenader är inget hinder, bara att se upp. eller ned så att jag inte trampar fel som igår på stenhuset.

Men jag ser fram emot promenader och cykelturer även om jag aldrig kom igång med det i vår.

Av Jan Sandström - 31 maj 2016 11:42

SVT 1, 14:55--16:40 Sista paret ut (1956)

Manus: Ingmar Bergman, Det säger väl allt men idag kan jag inte se den direkt då jag ska till kiropraktorn men spelar väl ändå in den så får jag se vad det är, det är ju inte ingemes som regiserat.

 

Handling:
En bok med texten "Dagbok Bo Dahlin" ses i bild. En text anger "Ur Bo Dahlins anteckningar ang föräldrarnas skilsmässa återberättade av Ingmar Bergman". Boken slås upp. Det är lördag och oro i gymnasisten Bo Dahlins klass. Lektor Jacobi avbryter den meningslösa lektionen. I materielrummet träffar Bo en liten gråtande kille. Hans föräldrar är skilda och i helgen måste han träffa sin far som han hatar. Bo försöker trösta killen med att det snart är måndag igen. Bo sitter med Kerstin på ett k...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

 

Av Jan Sandström - 31 maj 2016 09:23

Tisdag den 31/5


Det blev en annorlunda morgon idag, mer om det längre ned i inlägget.


Igår jobbade jag hårt med cykelparkeringen, jag fick vrida på huvudet ibland för att se om Anders satt och latade sig.

      

Men det blev bra eller åtminstone snyggt så jag gjorde ett bra arbete.

 

Jag gick över till Matkstenshuset för att se på rännstenar, eller sådana där med fördjupning som leder vatten.

De hade sådana men jag missade en höjdskillnad på golvet, det blev 5-7 cm lägre och det vet ju alla hur det känns att missa sådant och med min sedan tidigare dåliga rygg så kändes det.

Jag vet inte om det var då eller då jag följde med Anders till BYGGmax där vi köpte markstenar till hans arbete hr ute som orsakade att jag fick ont igen igår kväll.

Eljest tog jag det ganska lungt under dagen, hade tänkt gå en kortare promenad på kvällen men den slopade jag bort.


Inger åkte iväg och hade sin jobbutflykt hon arrangerar varje vår och i år fick hon hjälp av Maria.

De höll till borta vid norrforsdammen och fick en sagolikt fin kväll.


Jag hade spelat in matinéfilmen och började se den senare på kcällen men den var så dålig att jag hoppade över till en film på Netflix.

En riktigt rolig film med Adam Sandler, "The DO-Over" heter den.


Gick isäng med ljudboken och gymnastiska övningar och somnade sedan gott fast jag hade ont, men så hade jag dragit ned lite på mina värktabletter.

Gunnar kom in tidigt och sov hos oss i stort sett hela natten och på morgonsidan (3-4-tiden) blev han väldigt kelsjuk och naturligtvis fick han det. Kelstund med båda händerna för ljest fick man en blöt tass på näsan. Han måste ha varit ut en stund och gått i daggvått gräs.

Jo han ville promt att jag skulle stiga upp och följa

 med han och han ville bara gå ut genom ytterdörren.


Vaknade sex och tog mina prover. Blodsocker på 6,6 mmol och jag vägde 85,3 kg.

Jag hade ganska ont så det fick bli lite Voltaren och lite försiktiga övningar.


Igår kväll kom en skåpbil förbi och parkerade utanför, det var Anders jobbarkompis från Björkliden som är på väg söderut till Spanien där han kommer ifrån.

 

Han och hans vänner fick övernatta på vägen utanför och i morse fick de frukost på altanen, alla tre.


Till och med Gunnar kom och hälsade men bara på lilla fröken.

 

Visst är den gosig och snäll är den oclså.

 

Menn lilla fröken katt var nog sötast, och så lugn att hon kunde gå fritt ute på altanen.

 

Nu ska de dra söderut med omvägar för att se sig om här uppe i norden. Vi tipsade om Vildmarksvägen och ev. några vägar i Norge, men det var osäkert om han skulle åka över dit med djuren.


Inger satt tidigare och njöt på sin egen lilla frukostplats under björken och det är så härligt idag med fågelkvitter, sol och värme.

 

På den gamla björkstubben har det börjat växa både björk och lönn men även svampar av olika slag.

 

Och björken har blivit så grön och fin, synd att man är allergisk mot dem men nu tror jag att min spruta börjat göra verkan för ni klarar jag mig utan tabletter även om det ibland kan klia i ögonen, men då hjälper det att tcätta mig med förslagsvis kallt vatten.

Och så får jag inte vara där och klia med fingrarna för då blir det värre.

 



Senare i eftermiddag har jag tid hos kiropraktorn (korknackaren) och det ska bli intressant att höra vad hon säger om min rygg.

Det gjorde ont tidigare i morse men just nu känns det bättre där jag ligger/halvsitter på rygg ute på trädgårdssoffan, mot norr och i skugga men varmt även här.

Måste in och duscha senare så jag är ren inför kiropraktorbesöket.

Men jag gruvar samtidigt för att jag ska få en sämredag imorgon men på torsdag ska jag nog vara kry så jag kan åtminstone följa med på bil och släpbesiktningen.


Det är sommarväder idag också och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-05-31 10:00:10

Temperatur: 25,3 °C
Lufttryck: 1035,5 hPa och Steady
Luftfuktighet: 49 %
Vindstyrka: 1,3 m/s från E,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 25,3 °C
Inne hos oss. Temp: 22,8 °C Fukt: 50 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 30,9 mm
Året: 135,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
25,8 °C
Klockan:
09:23
Temp - Max:
24,1 °C
Klockan:
14:23
Temp - Min:
9,0 °C
Klockan:
03:43
Temp - Min:
10,3 °C
Klockan:
00:38
Lufttryck - Max:
1036,3 hPa
Klockan:
02:43
Lufttryck - Max:
1037,7 hPa
Klockan:
04:59
Lufttryck - Min:
1035,1 hPa
Klockan:
00:23
Lufttryck - Min:
1034,7 hPa
Klockan:
19:01


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:41
Sol ned: 22:34
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:53 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 14s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:23
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 14:29

och så här är in utsikt från soffan.

 


Jag har redan druckit två koppar kaffe och nu ska jag se hur gästerna har det om de inte redan åkt vidare.


Godmorgon.


Av Jan Sandström - 31 maj 2016 07:42

Det blev nog för mycket igår för jag började få ont i bråcket igen

Nu ör det inte alls bra men tror nog att jag ändå ska komma mig upp ur sängen.

Det har ju funkat de gåger jag varit upp tidigare nu på morgonen.


Jag återkommer om det och annat.

Av Jan Sandström - 30 maj 2016 17:38

Jag har fullt upp med att titta på och det är inte det lättaste.
Det gör ont i ryggen bara av att se han lyfta och bära plattorna.

Och så blir det inte bra, då plockar han upp plattorna och lägger om dem.

Av Jan Sandström - 30 maj 2016 15:37

Jag har surfat runt för att hitta betongränna att lägga under stuprören.

Något liknande de här.

 

(och jag hatar dessa spegelblanka skärmar, har ingen konstruktör vistats utomhus eller sitter de bara i nedsläckta källare)

Först mot gatan från altantaket och på två ställen.

 

 


Jag hittar ränndalsplattor men de här kan ju inte leda bort mycket vatten med den lilla fördjupningen.

 


Sedan såg jag andra fina plattor på Markstenshuset, men de säljs bara i hela pallar.

 


Men det är rännan jag söker så Inger får väl fortsätta med röret i 20 år till. Eller är det bara 10 år vi haft altan.

Av Jan Sandström - 30 maj 2016 13:12

SVT 1, 15:15--16:40 Djungeläventyret Campa, Campa (1976)

Se eller inte se, det är frågan?

Jag tror nog att jag spelar in och ser senare i kväll när det nu är så varmt ute som det är.

Ligger nog kvar ute på altan och sover vidare.  
 

 

Handling:
Otari, en campaindiansk by, ligger vid en flod i den peruanska djungeln. I vattnet leker nakna, glada barn. Plötsligt ropar en kvinna: Spring! De kommer. På floden ses en båt hastigt närma sig. Barnan är försvunna, när båten når land. Ur båten stiger missionären fader John och en grupp militärer anförda av en kapten. De vandrar till byn. I byn lyckas kaptenen göra sig förstådd på spanska. De har kommit till Otari för att hämta ett par flickor som ska få en kristen uppfostran på fader Johns...Mer

 

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards