jans

Alla inlägg under maj 2016

Av Jan Sandström - 12 maj 2016 09:21

Den 12/5 och visst är det torsdag idag.
Har blivit lite dagliga.

Igår var en bättre dag för mig men tog det ändå ganska lugnt.
Låg på sängen och lyssnade på ljudboken, såg på film och gjorde gymnastiska övningar emellanåt.
Filmade i alla fall när vindsluckan öppnades och Tristan hoppade upp.

Stod upp en stund och såg på tv, Där man inte kan bo.

Gick isäng och senare när Inger kom bytte jag till andra sidan.
Sov gott till 6, konstigt men jag har sovit så gott sedan jag blev dålig.

Gick upp på toa med måttligt besvär, jag kunde gå.
Kollade blodsockret (5,9 mmol) och vägde mig (87,6 kg).
Kröp ner i sängen och blundade lite och då hann någon ställa fram klockan en dryg timme.

Gunnar som legat hos Inger ville gå ut och de andra två kom upp från Marias rum.

Låg och stretchade när Inger kom med en frukostbricka.
Det här får gärna bli en vana.

Idag blir som igår men med lite mer tid upprätt, jag ska då ta det lugnt så att jag inte ställer till det igen.

Vädret är fint men det blåser och i kväll och natt ska det komma en hel del regn.
Mer väder finns på vår webbsida Http://sandstrom.vasterslatt.se

Godmorgon.

Nu är det dags att Inger eller Maria kommer med kaffe.

Av Jan Sandström - 11 maj 2016 18:11

Och med tillåtelse dessutom.

Det är ju bara så kul uppe på vinden för det kan ju finnas möss i sågspånet.

Men de kunde ju ha skickat ned hela stegen.


 

Av Jan Sandström - 11 maj 2016 14:14

Idag plockade Maria birt en fästing på Gunnar.

Det är då som man verkligen längtar tillbaks till 60-talet för jag hatar fästingar.


Det kryper fortfarande på beneb fast det gått ett par timmar när jag tänker på att han är gosig och kelsjuk här i sängen på natten.


Men nu blir det någon Iransk film på SVT 1. 14:25--16:25

Nader och Simin - en separation

Nader vill inte flytta utomlands med sin fru Simin eftersom han måste ta hand om sin alzheimersjuke far. Paret separerar och Nader får ta hand om dottern. Han skaffar en hemhjälp som visar sig vara djupt religiös. Att ta hand om en vårdkrävande äldre man blir problematiskt och när Nader förstår hur hemhjälpen missköter pappan uppstår en konflikt med dramatiska följder. Regi: Asghar Farhadi. I rollerna: Peyman Moaadi, Leila Hatami, Sareh Bayat, Shahab Hosseini, Sarina Farhadi, m.fl (Jodaeiye Nader az Simin)

Längd:2 h


Av Jan Sandström - 11 maj 2016 10:47

Men det känns konstigt att det där var vår bil i 5 och ett halvt år.

Han fick några nycklar till takräcket som jag hittade.

Jag saknar den inte lika väl som att jag saknar den.
Man hittade igen den på stormarknaden ;-)

Av Jan Sandström - 11 maj 2016 09:41

Det verkar vara fint väder ute, himlen ser blå ut det lilla jag ser av den.

Mirabell går en runda som passar över mig men det är mysigt, då var det värre då hon och Tristan jagade här så det gick hett till.

Gunnar gick ut tidigare och ligger nu där på en trädgårdsstol och sover.

Nu tror jag att jag också ska sova en stund.
Ta en höneblund som de säger i Norge.

Av Jan Sandström - 11 maj 2016 09:31

Det är väl onsdag idag tror jag.

I måndags besökte vi dietisten och fick råd och förmaningar.
Min ischias var riktigt bra men jag gissar att det blev för mycket tid upprätt.

Så igår hade jag ännu en fruktansvärd dag.
Men kvällen blev lite bättre, så bra att jag duschade med vissa besvär.

Gick isäng och började se en film till Inger kom isäng och vi bytte sänghalmen.
Där somnade jag gott efter en stund med ljudboken.

Inger steg upp sex och jag tog min medicin och blodsockret (5,9).
Efter vissa besvär och några försök lyckades jag kissa.
Sedan vägde jag mig (87,6 kg) vilket är mycket bra.
Det känns och tror jag syns att jag tappat några kilon.
Jag påbörjade min frukost men Inger fick göra klart och serverade den vid sängen.

Nu är hon på jobbet så förmiddagskaffe serverade Maria för en stund sedan.

Idag SKA JAG TA DET LUGNT MEN ÄVEN STRETCHA LITE.

Det blir en bild men i nästa inlägg.

Av Jan Sandström - 10 maj 2016 19:53

Jo jag lever även om jag tidvis idag önskat att jag inte gjorde det.


Säger rent ut fy fan sicket elände det blev av att motionera.

Det har jag ju alltid sakt att man inte ska hålla på med.


Igår mådde jag ju så bra när vi åkte till dietisten men jag kunde ju inte sitta så jag stod mest hela tiden. Närmare en timme.

Här hemma fick jag ta det lugnt men mådde ganska fint så jag var uppe och gick av och till.


Gick isäng i min egen säng med först lite film och sedan ljudboken som jag nog somnade ifrån.

Vaknade 6 och tog min medicin och kände att jag hade ont men kom upp på toa och kisade.

Testade blodsockret som låg på 7,0 och vikten på 88,3, tror det var det.

Sedan somnade jag och sov mer eller mindre fram till 2-tiden med många konstiga drömmar.

Tog återigen medicin och lade till en tablett och såg slutet på gårdagens film.

Sedan på SVT-play och dagens Svenska film.


Inger kom hem och jag tog blodsockret igen och vägde mig för ro skull.

6,8 mmoL och 87,5 kg men det är vätskebrist.

Nu hade jag lite matlust så jag fick kaffe och mackor, frukost alltså.

Sedan tog jag ett hett bad i karet, nästan för varmt men skönt och sedan någon form av middag.


Jag har i eftermiddag efter att jag vaknade gjort lite övningar här i sängen och tänjt lite på musklerna.


Nu ska jag se någon film och sedan kanske vi byter säng jag och Inger för jag har i regel vakbat upp sämre i den här sängen.


Vem vet, jag kanske överlever det här eländet, sedan är det att komma tillbaks med motionerandet men då ska jag ha lärt mig streta och tränat upp muskulaturen i rygg och ben.

Av Jan Sandström - 9 maj 2016 19:47

Det är så skönt och kul att matte Maria kommit hem igen för då får jag springa så mycket så och hon har så roliga grejor.

Som de däe små fiskarna nere i köksgolvet.

     


  Men det är  också bra att gubben eller morfar är dålig för då får jag hålla han sällskap i sängen.

 


Men morfar säger att han håller på att känna sig mycket bättre i sin isk, ish, ända.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards