jans

Alla inlägg under maj 2016

Av Jan Sandström - 24 maj 2016 13:53

Skönt att det var en soffa i väntrummet och en hög med kuddar.
Men jag är kanske inte den första som har svårt att sitta på en pinnstol.

Av Jan Sandström - 24 maj 2016 10:21

SVT 1, 14:50--16:10 Kvinna i leopard (1958)

Jag får se ifall jag hinner hem från kiropraktorn till filmstarten, eljest spelar jag in den men ör ljudet dåligt vill jag ju ha textat men det gåt inte i efterhand.

 

Handling:
I en luxuös villa i Stockholm bor Arvid Croneman med sin hustru Marianne, sin syster och svåger och sin mor. Arvid är sjuk. I närvaro av Marianne undersöks han av sin läkare Lennart Hägg. Lennart, som anser att Arvid snart kommer att vara på benen igen, tar i avskildhet adjö av Marianne. Du vet att jag bara tänker på dig, säger han. Senare på kvällen träffar Marianne skådespelaren Hans Lundin i baren på ett hotell. När de så småningom går till ett rum på hotellet, överlämnar portiern veckorä...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 24 maj 2016 09:30

Tisdag den 24/5

Bara 7 månader kvar till julafton, visst längtar man.     

Igår hade jag en inte lika bra dag som i förrgår. Jag hade ont mest hela dagen men inte den brinnande smärtan utan mer molande djupare ont.
Men det funkade att vara med Anders ute när han fixade ljusonställningen på dimljusen, något som är helt onödigt på våra bilar häe i landet.
Sedan städade han och tvättade bilen så den blev så fin så, idag får han gärna fortsätta med min bil.     
Jag satt ute en stund för det var varmt men ändå inte, det blev bara en stund innan ischiasen gjorde sig påmind.
Hur som helst skulle det bli film på TV, men jag såg bara början innan jag stängde och gick över till en film från Netflix.
Den var sisådär men jag iddes inte byta till någon annan. Kommer inte ens ihåg vad den hette :-)

Inger kom hem och sa att hon tappat sin mobiltelefon vid gamla biblioteket men att en tjej hittat och frågat inne på ett café efter ägaren. Men hittegods var stängt så Inger ska dit idag.
Jag sökte på näter om det var upplagt där om en upphittad mobil, skrev även efterlysningar på den.
Loggade in på Telia och stängde SIM-kortet

Middag och sedan lade jag mig på soffan med värmedynan mot bakdelen och såg några filmer med Stan och Oliver.
Det var riktig humor de kunde göra på den tiden men yngre idag fattar nog inte den sortens komik.
       

Halvan skalar en banan men under skalet finns bara en ny oskalad banan.

Sedan spränger han gasspisen.


Då jag legat lite högt med blodsovkret under dagen testade jag mig innan jag gick isäng.
då hade jag 7,1 mmol när jag ändå var på gång vägde jag mig, 86,8 kg.

Sådär, ursäkta väntetiden men gammdatorn jag började skriva på tenderade på att lägga av, men jag lyckades spare texten ovanfför och ta en ny dator,

Såg på yr.no om åskvarning så det blev till att förbereda och stänga ned ett och annat.

Åskan gick söderut men den kom inte hit under natten.


Låg med ljudboken en stund och sov sedan gott.

Vaknade på morgonsodan av att Gunnar smaskade på någonting i sovrummet men såg han inte, ville inte se men det var väl en mus.

Det fanns då inget kvar i morse, eljest brukar det finnas fjädrar då han tagit en fågel.


Inger åkte iväg till jobbet.

Jag gick på toa och sedan testa och väga. 6,7 mmol och 86,0 kg. Godkända värden idag, alltså minus 8,5 kg.


Gunnar gick ut och jag lade mig en stund till, hörde någon gå i ytterdörren men det var bara Anders som skulle med bilen på sercice och släcka ombesiktningen.

Jag gick upp och gjorde fruost som jag lyckades inta vid köksbordet, nästan i alla fall, tog med mig kafe och tidningen hit till sängen och Mirabell som jag släppt upp hade ätit sin mat och hon gjorde mig sällskap här.

 


Idag har jag tid hos kotknackaren och till dess ska Maria ha kommit hem fepn Ersboda för hon ska skjutsa mig ned på stan.

Jag förstår inte varför klinikerna ska ligga i centrum men det var för långt att sitta i en bil till någon by utanför stan ansåg jag.

Eljest kunde jag ju ha kört själv.


Och jag får väl se om Inger får tillbaks sin mobil men sen är dålig så ingen direkt förlust även om den fungerade.

Det blir i så fall ändå en onödig utgift.


Det regnade inatt men ingen åska.

Just nu grått men skapligt varmt.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-05-24 10:00:11

Temperatur: 11,4 °C
Lufttryck: 1028,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 90 %
Vindstyrka: 2,4 m/s från N,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 10,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 7,2 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 21,3 mm
Året: 125,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,5 °C
Klockan:
09:40
Temp - Max:
16,0 °C
Klockan:
11:09
Temp - Min:
8,9 °C
Klockan:
04:07
Temp - Min:
7,8 °C
Klockan:
00:39
Lufttryck - Max:
1028,2 hPa
Klockan:
09:22
Lufttryck - Max:
1026,0 hPa
Klockan:
06:06
Lufttryck - Min:
1024,4 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
1024,5 hPa
Klockan:
23:56


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 03:00
Sol ned: 22:14
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:14 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 53s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 05:21

och nu ska jag upp och röra på mig, fixa lite mer kaffe.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 23 maj 2016 23:15

I natt kan det bli bom och dunder.
Det har redan börjat i Dalarna och söderut.

Av Jan Sandström - 23 maj 2016 20:29

Förr kunde de minsann.

Av Jan Sandström - 23 maj 2016 19:29

Inger tappade sin mobiltelefin här i eftermiddag nere på stan utanför gamla biblioteket.


En tjej lär ha hittat den och förhoppningsvis lämnat in den till Polisen, men man kan ju aldrig veta.


Jag har då spärrat SIM-kortet och det är ju bra att man nu enkelt kan låsa upp det igen om vi får tillbaks telefonen.

Av Jan Sandström - 23 maj 2016 12:58

Jag har hjälpt Anders att meka med bilen, åtminstone bistått lite då ha justerade dimljusen men parkeringslampan fick han inte loss.


Nu har jag suttit ute och ätit en fltallrik men det mulnar på så jag ska gå in igen.

Ryggen gör sig påminnd när jag försöker sita.

 


I stugan är det grönt och fint och fåglarna kvittrar otroligt mycket, de hoppar även omkring inne på altanen sär jag förmodar att de letar mat.


Nä nu börjR DET GÖRA ONT. 

Av Jan Sandström - 23 maj 2016 12:51

SVT 1, 14:25--16:10 Ni ljuger. (1969)

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards