jans

Alla inlägg den 16 maj 2016

Av Jan Sandström - 16 maj 2016 14:08

SVT 1, 14:20--16:10 Gula kliniken (1942)

Handling:
Doktor Jörn är överläkare på kvinnokliniken på ett stort sjukhus. Genom hans mottagningsrum kommer en ström av kvinnliga besökande. Dem som vill ha abort försöker han förklara för och tala tillrätta. Dem som redan låtit någon kvacksalvare göra ett ingrepp försöker han rädda genom operation, blodtransfusion eller andra åtgärder. Några kan han rädda, andra inte. Där passerar alla samhällsklasser revy: familjeflickan, skådespelerskan, lyxhustrun, hembiträdet, den utslitna arbetarhustrun och många...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

 

Av Jan Sandström - 16 maj 2016 12:01

Måndag den 16/5 2016


Idag är det 31 år sedan vi flyttade in här i huset. Så nu har jag bott här mer än halva mitt liv.


Igår hade jag en dag med ont men inte så som det varit tidigare då jag helst velat ha en yxa i huvudet.

Men jag är inte lika modig som Anders aom drämde till med en i sitt eget när han var på scourläger i sin ungdom.

Tursamt nog var han inte lika stark som han är idag så det blev bara ett jack mitt uppe på skallen.

Men han brås på sin far och det är hårt virke i släkten.   


Gårdagen gick och jag gick även lite här inne, tar det lugnt, strulade på med datorn som jag nu bytt ut mot min nya.

Lämnade den andra till datateknikern för ominstallation men hon är upptagen och så började hon förhandla om priset.

Två månaders hyra svamlade hon om, tror hon missförstått det hela.

Det är ju Maria som får betala mig för att få glädjen att göra jobbet.


Sedan blev det film en stund innan jag kröp över till min sänghalva, men tidigre blev det en hel del lyssnande på ljudboken.


Sov gott inatt och jag tror vi får ta och byta sänghalva mer permanent men det kommer att bli konstigt efter 31 år med sängen på samma plats.


I morse hade jag som vanligt ont efter att ha legat still så länge men kom mig upp på toa m.m

Blodsockter var högt med 7,3 mmol. Jag kan inte förstå det då jag inte fikade igår kväll.

Vikten däremot rasar så jag vägde nykissad utan nattlinne 86,7 kg. Har tappat 7,8 kg och det känns.


Gick senare upp för att göra kaffe och mackor men fick avbryta och återgå till viloläget.

En stund senare kom Inger med frukosten till mig, tror jag ska införa det här som en vana.   


Skrev ett brev där jag förklarade min situation och mejlade över till en kiropraktor så får jag höra om de tror att det nu kommer att självläka eller om de vil behandla mig.

Bara att vänta på svaret för nu är jag ganska less på att ha det här eländet.

Fast just nu känns det mycket bättre och det blir lite bättre för varje dag som går.

Bara jag inte åker på något bakslag som tidigare så det gäller att jag k´sköter om mig och tar det lagom lugnt.


Sängarna ska renbäddas idag och det ska bli skönt speciellt när jag har duschat för en stund sedan.

Nu blir det lunch snart och eftermiddan blir väl med ljudbok och datorn.


Det är vårlikt ute men samtidigt säkert björkpollen så då missar jag ingenting där ute.


Nä nu kurrar magen och det är väder där ute.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards