jans

Alla inlägg under december 2018

Av Jan Sandström - 31 december 2018 22:57

till alla ni som kikar in i min värld.


Vi har haft en lugn kväll när jag väl hämtat Inger, ett mindre oväder gjorde så att jag körde och hämtade henne och sedan har vi haft en lugn skön kväll med mat, fika och TV. Så som gamlingar firar nyårsafton.

Inger ska upp och jobba imorgon men jag funderar på en nattpromenad.
 


Akta fingrar, öron, ögon och annat om du nu måste bränna upp en massa pengar.

 

Av Jan Sandström - 31 december 2018 10:43

Tempen har stigit ganska snabbt och nu är det töväder, i luften då. Marken är fortfarande kall och det borde inte komma regn för då blir det halt på vägarna = massor av mer jävla salt.


Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-12-31 10:45:09

Temperatur: 0,9 °C
Lufttryck: 1010,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 95 %
Vindstyrka: 7,0 m/s från SSW,
i byarna 11,2 m/s
Kyleffekt: -4,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 29 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 43,5 mm
Året: 364,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,0 °C
Klockan:
10:40
Temp - Max:
0,1 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-17,8 °C
Klockan:
04:39
Temp - Min:
-14,8 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
1021,1 hPa
Klockan:
00:22
Lufttryck - Max:
1021,3 hPa
Klockan:
22:19
Lufttryck - Min:
1010,5 hPa
Klockan:
10:44
Lufttryck - Min:
1006,0 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 08:12
Sol upp: 09:27
Sol ned: 13:57
Skymning: 15:12
Dagsljus: 07:00 tim:min
Dag längd: 04:30 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 23s more daylight tomorrow
Måne upp: 01:58
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 12:02


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Av Jan Sandström - 31 december 2018 08:59

Måndag den 31/12 alltså nyårsafton.


Och här sitter jag alldeles ensam här inne med två katter och en uppsjö av fåglar ute i trädgården.


Dagens och veckans mätning blev inte bra. 7,1 mmol och vikten 78,0 kg fast jag gick en promenad och gympade när jag gått isäng.

Men det är väl för mycket som stoppats in och de där cashewnötterna är nog inte så bra att knapra på men värst är nog blöta. Men det är ju så gott.

Jag och Inger gick en sväng, inte så långt men ändå en skön promenad.

 

Första tanken var till väninnan Maria men hon var upptagen hela gårdagen så vi får ta det nästa år.


Men innan promenaden åkte jag till Ersboda där jag tittade till Norton och Bella, men nu hade de träffat husse så de var inte så kelsjuka.


Efter promenaden började jag strula på med min HTPC och Inger tog en höneblund på soffan.

Jag hittade ett fel och det var en trasig nätverkssladd, datorn hade bara gått på WiFi, jag som inte ens visste att den hade det eller så hade jag bara glömt det.

Efter att ha fixat sladden blev det fart på apparaten och filmerna laggade inte längre.

Fick åter igång TV-delen men nattens test av inspelning misslyckades. Jag gissar och tror nu att den inte kan väcka upp min NAS.

Jag har sysselsättning idag OM jag nu ids pula på med den.


Vi såg på film och det blev två filmer, först om hunden som väntade på husse i 10 år. Jag gillar inte sådana filmer som är så tragiska, jag får tårar i ögonen bara av att skriva det här när jag tänker på hunden.

Hachiko - En vän för livet heter den och finns på Netflix

Hachiko finns som staty vid järnvägsstationen. 


Efter den slutet på kattfilmen och sedan Femti nyanser av Grey som är en trevligare film även om den trilogin har tragiska inslag, då menar jag inte de av sexuell prägel utan Greys uppväxthistoria och liv.


Det blev sängen och jag har sovit ganska gott, kallt ute så Gunnar har hållit sig inne mest hela natten och jag har sovit.


Upp vid 7 och stoppade in motorvärmaren, det var kallt ute med -17°, dusch och frukost och snart ska jag iväg till katterna på Ersboda.

Sedan lite hemmapyssel, kanske någon promenad men jag får se om det inte blir inne på bandet då det flaggas för snöväder idag och blidväder, det kanske rent utav blir regn så därför ska jag åka iväg tidigt innan det blir svårt.

Sedan lite förberedelser inför nyårsnatten men det blir inte så mycket då det bara blir jag och Inger här hemma. Hon slutar jobbet i eftermiddag.


Just nu -11,9°, för någon minut sedan var det -13,7°

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-12-31 09:30:09

Temperatur: -10,2 °C
Lufttryck: 1013,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,7 m/s från E,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: -10,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 30 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 43,5 mm
Året: 364,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-10,2 °C
Klockan:
09:29
Temp - Max:
0,1 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-17,8 °C
Klockan:
04:39
Temp - Min:
-14,8 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
1021,1 hPa
Klockan:
00:22
Lufttryck - Max:
1021,3 hPa
Klockan:
22:19
Lufttryck - Min:
1013,8 hPa
Klockan:
09:24
Lufttryck - Min:
1006,0 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 08:12
Sol upp: 09:27
Sol ned: 13:57
Skymning: 15:12
Dagsljus: 07:00 tim:min
Dag längd: 04:30 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 23s more daylight tomorrow
Måne upp: 01:58
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 12:02


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och så här ser det ut.

     

 

Och DU!!!

 

       

Av Jan Sandström - 30 december 2018 21:41

 

Så gott nytt år på er alla.

 

 


Ifall jag sover över imorgon tänkte jag. Men jag glömmer inte de här och hoppas att inte du heller gör det.

   

Av Jan Sandström - 30 december 2018 08:08

Söndag den 30/12


Igår skjutsade jag Peter till flyget, på väg hem svängde jag förbi öst på stan och hämtade några bläckpatroner till min fotoskrivare som jag fick.

De är några år men jag får se om de fungerar, direkt jag kom hem bytte jag bara bil och vi åkte till ICA och handlade lite och sedan till stugan där vi lämnade några småsaker till Maria o Mona.

 

Kaffe och rulltårta tjejerna bakat och så en hel del prat innan vi åkte hem.


Tog in och rengjorde ännu en fröautomat innan jag fyllde den igen, jag tar en automat i taget.


Strul med min HTPC men vi lyckades se ett par filmer från Netflix, den sista var RED 2 innan vi gick isäng.


Har sovit skapligt även om jag fått stiga upp och släppa ut Gunnar några gånger.

Vaknade tidigt och steg upp redan vid 7 och gjorde frukost, kokade en kanna te till Inger och så pulade jag på här vid datorn.


Idag ska jag upp och se till Ersbodakatterna och så funderar jag på en promenad till väninnan Maria, dit är det 3 km enkel väg men jag får se vad det blir.


Lite kallare idag men det ska bli en fin dag även idag.

Just nu har jag -5,9° utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-12-30 08:30:09

Temperatur: -4,6 °C
Lufttryck: 1012,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från NW,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: -4,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 43,5 mm
Året: 364,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,1 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
2,8 °C
Klockan:
12:24
Temp - Min:
-4,9 °C
Klockan:
04:22
Temp - Min:
-7,6 °C
Klockan:
01:52
Lufttryck - Max:
1012,1 hPa
Klockan:
08:25
Lufttryck - Max:
1009,0 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1006,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1003,0 hPa
Klockan:
07:02


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 08:13
Sol upp: 09:28
Sol ned: 13:55
Skymning: 15:11
Dagsljus: 06:58 tim:min
Dag längd: 04:27 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 6s more daylight tomorrow
Måne upp: 00:29
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 11:56


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.



och så här ser det ut genom linsen.

         

Av Jan Sandström - 29 december 2018 14:15

Vi fick ett fint julkort jag vill visa upp.

Det är charmtrollen Harry och Alex som tomtar.

 


Tänk om man fick stanna kvar här i stugan.

 

Av Jan Sandström - 29 december 2018 09:42

Lördag den 29/12


Du har väl börjat bli snäll nu så att tomten kommer nästa år.

En bra start är

   


att skippa allt var egna fyrverkerier är och överlåt det till proffsen.


 


Här får K-Rauta skärpa sig.

     

Sedan kan vi börja fundera på fyrverkerier och miljöförstöring då de släpper ut massor av tungmetaller helt i onödan.

Men värst är i alla fall odjud och allt som stör tama och vilda djur.
Att det blir förbud för raketer med pinne är bara ett första steg och verkningslöst enlig mig, hur mycket smäller det inte om det som skjuts upp från marken i "mindre kanonrör".


Igår gick jag och Inger en promenad ned till Lundåkern och brobygget som blir mer och mer försenat och dyrare.

 


Ny siluett och byggnaderna har växt sedan sist.


 


Jag undrar om det finns någon fisk som vandrar upp i Tvärån?

 


Där uppe skulle man... nä där vill jag inte bo med en lyftkran som slamrar och lever om ovanför taket.

 


Brobygget går sakta frammåt men de lär stöta på fler problem.

     


Jag funderade på vad de kommer att riva nästa gång de ska bygga höghus, resterande byggnader på kvarteret uppe emot Storgatan tror jag ligger i riskzonen.

     


Pålmaskinsföraren har nog tittat lite för djupt i glögglaset.

 

Det blev en nästan vanlig runda för det blev en liten avstickare då vi hälsade på en av Ingers kusiner och så gick vi in på ICA Västerslätt och handlade lite smått till middan.

 


Väl hemma lite pyssel och sedan kom Harry o Margareta förbi och det blev Jansons Frestelse till middag. Näe, jag åt inte för mycket, skulle ha ätit lite till då det är så gott. Fast kroppen behövde inte mer "gomat".


Tjejerna satt kvar i köket och vi satt i rummet och jag satte på en inspelad film/program om katter i Istambul.

Men datorn började lagga och haka upp sig och så åkte gästerna hem så vi såg inte klart.

Jag funderar nu på om det är Windows 10 som ställer till det, det var ju åttan då jag köpte den där HTPCn så nu ska jag försöka få tillbaks den.


Jag gick isäng men Inger såg nått program om barnbyte i Japan men senare kom även hon isäng, fast då sov jag.

Har vaknat ett antal gånger av värk i händer och knä så jag har inte sovit riktigt skönt.

Jag kände av mitt högra knä under promenaden så det blev lite lugnare takt.


Upp åtta och nu sitter jag här, har pratat med Tomas och Peter kommer förbi vid 11 då han ska ha skjuts någonstans för att åka till Stockholm igen.


Sedan funderar vi på att åka till tjejerna i stugan för att fika.

Först ska jag iväg och hämta några bläckpatroner som en person gav bort på Facebook, samma som jag har till min fotoskrivare men jag får testa och se om de fungerar, de kostar ju inget.


Det ser ut att bli en lika fin dag som igår, just nu -3,8° utanför fönstret och blå himmel med uppgående sol.

Nu går det lite fortare mot ljuset, "There will be 1min 3s more daylight tomorrow" säger väderstationen som visar

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-12-29 10:15:10

Temperatur: -0,8 °C
Lufttryck: 1003,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från W,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: -0,8 °C
Inne hos oss. Temp: 22,4 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 43,5 mm
Året: 364,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,6 °C
Klockan:
07:49
Temp - Max:
1,3 °C
Klockan:
12:07
Temp - Min:
-7,6 °C
Klockan:
01:52
Temp - Min:
-8,8 °C
Klockan:
19:50
Lufttryck - Max:
1009,0 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
1012,2 hPa
Klockan:
17:54
Lufttryck - Min:
1003,0 hPa
Klockan:
07:02
Lufttryck - Min:
1003,8 hPa
Klockan:
00:08


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 08:13
Sol upp: 09:29
Sol ned: 13:54
Skymning: 15:09
Dagsljus: 06:56 tim:min
Dag längd: 04:25 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 52s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Last Quarter
 Moon
Måne ned: 11:50


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut där ute.

     


Lite mer kaffe innan Peter kommer och så bör jag klä på mig lite mer   tur att webbkameran är riktad ut genom fönstret.  



 

Av Jan Sandström - 28 december 2018 10:19

Fredag den 28/12


Jag funderar på att åka på mellandagsrea. Tycker jag har ont om tid och skulle behöva några extra mellandagar.  


Igår satt jag här en stund innan jag körde till kisse på Ersboda.

 

Bella gillar tonfiskmaten jag tagit med mig eljest brukar hon vara så skygg att hon bara ligger under sängen.

Norton däremot håller nästan på att ta ihjäl mig med sitt kelande men så beter han sig ju jämt åt.


I hörlurarna lyssnar jag nu på

 

som jag fortsatte med när jag kom hem och började spola av bilarna jag hade här hemma.

Peters var enkel att spola av medan Anders och min var svårare där snön och isen satt fast på taket.

Jag blev tvungen att koppla slangen på lite varmvatten så den släppte och sedan lite avfettning.

Nåja de blev ju inte som nyvaxade men ändå lite renare.


Tog spaden och finskottade runt om på tomten och även hos grannen där jag tidigare fått ha Anders bil parkerad.


Post i lådan och vi fick en fin bok om barnbarnen Alex o Harry samt en del reklam men jag blev besviken på K-Rauta som säljer fyrverkerier, nu blir det bojkott av den affären.

 

Ska skicka ett mejl till dem idag.


Efter biltvätt blev det kaffe inna innan jag lade mig på soffan med ljudboken och fick en gosig Gunnar på magen där han sov tungt tills Inger kom från jobbet.

Anders kom åkande med en kompis och hämtade sin bil och vi satte oss och såg ett program på Netflix om Engelska slott, sjätte delen av sex.

Sedan var det dags för mig att åka och hämta Peter på flyget, jag tog hans bil så slapp jag smutsa ned min.

När jag kom hem satte vi på en nyårsfilm (New Year's Eve) som vi såg innan det blev kväll och sängdags.


Jag hade känslan att det skulle bli en värknatt så det blev en Alvedondos och regält med Voltaren och ljudbok innan jag somnade.

Somnade men har vaknat ett antal gånger så natten blev lite uppstyckad.


Steg inte upp då klockradion startade utan stängde och vi sov ända till 9.

Inger är hemma och i eftermiddag ska vi få besök så hon ska ta en promenad nu men jag kan inte det då jag är fastlåst här.

 

Mirabell har varit ute en kort stund och när man då har kalla tassar är mitt knä skönt att ligga i.


Jag tar en promenad när jag är klar med det här inlägget.

Hade tänkt vi skulle gå över till Maria men den planen sprack då vi får besök.


Idag är det soligare än igår men även lite kallare och just nu har jag -3,3° men solen skiner på träd och tak.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-12-28 10:45:11

Temperatur: -1,1 °C
Lufttryck: 1009,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,2 m/s från NW,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: -1,1 °C
Inne hos oss. Temp: 22,0 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 2,1 mm
Månaden: 43,5 mm
Året: 364,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,3 °C
Klockan:
05:14
Temp - Max:
3,1 °C
Klockan:
14:58
Temp - Min:
-3,6 °C
Klockan:
01:12
Temp - Min:
-4,4 °C
Klockan:
05:18
Lufttryck - Max:
1010,0 hPa
Klockan:
10:22
Lufttryck - Max:
1006,7 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
1003,8 hPa
Klockan:
00:08
Lufttryck - Min:
1002,3 hPa
Klockan:
13:38


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 08:13
Sol upp: 09:29
Sol ned: 13:52
Skymning: 15:08
Dagsljus: 06:55 tim:min
Dag längd: 04:23 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 37s more daylight tomorrow
Måne upp: 22:58
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 11:43


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut.

   


I stugan ser det ut att bli en fin vinterdag.

   










Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards