jans

Alla inlägg under oktober 2022

Av Jan Sandström - 31 oktober 2022 08:32

Måndag den 31/10


Ja då är snart oktober över och mörka november väntar.

Men frågan är om man inte skulle behöva alla slingor och lampor bättre i november än december då snön "kanske" kommit som gör allt lite ljusare.


Men igår hade vi en ljus dag, först jobb här hemma och så byta om innan barnen droppade in allt eftersom.

Vi fikade tårta som Inger gjort men Peter, Anna och Emil kom inte förrän senare till middag då de var på hockey, tror dom pratade om det.


Anders kom med Atho som till stor del trivdes fint ute på altanen. Är man en Sibirisk hund gillar man när det blir lite svalare.

Men han fick också vara inne och då låg Gunnar i vårt sovrum med dörren stängd och kattmaten placerades högt för Atho gillar kattmat, godis säger han.

Emil och Atho gillar också varandra för det blir oftast lite bus då. Och kanske lite godis.

   


Sent omsider blev vi ensamma med ännu en full diskmaskin men det är sådant man får ta då familjen är stor.


Jag satt en hel del med papper inför besiktning och energideklarationen av huset, pratade med Petter som bytte däck på bilen, sin bil då och får låna en stege av han.

Den är lite stadigare än den jag har då hans har en bred fot mot marken.

Jag vet inte om dom behöver upp på taket men det står så i pappren jag fått att man ska dit och även under huset fast det blir svår här.


Ensamma så tog jag ett glas rött och såg Star Trek på datorn, hittade inget annat intressant och så lite annat plock på sidan om. Rensar och städar och det tar aldrig slut.


Gick isäng som vanligt runt 22-tiden och har sovit hyfsat gott.

Upp vid 7 och testa blodsocker och väga mig, 6,5 mmol efter tre paltar och tårta så vågen visade också något.   

Nä 82,8 kg var inte så illa och jag har "oskitte".  


Idag mer plocks och städa, laga saker och påta på, Inger jobbar kväll och står nu och bakar limpa på paltvattnet.

Det blir supergott bröd av det så vi borde äta palt minst en gång i veckan, eller månaden då.


I kväll kommer paketet från Apotea, snabbt enkelt och fraktfritt och så har de saker inga andra apotek har.


Solen skiner men höst så +4,9° ute hos småfåglarna och vindstilla.

   

Väderstationen visar +0,4° och 1 m/s i byarna. Fast vi bor ju inne i stan   


Morgonbilderna ser ut så här

   


Bilden blir bättre med högre upplösning, 720P istället för den övre i 240P, 

 


       

Av Jan Sandström - 30 oktober 2022 09:32

Söndag den 30/10 och dagen efter dagen.


Igår var min födelsedag så jag har överlevt ännu ett år, alltid något att fira.

Och fira gjorde vi men mest för att Inger gjorde palt som vi bjöd syskon och vänner på.


Men förmiddan var jag i garaget, satt här i kontoret, hjälpte Inger i köket och lite annat.

Sedan dök folk upp och det blev en trevlig eftermiddag och kväll så ingen TV igår.

Innan jag gick isäng gick jag ut en sväng men såg inget norrsken så det fick bli boken en stund innan jag ställde om min klockradio till normaltid, alltså vrida tillbaks en timme.

Jag förstår inte folk som har problem med det, det enda jobbiga är att leta rätt på alla klockor som behöver ställas om men fördelen är att nu går alla rätt och inte 5 minuter före eller efter.


Har sovit gott och som vanligt var jag uppe vid 7, normaltid då och frukost avklarad.


Jag har varit ute och gett fåglarna mat så nu är det full rulle här ute.

      


Jag fick ett fröjhjärta att hänga upp men det får ligga i skålen med gallerburen över så kommer inte skator och andra åt det.

 

Tydligen uppskattat för det är många som vill äta av det.


Eljest blir det väl en stund i garaget idag innan nästa gäng kommer, idag blir det barnen som kommer hem och ska äta palt och annat.
Inger får väl göra typ 40 nya så kanske det blir några över att steka upp senare.
Men mycket paltvatten som blir perfekt till goda limpor hon bakar av det.


Solen sken en stund i morse men nu är det grått och det blåser kallt. känns som snö i luften.

+4,1° ute hos fåglarna och det blåser en aning, 3 till 6 m/s i byarna, inte avundsjuk på grannen Petter som ligger och byter däck på bilen.


Morgonbilderna ser ut så här.

          

Av Jan Sandström - 29 oktober 2022 08:48

Lördag den 29/10


Ja då har man klarat av ett år till så 

 

till mig själv då, men jag missade brorsdotterns man som fyllde 60 igår så han får väl hänga med på mitt grattande.

Snart har han hunnit ifatt mig för jag blir bara 68 idag.


Bara det slutar regna ska jag hissa flaggan och igår regnade det också ganska ordentligt. Till att börja med men sedan klarnade det upp.

Jag åkte iväg till BYGGmax där jag köpte trälim av PU-typ, ett suveränt lim som härdar med vatten och fäster på allt, tror jag.

Bytte även till en full gasoltub så nu har jag en till full PK10 till våren och husvagnen.

Till Biltema där det blev lite småsaker som behövs, ett relä till husvagnen, några teaklister som ska hit i huset och så låscylindrar, tre lika med nycklar och de ska bytas ut här i huset när det blir försäljning och de som sitter här ska bytas ut i stugan.

Jag har 10, eller hade för nu är det bara 9 nycklar hit då larmbolaget har en men den kommer att makuleras OM vi nu inte får för oss att ta med larmet till nya boendet i Vindeln, vad det nu blir.


Hem och här lagade jag saker i garaget, fick faktiskt undan en hel del och flyttade på grejer från garaget till blå rummet för vidare transport till stugans förråd när jag väl fått upp hyllorna där.


Blev trött och intog soffan, då ringer telefonen, från OBM-gruppen.

Vi har ju satt mäklaren i jobb och nu var det om energibesiktning av huset m.m Ja överlåtelsebesiktning och så doldafelförsäkring.

Det börjar bli så mycket att det går runt i huvudet på mig.


Det var i alla fall kört att ligga och vila en stund så det blev garaget igen och så lite datorpyssel samt fylla på fågelfrö till de små där ute.


Posten kom med min bok jag beställt.

 

Hans tredje bok som jag köpt.

Även brev från VIBO, Vindelnbostäder som nu anlitat annat företag till sin bostadskö eller vad det nu blir.

Jag fick gå in och registrera mig där och en massa att fylla i och så fick Inger göra om det med min hjälp.


Inger kom hem och så blev det middag medan vi såg om djuphavsdykning i Omöjlig ingenjörskonst

Tänk att man kommer ned på under en mils djup OCH att det finns folk som vill och gör det i den lilla stålkulan.


Efter det mer vatten och Niagarafloden där man åker båt, ja inte nedför fallet eller uppför men efter den strida forsen.

Inget för oss i alla fall.


Det blev en stund till i garaget där jag än en gång försökte limma en sko, förra gången gick det inte så jag gjorde om det med andra förutsättningar, får väl se idag om det lyckades.

Sedan sängen med en stunds läsning och Gunnar mellan mina ben.

Har sovit gott även om jag varit upp ett par gånger men 7 eller innan dess så steg jag upp.


Idag blir det väl mer i garaget fram till lunch, om jag nu får tid till det.

Har fått mejl med bilagor om husförsäljning, besiktning och jag vet inte vad.


Kan jag inte få åka till stugan så ordnar någon annan allt det här och en flytt.


Det har regnat på morgonen och Gunnar var blöt när han kom in, det var jag också efter duschen.

I eftermiddag blir det fest, Inger ska göra palt och har bjudit folk, släkt och vänner så nu ska flaggan upp, ett köksbord skruvas ihop, det jag en gång satt upp i garaget.

Klä på mig, nåja det är väl det första jag får göra för det verkar kallt ute även om termometern visar +8,0° men blött och svag vind.

Väderstationen visar 8,8° men bara 1,5 mm men betydligt mycket mer tror jag det kommit i stugan om jag lyssnat rätt på min slow-TV, alltså webbkameran där och radarbilderna från SMHI.


Så här ser i alla fall dagens bilder ut och inga kurrar nu på morgonen men det blåser mer i stugan.
         

 

Av Jan Sandström - 28 oktober 2022 07:56

Fredag den 28/10



Igår hade jag fullt upp med att betala räkningar, påta på här hemma, greja med annat och göra det. Vad nu det var.

I alla fall blev det sent med morgoninlägget då jag höll på att glömma bort att skriva ett.


Regnade gjorde det också och så kom Maria förbi i Eriks bil för att kolla lufttrycket i däcken, och det behövde fyllas på en del.

Inger jobbade kvällspass så jag värmde soppan till middag och åt medan jag såg en italiensk film.

Kuppen mot Mussolini

En skaplig film och efter den blev det lite tid vid datorn.


Inger kom hem och så blev det dags för sängen och jag har sovit gott när jag väl somnade, men det tog lite tid att komma till ro.

Steg upp då Inger steg upp före 7 och efter toa och tidningsbläddrande i datorn så sitter jag här med frukost och bloggen.

Idag blir väl som en dag liknande de tidigare, städa och plocka bland grejor, dator och ute verkar det inte regna men disigt och grått.

I stugan däremot regnar det så det lever om i surfplattan jag har här på skrivbordet, det slamrar nått otroligt på plåttaket till förrådet.


Ekorren var framme för en stund sedan men nu blir han väl ihjälslagen av regnet. Enligt SMHIs radarbild var det ett mörkrött område som passerade och det kommer att regna en stund till.

Här har det enligt radarn kommit lite men inget regnmätarna registrerat.


Jag fick upp två fågelautomater här ute och de sitter med sugproppar på fönstret som du kan se på bilden nedan.


Nu +1,4 grått men vindstilla och det ljusnar ganska fort.

Morgonbilderna sparade jag för en stund sedan men nu är det andra bilder som syns i kamerorna,


Så här ser de tidigare morgonbilderna ut.

           

Av Jan Sandström - 27 oktober 2022 13:33

Torsdag den 27/10


Förlåt för ett sent inlägg och du behöver inte vara orolig, jag lever och mår.


Igår blev en förmiddag ute där jag släpade in sommardäck och ställning till förrådet, tanken var tidigare att ta upp det till stugan men det kan likaväl ligga kvar här i vinter.

Min cykel åkte även in dit och så tog jag ut snöslungan och ställde den under tak här på framsidan, det kan ju komma snö vilken dag som helst nu.


Inger cyklade till jobbet och jag bökade på lite här hemma, hade tänkt hinna så mycket i blå rummet eller det som skulle vara snickeboa och en gång var min TV-verkstad.

Men det blev inte så mycket, bara annat än vad jag tänkt och det är lätt hänt att det blir så.


Jag pulade på i garaget och här i datorn, till slut blev det middag och jag värmde morotssoppa med lite korv i.

Åt till en film om eldspottaren och dess tillkomst.

Alltså det engelska planet Spitfire och filmen finns på Netflix.

Sedan ett avsnitt på Star Trek innan jag kollade datorn och gick isäng.


Inger kom hem och jag hade nog somnat när hon kom under täcket, sitt eget täcke alltså.


Jag har sovit gott och vaknade först vid åtta då jag steg upp.

Inger ledig på förmiddan och så har jag betalat räkningarna men även pratat med Inger om husförsäljning m.m

Grejer som ska säljas eller ges bort som den här växasängen och husvagnsspeglarna som jag ger bort.

Sängen behöver nog lite omvårdnad och färg men den kan bli fin. Backspeglarna är av modellen man hänger på sidorutan och användes av mig på folkabussarna vi hade men det saknas en sugpropp på den ena.

Så vill någon ha av det där så är det bara att höra av sig.

   


Så förmiddan rusade iväg och även Inger till jobbet.

Pratat i telefon och varit sysselsatt och ute regnar det, i stugan har det regnat ganska ordentligt vad jag hört i min slowcam.
Alltså kameran som visar förrådet men inga ekorrar idag.

Ser att nu är det på väg ett ordentligare regn även här, det mörkröda mellan Västerslätt och Nordmaling är på vag rakt upp över oss.

 


Maria, dottern ska visst komma förbi och kolla lufttrycken i Eriks bil som hon tydligen har idag.

Eljest sitter jag med huspapper och försöker få ihop lite siffror inför försäljningen.
Ska nog ta en stund i garaget också men först blir det eftermiddagskaffe för mig.


Nu före klockan 14 har jag +6,7° mulet, regn och svag vind.

Enligt väderstationen har vi fått 3,9 mm men mer att vänta som sagt.


Eftermiddagsbilderna ser ut så här.

 


Och jag har ingen golfbana även om det sitter flaggor på gräsmattan, de är istället för snökäppar.

          

Av Jan Sandström - 26 oktober 2022 16:04






Igår hämtade jag upp väninnan Maria och vi skulle äntligen fira vår 50-åriga vänskap.


Det var ju i maj 1972 som vi första gången sågs och därefter har vi varit nära vänner men täta och inte så täta kontakter.

Med små barn som vi båda haft nästan samtidigt var det svårt att komma ifrån men vi har träffats familjevis av och till.


Nu fick vi fint väder och det här är vid Tavelsjö på väg mot Sundlingska gården.

  


I backen ned mot Rödån, på bilden så kände jag ishalka så det blev till att ta det lugnt. Men visst är det vackert med vyn mot Rödånäs.

 


Vi kom fram till vindeln och efter några små omvägar där jag visade Maria var vi ev. kunde tänka oss bo kom vi till Tittis Thairestaurang, det var bilar på parkeringen men inte fullt.

 


Lätt att hitta plats och så gick vi in, betalade och jag blev igenkänd och Titti grattade oss till firandet och hälsade oss välkomna.

 


Maten var som väntat god som väntat, kyckling i curry och banan som huvudrätt och så en massa Thaimat.

Gott och som vanligt äter man...

Kaffe och kaka efter maten innan det blev toabesök.

Toalettsitsen är smart och tänk om man haft en sådan när barnen var små.
    Men blomman har de gömt bakom papperskorgen   

 

Men än finns det hopp för den, inte helt död.


Jag frågade Titti om var secondhandbutiken låg och fick anvisning till två, den första var stängd för gott och den andra stängd för sjukdom.


Så vi tuffade vidare till vår stuga där jag skulle lämna en del saker, man åker inte dit utan att ta med något.

Vi såg snöklumpar på vägen och snöslask mitt på den så vintern är på G.

Men så är det snart den 29:e och min födelsedag, då brukar det ha kommit snö.


Stugvägen som tidigare varit blöt och lerig hade nu frusit på och var ishal i hjulspåren, men det var ju grus på sidan och i mitten.


 


Men vi kom fram till stugan, jag har ju 42½ års vana att köra den vägen och kört den ett otal gånger i alla tänkbara väglag.

  


Vi gick runt och jag fick ge fåglar och ekorrarna mat, vi tittade in i nya förrådet och runt omkring stugan.

Gäststugan och trädgården.

  


När jag kom ut ville Maria fota mig och stugan och såklart hon fick göra det.

Inte så ofta jag själv hamnar på/i minneskort.

 

      


Inget kaffe utan vi gick till bilen för att åka hemåt.

 


Jag svängde av storvägen (363:an) och körde över Varmvattnet, Tavelsjö där jag visade Ingers hemgård där nu storebror bor i nytt hus och sonen i huvudfastigheten.


Svängde vänster över Trehörningen och mot Flurkmark där det blev stopp och vi fick vänta länge på lotsbilen.

Men som Maria påpekade var vi ju pensionärer och hade tid.

Fast har en pensionär så mycket tid? Tycker att jag är uppbokad jämt.


Lotsbilen kom och vi följde med den en bit på vägen mot Hissjö

 

Där var vi åter på väg 363 mot Umeå där jag lämnade av Maria hemma hos sig och jag åkte till mitt där Inger var och där det blev kaffe.
Jag glömde fota så det fick bli bilder från bilkameran.

En mycket trevlig dag blev det och fint väder men solförmörkelsen glömde vi kolla på.


Av Jan Sandström - 26 oktober 2022 09:37

Onsdag den 25/10


Igår tog vi ned ännu mer från vindan, påsar med Kalletidningar och Bamse samt en massa annat.

Skolmaterial från vi gamlingar och ungdomstiden, saker vi sparat från resor och så telefonkatalogen.
 


Den är ju inte direkt aktuell men den fungerar att bläddra i.


Sedan bytte jag om och åkte iväg, fick mess om paket som kommit och trodde det var min bok jag beställt.

Det var konstigt för den skulle ju delas ut i brevlådan men det var hörlurarna jag fick då jag köpte min mobiltelefon.

Jag får se om det är något att ha till ljudböcker men eljest fungerar de nog som hörselskydd då jag jobbar och kan då lyssna på något under tiden.

 

Jag vill ju inte ha en massa balsljud som bara är störande speciellt med ljudböcker.


Sedan över till väninnan Maria som jag stämt träff med och vi skulle på utflykt till Vindeln där det skulle ätas mat.


Vädret var fint och resan gick bra även om det i nedförsbacken mot Rödån i Rödånäs blev ishalka.

Jag kände att bilen blev ostadig och började svaja oroväckande men det gick bra efter att ha släppt farthållaren och rullade.


Vi kom till Vindeln och jag körde en sväng för att visa var vi ev. kommer att bo och så kom vi till Tittis Thairestaurang.

Det var ju lunchtid och folk men fick plats inne i ett hörn, hämtade och åt gott.

Oå toaletten såg jag ett smart toalock med en liten ring för de som har barn, så senare på nätet att det finns att köpa på flertal ställen.

   


Pratade lite med Titti och efter en timme eller så åkte vi vidare för att kolla en Second handbutik, men den var stängd p.g.av sjukdom.

Typiskt så nu blev det stugan (och på väg 363 såg vi snöklumpar och i mittsträngen var det snöslask på ett par cm) då jag hade bilen lastad med grejor som skulle dit och så skulle jag visa stugan då det var, kanske 35--40 år sedan Maria var dit och mycket hade hänt på de åren.

Tyvärr missade vi att kolla efter solförmörkelsen men det var å andra sidan inte helt klart väder just då och så satt vi i bilen.

Stugvägen var som en isgata på sina ställen så hösten är här.


Lastade av och så rundtur innan hon skulle fota mig på altanen.

 


Efter att ha besiktat stugbyggen och annat skulle vi hem men jag körde vägen över Varmvattnet. Tavelsjö och Trehärningen mot Flurkmark där det blev stopp.

Skulle invänta lots stod det och efter en lång tid så kom lotsbilen, han måsta ha haft kafferast.

Tillbaks vägen mot Hissjö och så hem till stan igen där jag lämnade Maria hemma hos sig och jag åkte hem.


Här stökade Inger på och massor av grejor överallt men vi plockade, sorterade och slängde en hel del.


Det blev middag och vi såg det två sista avsnitten på Oppfinneren i Norge.

Mer plock och så datorpyssel men jag hann inte göra i ordning bilder från bilkameran från trippen men det kommer i ett separat inlägg senare.

Jag skickade mejl till mäklarna, tre nej och ett ja då vi nu bestämt vilken som ska få förmedla försäljningen av huset.

Svårt val då alla är ganska lika så man kan kanske säga att tärningen fick avgöra vem det blev.


Det blev sängen och prov av lurarna, kanske fungerar de men jag vill inte ha uppläst om mejl och annat mitt i ljudboken så den där googletjejen får jag försöka avaktivera.

Men jag hade lite svårt att komma till ro och somna fast till slut måste jag väl ha gjort det för jag vaknade och steg upp vid sjutiden.


Dusch och lite pyssel innan jag började blogga, ekorrarna i stugan fick mat igår så det har varit full rulle på gräsmattan men även nötskrikor har hittat maten, solrosfrö och lite jordnötter.


Fint väder (tidvis) igår och idag ser det ut att bli sol men himlen är mörk där borta så vem vet vad det blir.

Det har regnat inatt så vägarna är kanske hala även idag på morgonen.


+3,9° här ute, sol just nu och vindstilla.

Jag ska plocka i garaget där man börjar se att det blir något gjort och så ska jag nog rulla in bildäcken i förrådet igen.

Jag har kommit på att de likaväl kan ligga här i vinter som att tas till stugan, vi säljet ändå inte huset förrän månadsskiftet april-maj och då har vi bytt däck igen.

Så du Peter får fortsätta ha dina däck här hos mig även i vinter.


Morgonbilderna ser då ut så här idag.

     


Nu kom två nötskrikor med, en gick in för landning.

     

Av Jan Sandström - 25 oktober 2022 08:01

Ja då satt man här igen tisdag den 25/10


Och tänk att om två månader har vi juldagen med julottekaffe och en massa snö där ute.


Men igår så blev det en liten promenad för mig och det blev till restaurang A-Star här på Västerslätt och där dotter Maria jobbar.

Jag hade ju beställt ett skärmskyddsglas till hennes mobil och nu levererade jag det, att det också serverades kåldolmar gjorde inte promenaden mindre attraktiv.

Det var gott med det i magen på hemväg, och resten av dagen.


 


Det blev en hel del tid ute i garaget och nu börjar det faktiskt synas att jag plockat i saker.

Skruvade ihop min mors gamla köksbord som vi har som extrabord vid fester och började bära över plastbackar innehållandes grejor till bil, husvagn, verktyg m.m

Sorterade upp biltvätthinkar, i och för sig bara två st. och två plastlådor men plockade ihop olika vaxer och medel. Ska rensa och slänga en hel del som inte kommer att användas men det tar jag senare.

Rev sönder ett påslakan och gjorde trasor, det var redan trasigt och skulle slängas.


Mellan garagejobben så satt jag här vid datorn och grejade på med min NAS och hårddiskskiftet.

Chattade med supporten och experten Erik (sonen) men han kunde inte allt men mycket och ger moraliskt stöd.

Jag kan ju skylla på han om jag förstör något   

Men det fick jag inte göra för hör och häpna så tror jag att jag fick till det själv.


Inger kom hem och det blev mer plock bland saker och vi har ju baxat ned lådor från vinden bl.a gammalt skolmaterial till barnen men även från vår barndom.

Jag kommer att lägga upp lite av varje här och en sådan här bok kanske du kommer ihåg.

   

Då skrev jag inte så mycket som jag gör idag men jag har ju övat på sådant några år.


Det blev så småningom middag, jag värmde ris och några, stora köttbullar, järpar eller vad det nu var Inger tagit upp från frysen tidigare. Till det grönt och rött, eller gulerot som de heter i grannlandet.

Vi åt som vanligt (nu för tiden, för det får man göra som gamlingar) framför TVn och vi såg två avnitt på den norska Oppfinneren.

Han är lite klurig och väldigt händig med verktyg och trä, metall och annat.


Lite mer jobb med datorn och så blev det sängen efter att ha gett Gunnar (katten) ännu mer mat.

Nu äter han som en tiger och det är skönt för han har varit lite på nedåtgång och gammal men han är ju 15½ år nu.

Värmen i somras tog nog hårt på han men nu börjar han vara sig själv igen.


I alla fall har jag sovit gott i natt. Vaknade och steg upp runt sju.


Idag blir det förutom lasta bilen med grejor en utflykt.

Jag ska hämta väninnan Maria och vi ska ut och äta lunch och det blir hos Tittis thai i Vindeln.

Passar på att ta med grejor som ska till stugan där vi ska dricka kaffe och titta runt hur vi har det.

Det är väl drygt 30 år sedan hon var dit.


Nu har ekorrarna vaknat ser jag och dom ska få lite mat när vi är där för jag har ju köpt lite nötter och solrosfrön men jäklar så dyrt det blivit.

Nu blir det inte att mata fåglarna som jag gjort förr då det gick åt 200 kg solrosfrö under vintern.


Men synd att vädret inte är alldeles på topp med sol och +25°

Nu har det regnat, +1,2° utanför fönstret och nåja nästan klart eller halvklart och vindstilla.

Det är ju ändå snart min födelsedag och då brukar första snön ha kommit.


Och just ja det höll jag på att glömma.
Solförmörkelsen som är idag.

Den börjar några minuter efter 11 idag och pågår i 2 timmar och 15 minuter.

Mellan 12.10 och 12.16 täcks solskivan som mest, beroende på vart i landet man är.

Ta en kikare och ett papper, håll kikaren så att där du tittar har du pappret så att du får en bild av solen på det.

Men titta INTE direkt mot solen i kikaren för då är det det sista du ser.

 

Svetsglasögon kan man använda men vanliga solglasögon duger inte heller.


Väderstationen visar 

 


och morgonbilderna.

            

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards