jans

Alla inlägg den 9 oktober 2022

Av Jan Sandström - 9 oktober 2022 08:10

Söndag den 9/10


Det var en fin morgon så jag passade på att ta ett par foton av huset och lönnen .


 


Men jag fick senare på kvällen klagomål på svetsbänken och lövsäckarna så en snabb retuschering i datorn fixade det.

Fast jag gjorde det inte så noggrant men på de här bilderna ser man nästan inte ändringen.


   


Tidigt åkte jag upp till stugan och hade med mig lite grejor, hämtade grejor och så kopplade jag på husvagnen men jag hittade inte igen backkameraskärmen till husvagnens kameror.

Men vi kan väl klara oss utan den till veckan då vi ska iväg.


Det gick fint att köra hem vagnen igen och sedan åkte jag över till Anders där det blev kaffe och en liten tårtbit innan vi tog itu med köket och köksfläkten.

Men först skulle Anders åka till jobbet på First Camp alltså Nydalacampingen här i Umeå så jag körde och fick se hans jobb och vi åkte en sväng runt området som nu är ganska tomt på gäster.

Han hämtade paket och så hem till oss för att plocka upp en säkring som gått sönder i en Telldusbrytare.


Gunnar blev lite förskräckt och tänkte att ska de nu lämna mig ensam en vecka igen med enbart kattvakten.

   

Tillbaks till Stöcksjö för jobb.


Tittar man in ser man att röret kröker sig en bit upp.

 


Så Anders gick/kröp upp på vindan och tog bort isolering och så kunde han skruva isär skarven där uppe.

 


Gamla röret fick jag ta emot inne i köket och så monterade han ihop gamla och nya delar, kröp upp och skruvade ihop efter att ha stoppat ned slangen i det nu vidgade hålet för gamla röret satt inte i linje med nya fläkten.

Slangen ska sitta ännu mer till höger i hålet men jag är inte helt belåten med att fläktröret kommer att sitta mitt framför eldosan.


 

Jag åkte hem och Anders skulle ut på något annat så fläkten fick vara så länge


Här hemma fick jag vänta länge på att Inger skulle komma från jobbet men till slut kom hon.

Jag gjorde inte så mycket mer än kolla datorn och vände papper innan jag... 


och ekorrarna springer på gräsmattan framför förrådet, så roligt att sitta och titta på dem, slängde ju ut lite solrosfrön där igår när jag var upp. Min egen slow-TV. En springer just i nederkant på bilden.


  

...började med middan, rester som är den vanligaste rätten på vår meny här hemma, pasta och nån köttfärssås och så sallad.

Till maten såg vi på den norska Oppfinnaren som finns på NRK men bara med norsk textning men det mesta förstår man ju,

Kaffe och vi såg klart första säsongen.

Nu får resten vänta till efter nästa helg då jag kommer hem igen.


Det blev sängen och jag har sovit gott hela natten så 7 steg jag upp igen.

Idag först flytta husvagnen till vår sida av vägen, koppla in el och starta värme och kyla, städa och plocka i ordning.

Packa lite som ska med och så ska Anders komma förbi under dagen sa han.

Fullt upp hela dagen antar jag att det blir och 12 börjar Inger jobba.


Nä jag får sluta sitta och titta på ekorrarna   


En kall morgon men nu är det +4,9° här ute och solen skiner men det blåser lite.

Väderstationen ser ut så här idag.

 


och morgonbilderna.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards