jans

Alla inlägg den 5 oktober 2022

Av Jan Sandström - 5 oktober 2022 21:27

Väderdatorn kan inte uppdatera min webbsida men nu har jag installerat programmet i min dator och kan köra en skärmdump som visar den,

Allmänt

Av Jan Sandström - 5 oktober 2022 08:21

Onsdag den 5/10


Igår hade jag tänkt göra så mycket, men det blev inget av det utan jag satt här hemma vid datorn och flyttade filer, raderade filer och tog hand om en massa siffror.

Har fått problem med min NAS där ena disken inte vill hänga med och fast jag raderat en massa GB så händer inget.

Men det var ett smärre problem.


Det stora var att jag inte kom åt min NAS utifrån som från stugan och Peter kom inte åt att köra backup på sin som står här.
Vi fick ju nytt nät förra veckan och har nu gigabit alltså 1000/1000 istället för 100/100

Det går fort på nätet men vad har man för glädje av det om allt inte fungerar fullt ut.

Men ett par mejl och SMS med supporten på Sappa så fick jag ett eget IP-nummer och så fungerar det igen.


Det som inte fungerar är min gamla webbplats på vasterslatt.se där jag sedan tidigare bara lagt upp vädersidorna.

Jag registrerade ju en ny egen domän rengars.one men den säkerhet de har kan jag inte lägga upp vädersidorna och inte heller uppdatera min webbsida hur lätt som helst utan måste använda ett speciellt program för det.

Nya rutiner men det är väl så det är och man lär sig väl det också tids nog.


Jag tog i alla fram siffror och statistik på huset här under gårdagen då vi planerat in ett besök av mäklaren Heléne från Vindeln.

Inger kom hem och i samma veva så kom hon också.

Ett trevligt givande samtal om Vindeln och så kikade hon runt här och ett försäljningspris hade hon tagit fram sedan tidigare.

Hur ett hur ser ut verkar inte spela så stor roll utan det är läget, läget och läget samt antal kvadratmeter som avgör.

Sedan får vi väl se om en potentiell köpare säger samma sak eller...


Vi fick lite papper (reklam) för mäklarfirman och hon åkte hem.

Inger gjorde te och jag något annat innan maten som var soppa värmdes och en smörgås till den.

Vi satte oss i soffan och såg ett naturprogram om djur och natur i Sydamerika, Chile tror jag det mest handlade om.

En kort snutt om biodling i Sverige/Finland innan jag startade en film. Tog en action som Netflix tyckte jag skulle se.

Nåja det var action men de där zombiefilmerna är inget jag vurmar för men jag såg den då innan jag rensade kattlådan och gick isäng.


En stund med ljudboken innan jag somnade och har väl sovit skapligt inatt.

Upp straxt innan 7 och gjorde frukost, kollat tidningen och nätet.

Det är synd om Putin, hans populäritet lär ha sjunkit     Hoppas han "ramlar av pinn" inom kort.  

Eller så kanske vi hela världen skulle bli ett enat Ryssland, VEM ska han då ge sig på-    


Idag regnar det och jag håller på att kopiera från min trilskande hårddisk och min NAS skickar mejl till mig.


Den tillgängliga kapaciteten på volymen 2 på NAS2 håller på att ta slut. Övervaka volymanvändningen. Om du vill utöka volymstorleken kan du göra det genom att lägga till fler diskar eller byta ut befintliga diskar mot större.
Total kapacitet: 2746.10 GB
Tillgänglig kapacitet: 507.52 GB (18.48 %)

Från NAS2


Men jag har inte så där mycket lagrat på den disken nu och det är irriterande med det här meddelandet.

 


Inger är ledig idag så då blir det städa här hemma men jag ska ändå ut i garaget och plocka bland grejorna.

Regnar gör det och regna ska det göra i kväll.

Regnmätaren här utanför fönstret visar på 9,1 mm men den tror jag inte visar rätt, i alla fall mindre än väderstationen fast den kanske visar för mycket.

9,1° och det blåser en sydlig vind.


Så här är morgonbilderna.

         

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards