jans

Alla inlägg den 14 oktober 2022

Av Jan Sandström - 14 oktober 2022 08:17

Fredag den 17/10


Ja då har vi rivit och lagt golv. Det gamla var inte så svårt att få ut, bara de första brädorna som var kniviga att få upp men sedan bröt vi stora sjok.

Även garderoben som var hög så den nästan tog i taket var relativt enkel att ta isär.


Kaffe och så började vi lägga, vi kom på att tröskeln var skruvad och tog vi bort den blev golvet i nivå med klinkergolvet ute i hallen. Så bort med tröskeln.

Anders låg och kapade lite på dörrkarmen.

 


Jag hade mest utomhustjänst med spring ut och in för att såga klickgolvet ute.

 


Den gamla byrån blev ett fint sågbord men jag var rädd att såga i den, senare fick jag veta att den ändå skulle slängas.


Jag hjälpte "tyvärr" även till med att ligga på golvet, mina knän bl.a gillade inte det kände jag senare.

 


Men det var inte lätt att lägga och först senare upptäckte vi att bredden kunde skilja någon m.m på vissa golvbrädor.

Då tyckte vi det var onödigt att bryta upp så det finns ett par glipor som får målas lite brunt i.

 


Men till slut låg hela golvet på plats och jag måste väl säga att det blev ganska fint..

 


Men mest nöjd är jag med arbetet vid dörren.

 


Jag plockade ihop en del grejor och gick till soprummet innan det blev middag och sedan såg jag klart filmen jag somnade ifrån uppe i Mora.

Men så trött och kroppen värkte så jag gick isäng då jag trodde klockan passerat midnatt.

Men den var bara 22:10

En kort stund med ljudboken innan jag släckte och somnade.


Vaknade och trodde det var morgon, då var klockan inte ens ett på natten. Kissa och somna om och har sovit länge, minst 8 timmar.


Tomas och barnbarnen hann jag träffa innan de åkte till sina jobb och jag duschade.

Tömt kameror på bilder och så ska jag bli klar med det här.


Idag väntar först att lasta och köra bort skräpet, garderoben och gamla golvet och vi får se om det ryms i Anders bil tillsammans med oss och Atho.

Sedan till stan där Tomas bokar hyra på en dyckertpistol för dörrfoder och golvlister ska monteras, de senare måste vi åka och köpa.

Dessutom har jag en dusch att försöka fixa.

Det är växlaren mellan tak och handtaget som inte fungerar, det kommer vatten i båda oavsett läge på reglaget.

 

Jag får väl skruva loss eller öppna och se om jag kan byta packningar eller lossa och köpa en helt ny fast just den här är tydligen gammal och ordentligt dyr. Det finns en bättre men osäker på om infästningen passar på blandaren.


Fullt upp så dags att gå över till vädret.

10,3° ute och vindstilla men mulet.


Så här är morgonbilderna hemma, i stugan och här.

       

 

  

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards