jans

Alla inlägg den 7 oktober 2022

Av Jan Sandström - 7 oktober 2022 08:00

Fredag den 7/10


Igår skulle vi ha fått besök av mäklaren Jörgen men han kom inte.

Istället så stod två andra i dörren, Maria och en praktikant/lärling eller vad man ska kalla han, Robin heter han och står som "blivande mäklare".


Ett trevligt samtal runt kökdbordet efter att de tittat runt.

Jörgen som skulle komma är på utgång och ska sluta som mäklare så Maria har tagit över hans projekt.

Efter att ha fått ett ungefärligt pris på huset så åkte de iväg och jag kläcce på mig och gick iväg på en promenad och ärenden.

 

Först över till Rödäng där jag köpte skor, en som sålde typ Birkenstockskor för en billig penning och då jag i förrgår limmat mina som håller på att ramla sönder helt så kom det lägligt med nya.

Provade snabbt och så betala och jag gick iväg till Maria på A-Star där jag skulle köpa matlådor.

Hon hade spätta med sås och potatis men fisken var inte klar, eller slut hur man nu ser på saken.

I alla fall höll man på att steka mer i köket så jag fick vänta en stund och tog en mugg kaffe under tiden.

Inger ringde och undrade om jag redan köpt maten men jag satt och väntade och då skulle jag ta en portion till då vi skulle få besök.

Jag fick till slut fisken och betalade men så bjöd Maria mig på en glass, halva frysen full med Piggelin så jag tog en till färdkost.

Men vad de blivit färglösa och smaklösa, som att suga på en istapp vilket man ibland gjorde som barn.


Kom hem och vi fick besök och vi åt fisk till lunch fast egentligen tänkte jag och Inger ha det till middag.

Prat och prat och jag hann med lite datorpyssel, besöket åkte iväg och så stod nästa mäklare i dörren.

Det var Lova, en liten tjej som var helt annorlunda mot de andra mäklarna, ja inte storleken då utan till sättet.

Hon antecknade och noterade hela tiden under rundgången och hon frågade en massa.


Trevligt samtal runt köksbordet och hon hade helt andra synpunkter på vissa saker.

Till slut priset som även det skiljde sig från de andra.


Men kontentan av de fyra mäklarbesöken är, vem 17 ska man anlita?

Buden de vill börja med skiljer 20--25% beroende på vilken ända man jämför.

Lägsta utgångspriset är ungefär 20% under det högsta, som det är idag då.

Vid en ev. säljstart sker ju en ny bedömning men hur som helst kan vi inte gå förlust från de 340000:- vi gav för huset 1985

Sedan utbyggnad och renovering m.m så har vi straxt under miljonen i lån och så lågt låg ingen av mäklarna.


Men det är klart att får man en miljon mer så blir det runt 750000:- mer på banken.

Jag ska göra ett kalkylblad och sammanställa alla uppgifter de gett oss.

Energideklaration kommer man inte undan då den är ett måste. Men besiktning före försäljning? Ja, kanske och nej var buden från dem.

Dolda felförsäkring, ja det är ju en försäkring och runt 10000:- är ju inte så mycket när man ändå går X antal miljoner i vinst.


Jag måste i alla fall gå igenom alla arkivpärmar och leta reda på vad som gjorts på huset, vad är extra som utbyggnad och vad är underhåll?

Extra tillkommande saker som altan och rum får man dra av till 100% oavsett tid då det gjordes.

Underhåll gäller i 5 år och så nyligen har vi nog inte gjort något sådant men utbyggnad, altaner och förrådet, vi hade ju faktiskt inget förråd på tomten tidigare.


I alla fall åkte Lova iväg och hon var inte så liten, 11 cm längre än Inger då vi frågade men hon såg faktiskt mindre ut.

Så fyra mäklare från fyra olika firmor har vi att välja mellan OM vi nu inte tar in någon fler, men det tror jag inte ska behövas.


I alla fall måste vi rensa städa rensa plocka undan och rensa ännu mer.

Sedan, ja finns det något sedan eller har jag jobbat ihjäl mig   


Jag gjorde middag, värmde soppa med lite varmkorv i, smörgåsar och så åt vi medan vi såg två avsnitt av 

Oppfinneren

som finns på NRK


Han är lite som jag eller jag som han.

Fast jag bygger inte upp i så stor skala.


Inger gick till sitt och jag till mitt innan det blev sängen och jag har sovit skapligt inatt.

Vaknade och steg upp vid 7


Tomas ringde ett kort samtal medan han väntade på en kollega och de skulle åka bort på jobb.

Idag har jag så mycket jag skulle behöva ha gjort men vet inte om jag hinner en bråkdel av det.

Inger jobbar dag och jag har då tänkt ta mig ut och tanka bilen och dunkar så jag har bränsle till snöslungan i vinter.

För snö lär nog komma antingen man vill eller inte.


Jag har ställt undan hojen för vintern, plockat ur batteriet och parkerat i cykelboden men nu tror jag att jag ändå måste köra iväg den någonstans för till våren kanske jag inte får möjlighet innan vägarna är körbara om husförsäljningen går snabbt.

Men än ingen frost på vägarna och skapligt varmt dagtid så det går fint, kanske till stugan då vi ändå måste upp och hämta hem husvagnen.


Dessutom lite trassel med min NAS som tar sådan tid att fixa men den får nog vara tills efter att jag varit söderut nästa vecka.

Än snurrar den då på även om jag får felmeddelanden ibland.


I alla fall skiner solen nu och 7,8° och det blåser en del.
Kollade och det verkar som att det inte fungerar att bara klistra in skärmdumpen av väderstationen här utan jag får gå omvägar och spara för att ladda upp bilden istället.

 


Så här är i alla fall morgonbilderna idag.

     


Jag har inte sett till några ekorrar men sitter inte heller och stirrar på kamerabilden från stugan. Fågelkvitter är i alla fall rogivande.

    

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards