jans

Alla inlägg den 11 oktober 2022

Av Jan Sandström - 11 oktober 2022 23:09

Men än så länge inga galna vatten eller tejpbanditer.
Nä Anders och vovven Atho ligger i hotellrum i natt och jag har suttit och sett på Netflix, Star Trek och en film som jag somnade ifrån så nu har jag släkt och grått isäng.

Av Jan Sandström - 11 oktober 2022 14:43

Det är ju inte så stor by om man ser till centrum men det är desto finare.


Inte så långt att promenera och vädret var/är fint om än lite kallt i skuggan.

 


Kyrkan är fin men jag tror inte vi någonsin varit in i den och Zorngården besökte vi nog 1976 eller 77.

Jag får kolla i mina register när jag kommit hem. Men vi var unga och nykära, nu är vi bara...


 


Gågatan som tar 5 minuter att gå igenom och sedan ska man tillbaks, hade spanat in ett ställe, förutom H&M som jag tittade in på men inte köpte något.


 


En liten fin bar som tilltalade mig så jag gick in men ack så svårt att beställa.


 


Det blev i alla fall en sådan här och det var gott, mätt blev jag så det räcker till promenaden hem.


 


Här kan ni äta och få en trevlig pratstund.


 


En liten butik med typiska Dalasaker som dyra hästar, renar, älgar, kor, grisar och andra djur, jo Dalahöns fanns det också men nog kan de ta betalt.

Men något minne från resan borde jag ha och det blev också ett.


 


På väg dit såg jag en liten gata och på hemväg stannade jag och smygfotade, jag kan ju inte avslöja att jag är turist.


   


Som souvenir blev det en sådan här, du kan aldrig gissa vad det blev       

 

  

Väl tillbaks blev jag mottagen av en glad Atho, gjorde kaffe och sitter nu här och skriver men funderar på att sätta på någon matinéfilm nu när jag har WiFi.
Skulle bara ha köpt en påse chips men det fick bli 4 rullar toapapper istället.


Det blåser så det regnar tallbarr på taket, mysigt värre. Bara det inte finns kvar för många kottar där uppe.
Undrar om campingen har försäkring som täcker kottknäckt solpanel och taklucka.
Nä här behövs mer kaffe.

Av Jan Sandström - 11 oktober 2022 10:29

Tisdag den 11/10


Ja då är vi på plats här idag.
Resan ned igår gick fint men tog tid då Anders hade jobbärende På First Camp i Sundsvall. 

 

I väntan på att Anders skulle komma och hämta mig passade jag på att ta några bilder.


Fina höstfärger men lite konstigt att vara på husvagnsresa den här årstiden.


Vi kom fram till Sundsvall och campingen men parkerade bara utanför, jag gick in och köpte en glass till lunch men gjorde även en macka och kaffe inne i vagnen. Eljest satt jag bara med korsord eller gjorde ingenting de timmar det tog för Anders.

 


Dom åkte faktiskt iväg till pizzerian som fanns i närheten men jag behövde ingen sådan då.


Vi kom fram vid halv ett och åkte iväg runt halv fyra, efter att ha kört och rastat Atho så kom vi fram till Ljusdal där vi lagade middag.

 

Stekt spätta med stekt potatis och sås och Anders hade med ett kokt ägg.
Jag körde upp vagnen på ramp så att den stod våg och vevade ned stödbenen då jag missuppfattat han och trodde vi skulle natta där då klockan blivit åtta.
Men vi drog vidare och ganska skönt det om vi sluppit den där regnskuren då vi knappt såg vägen, i alla fall var min torkare dålig men den blev bättre efter ett tag och regnet upphörde.

En snabb tankning i Orsa och så kom vi fram hit till First Camp i Mora. Där det var problem då klockan var efter 22.

 

Strul med inloggningen så tur att man hade en chef för campingföretaget med mig så  vi kom in utan att behöva ringa nödnumret.
Men vad man är tidig med julbelysning här nere, lite överallt hängde slingor i träd och på hus.


Vi åkte in och tog en ledig plats och lite koll i datorn och få igång WiFi så blev den natt närmare halv ett på natten och värmen fungerade på el.

Jag somnade och värmen fungerade lite för bra för någon gång vred Anders ned termostaten så jag vaknade vid 6 och frös.
Trodde det var något trasigt men så var det inte och jag drog upp värmen lite mer.

Tog två plädar och somnade om.


Senare blev det morgon och klockan var åtta.

Rasta vovven och jag klädde mig, frukost och lite senare upp med stödbenen då Anders varit och träffat kollegorna och fått rätt nummer på platsen så nu står vi typ 100 meter närmare servicehus och på en kanske inte soligare plats då det är mer träd runt omkring men det blir nog tidigare sol på morgonen.


Anders har varit iväg och duschat och Atho spanade efter han då jag fotade.

   


Idag har Anders full sysselsättning, nu har han gått iväg till sina kollegor från andra campingar och senare ska det bli något möte.

Han äter lunch ute och senare middag så jag får sysselsätta mig själv.


Kanske tar jag bilen in till "stan" eller hänger på mig ryggsäcken. Ska kolla hur långt det är och planera vad som kan behöva köpas i matväg. Det kanske blir mycket och tungt att bära.

Då kan det bli en vanlig promenad runt omgivningarna.

Det är soligt och fint men bara +6,6°utanför vagnen, 19° här inne för vovven vill inte ha för varmt och nu ligger han och sover här utmed mig.
OM jag var bekväm med hunden skulle han kunna följa med på promenaden men jag är osäker och vet inte om han lyder mig.


Skönt med el och att ha laddad dator och golvvärmen fungerar faktiskt också.


Nu ska jag bara studera gångväg till centrum och lite annat innan jag travar ut i naturen.


Hemma 9,1° och i stugan 7,4° och det ser ut att vara mulet.


Så här är dagens morgonbilder.

       


Atho satt ett tag och spande vart husse tog vägen men nu sover han här på soffan.

    

Av Jan Sandström - 11 oktober 2022 09:33

Dagens inlägg dröjer lite för vi ska flytta husvagnen från den tillfälliga vi tog igår kväll/natt till den vi ska ha.
 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards