jans

Alla inlägg den 2 oktober 2022

Av Jan Sandström - 2 oktober 2022 09:08

Söndag den 2/10


Idag fyller barnbarnet Emil 7 år så ett stort

 

från farmor och farfar.

 

Men även min brorsdotter Petra fyller år

 

så även hon får hänga med på grattis

 

från farbror och faster.


Vi kommer i eftermiddag för det är en del att göra här i stugan även idag.


Igår kvistade vi iväg ned till Varmvattnet där vi hade ved som kanske gick att hämta.

Och det gick med nöd och näppe.

     


Säckarna var fulla och spruckna då de stått där X antal år men veden såg ganska bra ut.

Inger ringde sin bror P-G som bor inte långt därifrån och han kom med traktor men hade ingen släpvagn till den tillgänglig.

Så efter att ha lyckats lyfta och bära en säck till min släpvagn körde jag de 400-500 meter det var ned till gården.

Det här var uppe på en vret som kallades fällan och uppför en backe och ned på andra sidan åsen på en i och för sig ganska fin skogsväg men det stack upp stenar lite här och var.

Inger och P-G kom gående och jag parkerade släpvagnen så vi kunde åka och hämta svågerns släpvagn där den andra säcken lades.



Det knakade betänkligt i säcken som sprack från botten och upp men veden hängde tursamt kvar. 


 


Det gick fint att köra hem båda släpvagnarna  och lossa veden som inte var så dålig men det fanns sämre klampar också.

Fast det har man ju fått även på annat håll när vi köpt och det här var också vara björk och asp.

Jag syndade och körde på åkern ända in till badtunnan så vi slapp dra på kärran och nu har vi ved till nästa sommars bad.


   


Det här är P-Gs vagn med höga lämmar och den första vi lossade ved ifrån.

Vi åkte tillbaks med hans släpvagn och passade på att dricka kaffe och prata hos han så där for nån timme eller mer innan vi hämtade min vagn och gjorde om allt.

Jag passade även på att dammsuga gräsmattan från löv med åkgräsklipparen och det gick fint, effektivt och roligt.


Så något snickrande blev det inte, inte heller dra nätverkssladd här men jag har mätat och kollat hur jag kan och kanske drar den.

Men än är inte bestämt var jag kommer att ställa mitt skrivbord den dagen vi bor mer permanent här.


Eld under grytan så senare blev det bad, riktigt varmt men skönt och jag låg inte i så länge.

Middag och så något på TV, brasa i kaminen och katter som var ute.

Regnvädret som spåddes uteblev men det kom bara lite då vi låg i badet.

Måste kolla regnmätaren för den har då inte registrerat något.


Det blev sängen och jag har sovit bra, förkylningen i stort sett borta då jag lade mig.

Steg upp innan åtta och idag blir det annat, tömma badtunnan och göra ännu mer klart inför vintern.


7.6° ute och nästan 35° i tunnan, så det blev inget bad i morse.

Mulet men uppehåll och svag vind, nästan vindstilla.

 

Väderstationen visar Vädret på Rengård, Överrödå

Aktuella värden:
2022-10-02 09:50:28

Temperatur: 7,2 °C
Lufttryck: 1002,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1 m/s från SSW,
i byarna 2 m/s
Kyleffekt: 7,2 °C
Inne hos oss. Temp: 19,4 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 279,9 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,3 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
8,4 °C
Klockan:
23:19
Temp - Min:
2,4 °C
Klockan:
05:00
Temp - Min:
-1,5 °C
Klockan:
07:00
Lufttryck - Max:
1002,9 hPa
Klockan:
09:22
Lufttryck - Max:
1006,5 hPa
Klockan:
00:48
Lufttryck - Min:
1001,4 hPa
Klockan:
01:52
Lufttryck - Min:
1001,3 hPa
Klockan:
21:08


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:04
Sol upp: 06:51
Sol ned: 18:06
Skymning: 18:53
Dagsljus: 12:49 tim:min
Dag längd: 11:15 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 25s less daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och morgonbilderna.

         

Nu var ekorren runt bilen.

  

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards