jans

Alla inlägg under november 2015

Av Jan Sandström - 30 november 2015 19:08

Den blev inte så mycket bättre, för mycket ströljus från reklamskultar och annat.

 

Av Jan Sandström - 30 november 2015 11:39

Nu syns det inte så mycket, inte mer än att ljusen sitter lite på sniskan, men de sitter då där och elsladden går inte på marken så att den fryser fast.

Ska bara fuktsäkra kontakten inne i granens grenar.

 

Lite stolt att jag fick upp den översta lampan.

Av Jan Sandström - 30 november 2015 10:16

SVT 1, 14:45--16:10 Försummad av sin fru (1947)

Filmfaktablad (pdf)

 

Handling:
Siska och Pelle Hedberg är nygifta och arbetar båda som journalister på Dagens Morgonpress. Hon sköter en hjärtespalt och han den lätta sidan med dagsversen och små nyheter av typen Vårens första blåsippa. Pelle är hemkär. Han låter inte yrket inkräkta på fritiden. Siska däremot är aktivt utåtriktad och ser till att få tid till både kongresser och möte för yrkeskvinnor, modeuppvisningar och majblommemiddagar. Följaktligen hinner de inte ses så ofta. Siska och Pelle trivs fint tillsammans, nä...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 30 november 2015 09:14

Måndag den 30/11


Grattis Anders på namnsdagen och det blir en kall jul för det heter ju "Anders slaskar julen braskar" och tvärtom.


Kollade in TV-tablåerna och blev facinerad av Sjuans utbud just nu.

08.45 Sändningsuppehåll.
08.45-10.50

 · I rollerna: Från: 2015-11-18 Även: 2015-12-07 2015-12-08 2015-12-09 2015-12-10 2015-12-11 2015-12-12 2015-12-13 2015-12-14 2015-12-15 2015-12-16 2015-12-21 2015-12-22 2015-12-23 2015-12-24 2015-12-25 2015-12-26 2015-12-27 2016-01-01 2016-01-02 2016-01-13 2016-01-15 2016-01-16 2016-01-18 Orginaltitel: Sändningsuppehåll


Det såg riktigt intressant ut   


Men igår då, jo jag satt och rippade ljudböcker, tänk att det kan ta sådan tid att överarbeta som jag gör.

Först rippa, sedan döpa om och lägga alla filer i en mapp, nästa program gör i ordning ID3-taggarna och då har jag hämtat en omslagsbild om den inte fanns med på skivorna.

Därefter skriva in i mitt ljudboksregister med data över boken och en sammanfattning så vi kan notera när jag och Inger läste den, eller lyssnade men vi säger läste då det handlar om böcker.

Vissa böcker sparar jag en tid och det är när det handlar om bokserier för det är ju inte alltid man får tag på första boken först och då läggs den på kö tills jag har fått hem dem och kan lyssna i rätt ordning.

Jag brukar lyssna på en serie från början till slutet i ett svep men Inger tycker bättre om att hoppa mellan olika.

Fast hon har väl bättre minne, men jag gillar att komma in och leva mig in i handlingen.

Men sedan kommer det ju till böcker senare som Mari Jungstedt böcker om Knutas på Gottland, Camilla Läckberg och Fjällbacka och Arnaldur Indriðason som skriver om den melankoliske kriminalinspektören Erlendur på Island.

Där har det kommit ut böcker efter att jag läst dem.


Jag är ganska stolt över mitt register som nu innehåller 1368 olika poster och boktitlar, det blir några timmar med lurarna på huvudet.

Närmare bestämt 16304 timmar och 3 minuter, det blir 679 dygn, 8 timmar och 3 minuter. Jag har ju8 noterat hur långa böckerna är.

Det är värdefullt vetande   


Erik kom förbi och lämnade bilen som han tydligen lånade i förrgår, då hade han med sig julklappar han köpt eller gjort, jag vet inte vad de innehåller.


Senare på kvällen satte jag på en film inne i rummet, Tati och Trafic, en film som inte Inger tycker om, hon gillar för resten inte alls Tati men jag tycker det är riktig humor och lagom slötittande.

Jag orkade inte fördjupa mig i något annat och så hittade jag en likör i kylen, En Baileys som jag tog ett stort glas av, eller stort likörglas var det. Fast min flaska är knubbigare än den på bilden.

 

Tror jag fick flaskan när jag fyllde 60 i fjol.

Det blev dålig bild, tror bakgrunden skulle vara genomskinlig, man ser då vad det är. Tog bilden från nätet.


Efter filmen gick jag och Tristan isäng, Gunnar var ute och Mirabell låg någon annanstans, nä det gjorde hon inte för jag hade just gett hon mat, hon äter som en häst när hon fått upp hårbollen.

Jag lyssnade slut på ljudboken och Gunnar kom in för att värma sig mellan mina ben och då kom Tristan och ville också ligga där.

Han sträckte försiktigt fram en tass mot Gunnar som motade bort den så Tristan fick backa och lägga sig på Ingers sänghalva.


Senare gick Gunnar ut igen och var ute ett par timmar tills han kom in och ville torka och värma sig hos mig.

Han var sedan ute i morse och kom in ½9 eller straxt innan och då gick han och lade sig i rumsfönstret, vi kommer att få fuktskador i fönstren så blöt som han kan vara när han kommer in.

Jag har faktiskt sovit tungt då jag fått sova men det blir på sin hjd ett par timmar i sträck och jag var tung när jag steg upp vid åtta.


Idag är sista i månaden, då ska mätarna läsas av här i huset, sedan logga in på banken och se om räkningarna betalats som de skulle.

Det blev ett fel före helgen och en räkning kom inte iväg och det gjordes två försök, tror det fattades pengar på kontot men det har jag åtgärdat.

Nu är klockan 10 och då börjar Time Team på TV10, inte hittar vi så mycket när vi gräver i potatislandet.

Fast vi har faktiskt något här under tomten för när jag grävde för äppelträdet stötte vi på någon betonggrej som lutade, det såg ut som toppen på en pyramid men vi fyllde bara igen gropen och grävde på sidan om den.

Jag misstänker att det kan ha varit ett misslyckat fundament till en flaggstång


Jag MÅSTE ut och sätta upp belysningen i granen.

Eljest tror jag inte att jag har så mycket mer att göra, jag ska ta mig en stund i soffan med kisse, vem jag får i knät får jag se.


Det lockar då inte att gå ut men nu blåser det då inte så förbaksat som det gjorde igår.

Jag tror inte det regnar just nu men det har blivit kallare, nyss var det ett par grader varmt men nu 10:10 är det +0,1° utanför fönstret och gråmulet, svag vind för fröautomaterna vajar sakta och lite.

Väderstationen visar då och för 10 inuter sedan Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-11-30 10:00:06

Temperatur: 0,8 °C
Lufttryck: 963,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,4 m/s från SE,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: 0,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 6,6 mm
Månaden: 61,5 mm
Året: 641,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,3 °C
Klockan:
01:18
Temp - Max:
5,6 °C
Klockan:
14:38
Temp - Min:
0,7 °C
Klockan:
09:45
Temp - Min:
-1,5 °C
Klockan:
03:35
Lufttryck - Max:
963,8 hPa
Klockan:
08:08
Lufttryck - Max:
973,7 hPa
Klockan:
02:26
Lufttryck - Min:
961,1 hPa
Klockan:
01:11
Lufttryck - Min:
961,5 hPa
Klockan:
23:59


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:41
Sol upp: 08:49
Sol ned: 14:05
Skymning: 15:13
Dagsljus: 07:32 tim:min
Dag längd: 05:16 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 53s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:55
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 11:34

Så här ser det ut i trädgården, lockande att ta kaffekoppen och gå ut till uteplatsen vid förrådet.   

 

Det ser faktiskt ut som att det kan ljusna upp där borta.


Kaffet får jag not inta här inne i goa värmen.

Godmorgon.


Av Jan Sandström - 29 november 2015 19:38

Nu har jag klart med den här omgången ljudböcker.


Tror jag ska ringa biblioteket och be dem porta henne   

Jag vet inte hur många CD jag suttit och matat in i datorn men det gick fortare när jag tog fram Eriks gamla som jag hade vid sängen.

Den har inbyggd spelare och rippade snabbare än min USB-spelare.

 


Nu funderar jag allvarligt på att sätta mig i rummet och se på film, kanske en liten likör till kaffet.
Om Inger vill göra mig sällskap får hon göra det.

Av Jan Sandström - 29 november 2015 10:23

Söndag den 29/11 och första advent liksom skyltsöndag.


Igår var en dag där jag satt här vid datorn hela dagen och rippade ljudböcker m.m

Så det hände inte så mycket, satte upp stjärnor i fönster, drack kaffe och påtade på lite här och där men mest vid datorn.


Gick isäng med ljudboken en stund, svårt att somna men till slut slocknade jag, klockan 4 ville Gunnar ut och när det är så här varmt är han ute några timmar åt gången.

Jag hade väckning åtta men låg och drog mig en halvtimme till med Trisan tidvis hos mig.


Idag har jag förutom frukosten julpyntat våran webbsida.

Skött om kisse, Gunnar kom in och gick till rumsfönstret där han lade sig att sova.

Tristan och Mirabell har jagat varandra så det gått hett till men nu tror jag att båda ligger och sover.


Jag ska fortsätta med ljudböckerna men nu är det inte så mycket kvar, kanske ser någon film eller vad det kan vara på TV idag.

Orkar jag går jag ut och monterar belysningen i granen, borde kapa den andra och snickra en fot till den så att vi kan ha den på främre altanen.


Det är "sommar" ute med +3,4° utanför fönstret, mulet och regndis och det blåser.

Den snö vi fick har försvunnit förutom högarna som skrapats ihop.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-11-29 10:30:06

Temperatur: 4,0 °C
Lufttryck: 972,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 94 %
Vindstyrka: 7,3 m/s från S,
i byarna 9,9 m/s
Kyleffekt: -0,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 6,6 mm
Månaden: 54,9 mm
Året: 634,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,1 °C
Klockan:
10:28
Temp - Max:
8,4 °C
Klockan:
06:23
Temp - Min:
-1,5 °C
Klockan:
03:35
Temp - Min:
0,1 °C
Klockan:
19:55
Lufttryck - Max:
973,7 hPa
Klockan:
02:26
Lufttryck - Max:
972,7 hPa
Klockan:
23:56
Lufttryck - Min:
972,5 hPa
Klockan:
10:28
Lufttryck - Min:
968,1 hPa
Klockan:
00:33


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:39
Sol upp: 08:46
Sol ned: 14:08
Skymning: 15:15
Dagsljus: 07:36 tim:min
Dag längd: 05:22 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 1s less daylight tomorrow
Måne upp: 18:39
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 11:04

och så här inbjudande ser det ut att vara i trädgården.

 


Men nu går jag in till köket och tar en kopp kaffe och löser lite korsord.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 28 november 2015 19:25

Nu har jag suttit och rippat skovor och grejat på så att det går runt i huvudet.
Jag känner mest för att gå och se någon film men då somnar jag väl bara.


Kanske lika bra att jag pular på och gör det sista med att ändra namn på filerna.


Men jag har fått upp stjärnan i fönstret.

 

Av Jan Sandström - 28 november 2015 09:49

Lördag den 28/11


Idag mår jag lite bättre.


Igår vaknade jag aldrig efter att ha sovit på en sönmtablett, det var ungefär som princessan på ärten   

Man är ganska groggy dagen efter och jag tog itu med att betala räkningarna och tror jag fick ihop det så att det stämmer.

Sedan ville Inger ha skjuts till jobbet med en massa bröd och Erik att jag skulle köra med släpvagnen.

Först körde vi Inger till jobbet och när vi skulle iväg från Haga kom ambulansen som körde före oss och den svängde upp mot Anders hus, fast jag gissar att den skulle till Hagaskolan.

På Kommunens förråd hämtade vi en stor släpvagn och lastade 24 hopfällbara bort som vi körde till hamnmagasinet där vi lasstade in (som tack bjöd Erik på en kladd eller chokladkaka med grädde och en mugg kaffe) och på väg tillbaks med släpvagnen körde vi förbi Granngården där jag köpte 100 kg solrosfrö, 30 kg jordnötter och 10 kg viltblandning så nu kan fåglarna komma och äta sig mätta.

Det bör räcka fram till jul i alla fall. På Granngården träffade vi min svåger P-G som hjälpte till att lyffta gågelmaten på släpen.

Sedan tillbaks med släpvagnen och hem igen där Erik tog moppen och åkte till jobbet eller vart han skulle.


Jag var lite slutkörd och trött så jag satte mig och började rippa ljudböcker, det är 10 st som ska rippas från SC till MP3.

Jag använder Windows Media Player men är inte riktigt nöjd med programmet för det strular till det.

Efter att ha rippat filerna flyttar jag boken till en ny mapp för att senare döpa om filerna men det är nu Media Player jävlas med mig.

 

Datorn flyttar tillbaks delar av mapparna och delar av filerna ibland.

Kan det vara någon inställning jag har fel på eller VARFÖR GÄR DEN SÅ?

Det ska bara finnas Anna Jansson i den övre delen, den undre återskapar datorn.

Men man kan ju fundera på hur de gör i ordning ljudböckerna, när de tillverkas då filerna kan döpas lite hur som helst.

Som Keplers bok Stalker där filerna heter så här.

 

Filerna 1 och 10--14, varför skiljer dem sig från de andra, eller är det tvärtom.

Det är därför jag döper om filerna till ett enheltigt system jag har, och det gör jag i ett gratisprogram som heter Bulk Rename Utility och är enkelt att döpa om hela kataloger i ett svep hur man vill. Skitbra program.

Sedan gör jag i ordning ID3-taggarna med programmet Mp3tag, lite struligare men man lär sig efter att ha lekt med det ett tag.


Men det är mycket arbete med att få låneböckerna att passa våra MP3-spelare, särskillt när Inger lånar 20 böcker åt gången.


Det var varmt igår och vintern blev kort i år.

Jag såg lite TV, rippade CD och sov emellanåt här på datorstolen.


Gick isäng och har sovit tungt inatt, steg upp lite efter åtta, duschade efter att ha sett till katterna och sedan satt jag naken och åt frukost, skönt att vara ensam hemma ibland.

Nu sover kisse, Gunnar kom in efter duschen och han har varit ute långa stunder för det är fint väder idag.


Just nu +6,8° utanför fönstret, mulet mörkt och det regnar.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-11-28 10:45:05

Temperatur: 6,7 °C
Lufttryck: 968,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 6,8 m/s från SW,
i byarna 8,8 m/s
Kyleffekt: 2,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 48,3 mm
Året: 627,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,4 °C
Klockan:
06:23
Temp - Max:
6,4 °C
Klockan:
09:07
Temp - Min:
5,7 °C
Klockan:
00:07
Temp - Min:
2,5 °C
Klockan:
01:30
Lufttryck - Max:
969,1 hPa
Klockan:
02:31
Lufttryck - Max:
974,1 hPa
Klockan:
08:27
Lufttryck - Min:
968,1 hPa
Klockan:
00:33
Lufttryck - Min:
968,0 hPa
Klockan:
20:22


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:37
Sol upp: 08:44
Sol ned: 14:10
Skymning: 15:16
Dagsljus: 07:39 tim:min
Dag längd: 05:26 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 8s less daylight tomorrow
Måne upp: 17:27
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 10:22

och en bild.

 


Godmorgon.



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards