jans

Alla inlägg under november 2015

Av Jan Sandström - 10 november 2015 10:35

SVT 1, 15:00--16:30 I dödens väntrum (1946)

 

Handling:
Doktor Vilhelm Canitz stiger av tåget på järnvägsstationen i Lugano. Han skall till ett sanatorium för lungsjuka. En chaufför möter på stationen med en bil. En annan patient, Frank Graham, kommer samtidigt med Canitz. Graham har varit på sanatoriet ett flertal gånger. Det är uppenbart att Canitz inte tror att han är speciellt sjuk. Han tar det hela mer som en "semester". Till bilen kommer även Vellamo Toivonen. Hon kommer tillbaka från en av sina förbjudna utflykter från sanatoriet. De möts ...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 10 november 2015 09:54

Tisdag den 10/11 och fortfarande ingen snö   


Igår var en trött dag då jag knappt sov något natten innan, griller och tankar snurrade runt i huvudet under natten.

Samma elände som tidigare men det går över.

Tog det lugnt under dagen, satt i soffan med ljudboken och Gunnar låg på mina ben.


Inger kom hem och efter middan åkte vi och handlade i nyinvigna ICA Kvantum på Kronoparken, det är rörigt i butiken men vi lär oss väl hitta där tids nog, det har vi ju gjort efter tidigare de omändringarna.

Inger lånade böcker på biblioteket så nu är dagen räddad då jag ska lägga in dem i datorn för att senare flytta till våra MP3-spelare.

Jag vet inte vad hon lånat och om det är något jag är intresserad av.

 

Skönt att de flesta ska vara i MP3-format, om jag får tro på vad Inger sa.


Hemma igen blev det småpyssel och TV/dator innan jag gick isäng och lyssnade klart på ljudboken, så nu måste jag ladde in nya böcker i min spelare.


Har sovit riktigt gott inatt men så var jag trött så det räckte.

Tog min medicin klockan 6 och sedan var klockan 8, jag måste ha gjort ett tidshopp på två timmar på ingen tid alls.


Steg upp och tagit hand om katterna, inte Gunnar för han ligger bara och sover.

Men ärligt, varför har man en vattenfontän med kolfilter till katterna för att de ska få rent vatten att dricka.


Jag missade när Tristan stod på bakbenen och kikade på vad Mirabell gjorde.

 

Hon stod och drack vatten.


Det här vattnet   

 

Så varför kolfilter i en vattenautomat.


Tidigare höll han på med att tracka henne och som vanligt ville han inte göra det på film så det blev den här snutten.


 

Jag har fått frukost och sitter nu bara här innan jag tar mig an ljudböckerna.


Det är fint väder ute och fortfarande ingen snö men tids nog kommer den också.

Just nu +0,9° och klart, nästan klart i alla fall och vimpeln vajar bara lite.

Tänk på att det kan vara halt ute efter vägarna.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-11-10 10:15:05

Temperatur: 1,0 °C
Lufttryck: 976,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,3 m/s från W,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: -1,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 44 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 9,6 mm
Månaden: 15,0 mm
Året: 594,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,2 °C
Klockan:
00:01
Temp - Max:
7,7 °C
Klockan:
13:31
Temp - Min:
0,8 °C
Klockan:
09:27
Temp - Min:
-2,7 °C
Klockan:
01:14
Lufttryck - Max:
976,2 hPa
Klockan:
10:04
Lufttryck - Max:
995,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
972,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
972,2 hPa
Klockan:
23:44


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:51
Sol upp: 07:48
Sol ned: 14:57
Skymning: 15:54
Dagsljus: 09:03 tim:min
Dag längd: 07:09 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 13s less daylight tomorrow
Måne upp: 05:44
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 15:02

och trädgordsbilden.

 


Nu ljudböcker, nej vänta, matinéfilmen, idag ska den väl ändå sändas.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 9 november 2015 12:10

Jag blir bara så förbannad.  

Det blir ingen film idag utan de sänder sport istället.     


Hade sett fram emot filmen idag men det är klart att det ska jävlas i ett för mig, är det inte det ena så är det det andra.


Kan de inte ha tagit bort den där Moreus som ändå är en repris istället.


 


Nu blir det en stund i soffan med ljudboken istället.

Av Jan Sandström - 9 november 2015 11:58

Här gömmer han sig.

 

I spegeln som sitter på garderobsdörren i hallen.
Han fastnade på bild utan att någon var medveten om det.

Av Jan Sandström - 9 november 2015 10:27

Måndag härliga måndag och idag den 9/11.


Igår var en dag här hemma i lugn och ro även om Inger var ledig.

Inget speciellt hände förutom att Tristan försvann för oss, sent omsider undrade jag var han var och det är inte ovanligt att han försvinner och då ligger han och sover någonstans. Som alldeles nyss då jag inte hittade igen han.

Jag kollade runt i alla utrymmen men ingen katt, Gunnar låg i fönstret, Mirabell på skötbordet men ingen Tristan.

Rätt som det var kom han traskande och jag har ingen aning var han varit.

Igår däremot hittade jag han inne i Marias rum, det första sovrummet och han var instängd efter att Inger gått runt och vattnat blommorna. Men han verkade inte må dåligt så han har nog bara legat och sovit på sängen i lugn och ro.

Jag kanske skulle börja använda den sängen så kanske jag kan sova.


Senare på kvällen såg vi wn film om Wallander som heter Vittnet.

Men denna TV-reklam kan man bli galen på och speciellt TV 4 

Förr hade de "bara" ett avbrott på en halvtimme eller mer mitt i filmerna men nu är det dessutom långa reklamavbrott mitt i de två delarna.

Man hinner både på på toa och göra fika samt dricka upp kaffet under avbrotten.

TV gräver sin egen grav och det är kanske skönt det för som det är nu har man ingen behållning av att se film på TV 4.

Andra reklamkanaler har också reklamavbrott men de är korta så man hinner inte glömma bort vad man såg på. Fast å andra sidan kommer de var tionde minut tror jag.

Och så är det reklam för spelsiter hit och dit ock givetvis rinner man miljoner bara man vågar spela.  

Försökte gå in och skicka ett meddelande/ris till dem om reklamen men jag lyckades inte hitta någonstans att skriva.

Det kanske säger något om att de inte vill ha meddelanden.


Nåja, jag gick isäng med ljudboken och kände att jag inte skulle kunna somna för tankarna malde runt i huvudet.

Mycket riktigt fick jag ligga hela natten nästan, kanske slumrade jag till ibland men det märkte jag inte.

Gunnar gick ut och kom in, Mirabell kom jamande och ville ha mat, hon är jobbig just nu.

I kväll tror jag att det blir ett par vita piller som man somnar av, men man blir så dåsig dagen efteråt att jag undviker dem.

Då är det bättre att jag har det så här och tar en höneblund mitt på dagen.


Steg upp och gjorde morgonsysslorna och nu sitter jag här.


Det är gråväder idag med, just nu +5,9° ute på altan, mulet men ingen direkt vind.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-11-09 10:45:05

Temperatur: 6,6 °C
Lufttryck: 983,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 5,1 m/s från SE,
i byarna 7,1 m/s
Kyleffekt: 3,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 5,7 mm
Året: 585,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,6 °C
Klockan:
10:37
Temp - Max:
6,6 °C
Klockan:
00:08
Temp - Min:
-2,7 °C
Klockan:
01:14
Temp - Min:
-2,4 °C
Klockan:
23:55
Lufttryck - Max:
995,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
997,0 hPa
Klockan:
19:59
Lufttryck - Min:
983,5 hPa
Klockan:
10:40
Lufttryck - Min:
988,3 hPa
Klockan:
03:09


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:49
Sol upp: 07:44
Sol ned: 15:00
Skymning: 15:56
Dagsljus: 09:07 tim:min
Dag längd: 07:16 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 14s less daylight tomorrow
Måne upp: 04:29
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 14:49

och en bild.

 


Godmorgon.



Av Jan Sandström - 9 november 2015 03:04

...har jag en sömnlös natt.
Har inte lyckats somna då Gunnar kom och ville gå ut.
Nu vill han väl snart komma in igen och grubblerier springer runt i mitt huvud.

Av Jan Sandström - 8 november 2015 22:49

TV 4 går ju bara inte att se på.
De har ju mer reklam och avbrott än de andra kanalerna, tillsammans.

Av Jan Sandström - 8 november 2015 10:13

Söndag den 8/11 och Fars dag idag.


Men igår vaknade vi som vanligt, sedan åkte vi till ett loppis på Grisbacka där vi köpte lite smått och gott till Emil.


Därefter åkte vi till Mariedal och Café Victoria som har smarriga räkmackor, men nu koster de mycket så vi köpte bara två och två godbitar som vi tog hem.

   


Senare såg vi en gammal inspelad film som var lite halvgalen, en man i NY som träffade en ung flicka, sedan kom hennes mor, far och andra inblandade blev par och älskare m.m

Gunnar kom in och var dyngblöt och lade sig i mitt knä, men vad gör man inte för sina älsklingar.


Jag gick isäng med min ljudbok och lyssnade en stund, Inger såg på TV ett tag till om datorgrundare.


Sov ganska gott och steg upp vid åtta.

Tristan hade lite hyss för sig då han åt på en blomma sittandes på luftrenaren.

 

Lyckades få han på film.


  Så nu blir Maria nöjd en liten stund. Senare kom blomman och hårbollen upp så då blev Tristan nöjd.

Det är Tom & Jerry på TV   


Frukost och fast här vid datorn, Inger har gjort i ordning te och kaffe så direkt till vädret.


Just nu +3,4° ute på altan.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-11-08 10:30:05

Temperatur: 3,4 °C
Lufttryck: 992,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,3 m/s från NW,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 2,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 43 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 4,5 mm
Månaden: 5,4 mm
Året: 585,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,6 °C
Klockan:
00:08
Temp - Max:
8,3 °C
Klockan:
15:27
Temp - Min:
2,1 °C
Klockan:
08:00
Temp - Min:
2,9 °C
Klockan:
04:21
Lufttryck - Max:
992,9 hPa
Klockan:
10:27
Lufttryck - Max:
1000,6 hPa
Klockan:
00:07
Lufttryck - Min:
988,3 hPa
Klockan:
03:09
Lufttryck - Min:
988,6 hPa
Klockan:
23:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:46
Sol upp: 07:41
Sol ned: 15:03
Skymning: 15:59
Dagsljus: 09:13 tim:min
Dag längd: 07:22 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 16s less daylight tomorrow
Måne upp: 03:14
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 14:37

och trädgårdsbilden.

 


Godmorgon.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards