jans

Alla inlägg under november 2015

Av Jan Sandström - 4 november 2015 09:04

Onsdag den 4/11 och fortfarande "sommar".


Igår åkte jag och Inger ut och handlade samt slängde skräp, otroligt vad det blir kartonger och plastförpackningar.

Men det var kattmat vi behövde och så fick Gunnar ett nytt halsband.

  Nu har vi mat fram till jul för vi köpte bara 28 kg, torrfoder, Mirabell äter ju mest bara tonfisk på burk men det blir lite torrmat ibland.

Men vad gör man med en kräsen gammal dam.

Tristan däremot är ett mindre vilddjur ibland, Gunnar är som han är, ute mest men nu har han börjat sova inne och nu ligger han på soffan efter att ha varit ute halva natten och morgonen. Där ligger han till i eftermiddag.

Mer om katterna i eget inlägg senare.


När vi kom hem satt Inger med låneböcker och gjorde en lista till biblioteket på 100+ böcker, ljudböcker så jag får det jobbigt att göra i ordning dem så de passar våra MP3-spelare, ID3-taggar och annat ska passa.


Erik köpte ut ett minneskort till min GPS på Cyber Photo, 16 GB för 49 kr, jag gav han en hundring och mitt gamla kort på 4 GB men så fick jag det levererat hem i handen.

Nu gick det bra att installera hela Europakartan, vad jag nu ska ha den till, behöver egentligen bara Sverige och Norge men det kan vara intressant att kolla på andra länder ibland.


Såg film, Independence Day (1996) men som vanligt slötittade jag bara medan jag sysslade med annat på datorn.

Bara vissa scener som är intressanta och man har ju sett filmen tidigare.

 

Gick isäng och hade svårt att somna fast jag lyssnade på ljudboken en stund.

Det var de gamla frågorna som snurrade runt i huvudet, det brukar komma med jämna mellanrum och går väl över em några dagar/nätter.

Gunnar sprang ut och in några gånger, Mirabell kom och jamade och det är värre, gick upp och gav hon lite mat, Gunnar äter  tydligen upp hennes tonfisk som blev över efter kvällsmaten.

Vi måste lära henne äta nere i hallen, dit vill inte Gunnar gå sedan vi hade fåglarna där.

Men han vill väl äta något gott ibland.

Så jag har sovit lika bra som tidigare nätter.

 

Steg upp tidigt, straxt efter 6, duschade och åt frukost efter att ha pysslat med kissekatterna.

Filmade dem och det kommer i senare inlägg.

 

Sedan har jag suttit här vid datorn efter att ha avverkat några korsord.

 

Inga planer för dagen, kanske går ut och spolar av bilen om jag får det humöret, eller så tar jag ljudboken i soffan.

 

Det är fortfarande varmt ute, +8,7° utanför fönstret och halvmulet och det blåser en aning i grenarna.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-11-04 09:30:06

Temperatur: 9,9 °C
Lufttryck: 994,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 77 %
Vindstyrka: 4,5 m/s från WNW,
i byarna 6,5 m/s
Kyleffekt: 7,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 44 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 579,6 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,1 °C
Klockan:
09:09
Temp - Max:
13,9 °C
Klockan:
13:07
Temp - Min:
2,5 °C
Klockan:
00:31
Temp - Min:
3,8 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
994,6 hPa
Klockan:
09:28
Lufttryck - Max:
998,5 hPa
Klockan:
08:02
Lufttryck - Min:
991,0 hPa
Klockan:
04:05
Lufttryck - Min:
991,3 hPa
Klockan:
22:54


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:35
Sol upp: 07:29
Sol ned: 15:16
Skymning: 16:09
Dagsljus: 09:34 tim:min
Dag längd: 07:47 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 19s less daylight tomorrow
Måne upp: 23:32
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 13:48

 

Och en trädgårsbild.

 

 

Godmorgon.

 

 

 

Av Jan Sandström - 3 november 2015 17:12

Vi var ute och handlade och bl.a lite kattmat (28 kg) men jag tror vi behöver mer.

 

Praktiskt att blanda innan jag lägger i skålen så blir de inte präglade på bara en sort.


Sedan inbillar jag mig att de får mat mot olika åkommor, som tänder, hårbollar, seril eller vad det nu kan vara.

Gunnar och Mirabell tycker mest om den gråa längst bort, men Gunnar äter även andra sorter.

Men nu ska vi prova att lägga olika sorter i olika skålar så får vi se vilken de föredrar, måste bara hålla koll på vem som äter vad.


Av Jan Sandström - 3 november 2015 14:11

SVT 1, 15:00--16:30 Stöten (1961)

 

Handling:
Erik och Janne, två unga brottslingar, flyr från Långholmen. De uppsöker två kamrater från förr, Peter och Esse. Tillsammans börjar de fyra planera en verkligt stor kupp. För att skaffa medel till denna genomförs först en mindre. Esse, som är välinformerad om Stockholms tvivelaktiga nöjesvärld dirigerar de andra till en hemlig spelhåla, där de under pistolhot tvingar croupieren och spelarna att lämna ifrån sig pengarna. För att fira den första lyckade delen av operationen ställer man till med en...Mer
 

 

 

Av Jan Sandström - 3 november 2015 14:03

Nu är grabben radiokändis nere i Jönköping som ligger i Götaland om nu ingen visst det.


 
Foto: Jozo Glavas/Sveriges Radio
 

En ny vintersäsong närmar sig med stormsteg och nu vill

 

Friluftsfrämjandets Tomas Sanström få fler till backen.


Lyssna på det 3 minuter långa inlägget.

Av Jan Sandström - 3 november 2015 09:13

Tisdag den 3/11


Idag blir jag kortfattad.


Igår var en skön dag och efter det kom några jobbarkompisar och tidigare jobbarkompisar till Inger hit och åt palt.

En trevlig kväll.

Sedan satte jag på en DVD, år 2010, fortsättningen på Stanley Kubrick 2001 – En rymdodyssé (originaltitel: 2001 – A Space Odyssey)

Jag såg den lite halvt om halvt här inne i kontoret.

Anders kom förbi och hämtade några grejor, undrade om inte Mirabell kunde stanna ett tag till för han skulle ut och resa eller något sådant. Och visst går det bra.


Därefter blev det sängen sängen och slutet på ljudboken.

Som vanligt skulle Gunnar ut och in några gånger så natten blev lite sönderhackad men har ändå sovit, tror jag.


Steg upp 8, frukost och snart ska vi ut och handla, kattmat bl.a och Gunnar ska få ett nytt halsband.


Det är fortfarande sommar ute med +9,3°, svag vind men mestadels mulet.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-11-03 09:15:04

Temperatur: 10,1 °C
Lufttryck: 997,8 hPa och Steady
Luftfuktighet: 86 %
Vindstyrka: 4,9 m/s från WSW,
i byarna 5,8 m/s
Kyleffekt: 7,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 44 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 579,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,2 °C
Klockan:
08:53
Temp - Max:
14,5 °C
Klockan:
15:38
Temp - Min:
5,8 °C
Klockan:
02:30
Temp - Min:
6,9 °C
Klockan:
06:24
Lufttryck - Max:
998,5 hPa
Klockan:
08:02
Lufttryck - Max:
995,9 hPa
Klockan:
23:49
Lufttryck - Min:
995,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
989,5 hPa
Klockan:
05:48


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:32
Sol upp: 07:25
Sol ned: 15:19
Skymning: 16:12
Dagsljus: 09:40 tim:min
Dag längd: 07:54 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 22:18
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 13:30

och så här ser det ut i trädgården.

 


Matinéfilmen kommer senare när vi kommit hem, men den heter Stöten och är från 1961


Godmorgon




Av Jan Sandström - 2 november 2015 15:06

Det verkar Tristan hoppas på men den som var där i våras släppte jag ut.

Av Jan Sandström - 2 november 2015 10:07

SVT 1, 14:50--16:10 Chans (1962)

 

Jag får se om det blir någon film, det här verkar vara en sån där strulig sak som gjordes i början på 60-talet.

Kanske tar en höneblund istället.

 

 

Handling:
Mari, 16 år, har just släppts ut från en ungdomsvårdsskola, där hon suttit i ett år. Hon har tidigt kommit snett i tillvaron. Redan som underårig blev hon förförd av sin farbror och hamnade så småningom i gäng där sprit, knark och bilstölder hörde till rutinen. Från ungdomsvårdsskolan skickas hon till Skåne för att komma så långt som möjligt från sin tidigare miljö. Hon får arbete i en mjölkaffär. Men Mari vantrivs och rymmer. Hon liftar till Stockholm. Från raggartiden har hon lärt sig att tack...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

Av Jan Sandström - 2 november 2015 09:57

Maria undrade om Tristan dött eftersom jag inte haft några bilder på han här i bloggen.


Men det har han inte, han lever och mår gott och kelsjuk som ett helt dussin katter, då han inte jagar Mirabell förståss.

Så här är ett antal bilder och en liten filmsnutt på Tristan.

               

Det är inte lätt att fota när han vrider och snurrar som ett grillspett, så därför lite konstiga bilder ibland.

   

Och en lite videosnutt.


  Jag försökte få han när det var Mirabelljakt men det är som att han känner på sig när jag startar kameran.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards