jans

Alla inlägg under november 2015

Av Jan Sandström - 2 november 2015 09:30

Måndag (igen) den 2/11


Nu har Maria varit borta ungefär 2 månader, snart kommer hon hem igen (i maj).


Igår en dag hemmaoch det enda jag gjorde var att gosa med katterna och satt här vid datorn.

Fast jag hann med att undersöka kattklockan (Cat Door Bell), skruvade isär den och försökte rengöra linsen eller plasten framför men kom inte åt insidan, så jag skruvade ihop den igen.

Det är något fel på den för ibland blinkar den bara utan ljud som inte startar, ibland känner den inte av rörelse men det sista tror jag blev bättre.

Ljudet beror nog på mottagaren men den är limmad ihop. Kanske enklare att bara beställa en ny.

Jag fick då täta där tryckknappen för på och av satt, en plastgrej framför hade torkat sönder så det var hål in till elektroniken och det har jag tätat nu.


Inger kom på timmar och senare på kvällen hämtade jag Harry och Margareta på stan som kom hem från södern.

De hade åkt bil med dottern från Arlanda och hon fortsatte till Skellefteå.


Gick isäng med ljudboken men var trött och somnade, sedan har jag fått upp för att släppa in Gunnar, släppa ut Gunnar o.s.v

Men mellan 6 och 8 fick jag sova, nästan, bara upp en gång.

Jag hoppas det blir riktigt kallt så håller sig Gunnar inne. Hoppas jag då på.


Jag kanske skulle åka till stugan så får man sova en natt för det är väl därför jag är trött men det går ju att sova en stund på dagen också.

Men inte idag för Inger är ledig idag.

Hon ska ha en massa folk på mat i eftermiddag och då ska jag försöka hålla mig undan.


Eljest har jag inga planer för dagen, inte mer än att försöka se film vad det nu är idag då det är måndag.

Det kanske blir sport istället för sådant går ju alltid före allt annat.


Det är grått och det verkar vara snö i luften men för varmt för det.

Just nu +8,5° utanför fönstret på altannivå. Mulet och sydlig vind enligt flaggan, ska ta in den snart.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-11-02 09:45:05

Temperatur: 9,3 °C
Lufttryck: 990,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 89 %
Vindstyrka: 5,1 m/s från SSW,
i byarna 6,1 m/s
Kyleffekt: 6,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,2 °C Fukt: 43 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 579,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,3 °C
Klockan:
02:46
Temp - Max:
13,3 °C
Klockan:
11:22
Temp - Min:
6,9 °C
Klockan:
06:24
Temp - Min:
5,7 °C
Klockan:
06:32
Lufttryck - Max:
994,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
998,9 hPa
Klockan:
00:39
Lufttryck - Min:
989,5 hPa
Klockan:
05:48
Lufttryck - Min:
993,9 hPa
Klockan:
23:59


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:29
Sol upp: 07:22
Sol ned: 15:22
Skymning: 16:15
Dagsljus: 09:46 tim:min
Dag längd: 08:00 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 21:04
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 13:05

Trädgårdsbilden

 


Maria efterlyste bilder på Tristan och det ska hon få i nästa inlägg, då kanjag efterlysa inlägg i deras blogg

The Canadian Adventures

Three Swedes Adrift

för där har det varit dött hela veckan.

Bilder på Hallo viin kanske för det vet jag att det finns.   


Så då säger jag bara Godmorgon.



Av Jan Sandström - 1 november 2015 14:19

TV 3, 14:45--16:30 Gullivers resor


(Gulliver's Travels) Amerikansk äventyrskomedi från 2010. Lemuel Gulliver har jobbat i postrummet på en dagstidning de senaste tio åren. Han anser sig vara en förlorare, och det gör även alla hans jämlikar. Han vågar aldrig ta några risker. En dag, när han slutligen fått nog, bestämmer han sig för att bekänna sin kärlek till den vackra Darcy Silverman, tidningens reseredaktör och en av Gullivers få vänner - men fegar ur i sista sekunden. I stället råkar han säga till henne att han skulle vilja försöka sig på att skriva en spalt i tidningen. Darcy går med på det och skickar ut honom på ett uppdrag till Bermudatriangeln. Men Gullivers skepp förliser och han hamnar på ön Liliput, där han är tolv gånger längre än alla andra. För första gången har Gulliver folk som ser upp till honom. I rollerna: Jack Black, Jason Segel, Emily Blunt, Amanda Peet, m.fl



Eller

 


Kanal 5, 15:10--18:00 Harry Potter och Dödsrelikerna


Harry Potter står inför den sista striden när han kämpar mot klockan för att finna och förstöra Lord Voldemorts horrokruxer innan Voldemorts makt blir alltför stor. Tillsammans med Ron och Hermione söker han föremålen som gömmer på bitar av Voldemorts själ. Arvet från Dumbledore väger tungt på Harrys axlar och skammen över att utsätta sina bästa vänner för fara tär på honom. Regi: David Yates. Amerikansk fantasyfilm från 2010. Åldersgräns: 11 år. Originaltitel: Harry Potter and the Deathly Hallows: Del 1.

 

Det går säkert fler filmer idag.

Av Jan Sandström - 1 november 2015 09:36

Söndag den 1/11


Backsen?

Vad är det? Hur som helst ska de ut och fånga den nu, Nalle Phu och hans vänner på Kanal 5

Det var Uggla som läste ett meddelande från Cristoffer Robin och i original stod det Back soon.

Men det var väl svårt att översätta till Svenska.


Igår, barjade bra och storartat med att räta upp julgranden ute och sedan laga förrådsdörren.

Sedan vet jag inte om jag gjorde så mycket mer. Jag kanske kommer på något senare.

Jo jag satt ju ute en liten stund och så läste jag av mätarna för statistiken.


Inger kom från jobbet och vi åt en god middag, en sorts morotssoppa med räkost, sedan blev det kaffe/te och glass till Morden i Midsomer, Fit for murder om ett hälsohem som inte verkade så hälsosamt att vara på.


Gick isäng och det regnade ute, jag fick Tristan i sängen och han låg hos mig hela natten.

Gunnar kom in dyngsur men ville inte värma sig hos mig utan lade sig på soffan. Men senare ville han ut igen.

Mirabell hade fått fnatt och gick omkring och jamade i stort sett hela natten så jag har inte fått sova många minuter i natt.


Steg upp åtta, kisse fick mat sedan rusade de omkring en stund, jag har duschat och nu ligger katterna och sover.

Tristan och Mirabell på dubbelsängen och Gunnar ligger på altanen och sover.


Jag går tillbaks en bir, kom på något jag gjorde igår. Sådär, tillbaks igen.


Det är både bättre och sämre väder nu. Det är varmare och nu har jag +9,2° ute på altan.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-11-01 09:45:05 Hmmm, varför har den inte uppdaterat sidan 10:00?

Temperatur: 10,5 °C
Lufttryck: 995,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 85 %
Vindstyrka: 4,8 m/s från SW,
i byarna 6,1 m/s
Kyleffekt: 8,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,2 °C Fukt: 44 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 579,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,6 °C
Klockan:
09:41
Temp - Max:
8,3 °C
Klockan:
23:07
Temp - Min:
5,7 °C
Klockan:
06:32
Temp - Min:
3,9 °C
Klockan:
18:25
Lufttryck - Max:
998,9 hPa
Klockan:
00:39
Lufttryck - Max:
1015,4 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
995,1 hPa
Klockan:
07:39
Lufttryck - Min:
998,2 hPa
Klockan:
23:59


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:27
Sol upp: 07:19
Sol ned: 15:25
Skymning: 16:18
Dagsljus: 09:51 tim:min
Dag längd: 08:06 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:52
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 12:31

Så här ser det ut där solen skiner men det blåser ganska mycket.

 


Jag är trött och tung i huvudet men säger ändå Godmorgon.



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards