jans

Alla inlägg under november 2015

Av Jan Sandström - 12 november 2015 10:15

Torsdag den 12/11 2015


Igår, en lugn dag här hemma där jag satt och jävlades med rippning av ljudböcker.

nåja så mycket onnes det inte utan gick ganska bra men när jag fått in alla CD och skulle lägga in i mitt register såg jag att de redan fanns, så det blev bara att ta bort de böcker jag redan hade.


Inger ringde och tyckte att hon lika gärna kunde cykla till stan direkt istället för att först komma hem då vi skulle på en träff med SPP som informerade om pensioner.

Fika bjöd de också på och fick vi reda på något nytt? Jag vet faktiskt inte om jag lärde mig något.

   


Kom hem och fortsatte med mina böcker, eller Ingers låneböcker som skulle ha nya id3-taggar och ändra filnamnen så det passar våra MP3-spelare. Kanske lite överarbete men något ska jag väl göra.


Gick isäng med min ljudbok Den stora Matchen (Einvigid) av Arnaldur Indriðason men låg inte så länge innan jag släckte för natten.

Gunnar ville ut och in, Mirabell kom och jamade och var hungrig, hon äter som en häst numer, kanske har hon börjat känna sig hemma här.

Men då önskar hon nog den där vildhästen Tristan till långtbortistan.

NU fick jag en attack på film.


Men det brukar gå mycket hetare till på morgonen, när inte jag tittar på.

Sedan kommer Mirabell och gömmer sig bakom mina ben när han blir lite för lekfull för henne för det är bara lek för Tristan.

Han skulle behöva en kompis eller att jag orkade leka mer men det kan jag inte, jag står för kelandet iställe och det vill han ha i massor.


Det fanns ingen tidning inne i morse för Inger fick inte upp postlådan där luckan fryser fast.

Det kanske är en nackdel på den här typen av lådor för låsvredet är inte mycket att dra i.

 

Så jag fick annända kofoten, men den gick inte så det blev ett stämjärn som jag lyckades peta upp luckan som hade is runt om i kanten.

Så jag ska ta och modifiera luckan lite, nu sprayade jag bara med lite siliconspray.

Kanske får jag montera ett beslag, en bygel av något slag men då kanske det blir för lätt att rycka upp luckan OM jag nu har den låst. Eller när vi har den låst för det händer ibland att vi gjort det.

Jag skulle ha haft kvar min gamla fina låda jag byggde själv. Den där vita med XV målat på.

Ska se om jag hittar någon fin bild.

  Den hittade jag men det finns bättre.


Eljest blir det väl en dag som vanligt för mig.


Det är fint väder fast kallt, i alla fall under noll.

Just nu -1,6° ute på altan, solen skiner från en blå himmel och det är vindstilla.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-11-12 10:45:05

Temperatur: 2,1 °C
Lufttryck: 988,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,2 m/s från N,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 2,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,2 mm
Månaden: 16,2 mm
Året: 595,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,1 °C
Klockan:
10:44
Temp - Max:
5,9 °C
Klockan:
12:52
Temp - Min:
-4,7 °C
Klockan:
06:17
Temp - Min:
-2,5 °C
Klockan:
23:59
Lufttryck - Max:
988,2 hPa
Klockan:
10:14
Lufttryck - Max:
987,2 hPa
Klockan:
23:13
Lufttryck - Min:
986,4 hPa
Klockan:
00:35
Lufttryck - Min:
977,8 hPa
Klockan:
00:58


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:57
Sol upp: 07:54
Sol ned: 14:51
Skymning: 15:49
Dagsljus: 08:52 tim:min
Dag längd: 06:57 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 9s less daylight tomorrow
Måne upp: 08:14
Månfas:
Nymåne
Moon
Måne ned: 15:39

och så här såg det ut för en stund sedan.

 

Du kanske har funderat på gallerlådan på bordet, den ska jag skriva om i nästa inlägg.


Godmorgon.





Av Jan Sandström - 11 november 2015 19:58

Nu har vi varit och lärt oss allt om pensioner.

Det var SPP som hade en träff där de pratade om pengar när vi blir gammla, men dit är det ännu långt.

 

Men fi9n bubbla.

Kaffe bjöd de också på och en riktigt masstig macka med skaldjursröra. 

Av Jan Sandström - 11 november 2015 14:51

Sitter och rippar ljudböcker så jag glömmer bort dagens film.

 

Men nur kan man få A Star is Born till Skandal i Hollywood

 

SVT 1, 14:35--16:50 A Star is Born eller Skandal i Hollywood

 

Amerikansk långfilm från 1937. Norman Maine är en filmstjärna som inte förstått att han är på väg utför. På en Hollywoodfest när Norman som vanligt dricker för mycket möter han Esther. Hon drömmer om att bli artist och Norman lovar att han ska göra henne till en stor stjärna. I rollerna: Fredric March, Janet Gaynor. Regi: David O. Selznick.

 

 

Då filmen redan börjat blir det inte mer här.

Av Jan Sandström - 11 november 2015 11:23

Onsdag den 11/11 2015


Lite sen idag men jag skulle bara ligga en stund och gosa med Tristan då klockan startade 8, sedan vaknade jag ½10


Men vanliga morgonsysslor, förutom matat fåglarna ute så sitter jag här.

Igår satt jag och trislskades med att köra över ljudböcker till datorn men det strulade,   och strular för jag är inte klar.

Mirabell provade vattenkvalliteten i huset.

     

Såg delvis en film (The Change-Up) Amerikansk komedi från 2011 som var sisådär men ändå lite småkul.

Gick isäng och skulle lyssna på en ny ljudbok, och det jävlades för mig.

Hade laddat in en bok men den fanns ändå inte enligt spelaren, men till slut fick jag igång den och lyssnade en stund.


Gunnar gick ut och in några gånger så kanske därför jag var trött i morse.


Jag fortsätter med ljudböckerna och det tar tid med 13 st. det var ändå inte fler hon lånade men hon har 120 på sin lista, tror jag hon sa.

 


Senar i eftermiddag eller kväll ska vi in till stan för att höra och prata om pensioner, det börjar dra ihop sig även för oss.

Ja jag är väl inte så berörd av placeringar av pengar hit och dit men Inger kanska kan ha nytta av träffen.


Det är då finare väder idag.

Just nu en temperatur på +1,9° men jag fick sprida lite grus på biluppfarten när jag hämtade in posten för det låg en ishinna på marken.

Solen skiner och det blåser en svag bind från norr någonstans. Får se om vindmätaren frudit fast igen.

Den brukar ju göra det vintertid, sedan varnar väderstationen för svaga batterier i mastenheten, det kanske är för stort spänningsfall i sladden upp som jag monterade och så länge den bara säger att det är svaga batterier fungerar den ändå.


Jag får se vad den visar, och det är det här Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-11-11 11:45:07

Temperatur: 4,4 °C
Lufttryck: 981,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,3 m/s från WNW,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 4,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 0,9 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 15,9 mm
Året: 595,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,2 °C
Klockan:
10:24
Temp - Max:
5,2 °C
Klockan:
00:01
Temp - Min:
-2,3 °C
Klockan:
00:09
Temp - Min:
-2,7 °C
Klockan:
22:35
Lufttryck - Max:
981,9 hPa
Klockan:
11:44
Lufttryck - Max:
978,7 hPa
Klockan:
21:18
Lufttryck - Min:
977,8 hPa
Klockan:
00:58
Lufttryck - Min:
972,3 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:54
Sol upp: 07:51
Sol ned: 14:54
Skymning: 15:51
Dagsljus: 08:57 tim:min
Dag längd: 07:03 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 11s less daylight tomorrow
Måne upp: 06:59
Månfas:
Nymåne
Moon
Måne ned: 15:18

Så här fint ser det ut men jag saknar de gröna björkarna och blommorna.

 


Nu kaffe, nä jag kanske ska göra lunch, tid för det.



Godmorgon.


Av Jan Sandström - 10 november 2015 14:41

Tristan har hittat sin plats här hos mig.

 

Men jag tycker det skulle vara skönare och mysigare att ligga på fönsterbänken där jag kan klappa han emellanåt.


Nu tror jag det blir soffan och , nä jäklar, har ju ingen bok i min MP3, måste hitta någon att ladda in där först.

Av Jan Sandström - 10 november 2015 14:22

Maria skickade ju två paket från Kanada den 4/11

Den 7/11 kom de till Sverige och sedan till Umeå den 9/11

Tre dagar från Prince George i västra Kanada till Sverige.

Två dagar från Götaland till Umeå och ett paket fick jag avi på igår den 10/11 då paketet kom till Preem Västerslätt.


Det andra paketet gick samma väg till Umeå och sedan började karusellen.

Tillgänglig för leverans

Försändelsen har kommit till mottagarens utlämningsställe. Express körs ut till mottagaren, övriga försändelser aviseras

ICA Kvantum Kronoparken Kronoskogsvägen 18 ???
90361 Umeå
Sverige
Ordinarie öppettider:
08:00 - 22:00
08:00 - 22:00
08:00 - 22:00
 
Händelser
Datum/TidpunktPlatsHändelse
2015-11-10 13:49ICA Kvantum Kronoparken  Försändelsen har kommit till mottagarens utlämningsställe. Express körs ut till mottagaren, övriga försändelser aviseras
2015-11-10 06:17Umeå Brevterminal VärdeFörsändelsen är vidaresänd till mottagarens utlämningsställe
2015-11-09 18:01PostNord Umeå SignalvägenFörsändelsen är vidaresänd inom Posten till sorteringsterminal
2015-11-09 17:21PostNord Umeå SignalvägenFörsändelsen är försenad men levereras snarast möjligt
2015-11-09 12:00PostNord Umeå Signalvägen

Försändelsen har ej kunnat delas ut. Försändelsen aviserad

Vad menas med "har ej kunnat delas ut till mottagaren"

Jag var då hemma om det var så att de tänkte köra ut det.

2015-11-09 07:50PostNord Umeå SignalvägenFörsändelsen har kommit till mottagarens utlämningsställe. Express körs ut till mottagaren, övriga försändelser aviseras
2015-11-07 20:36Stockholm EMSFörsändelsen kommer att skickas vidare för utdelning till mottagaren

Men vad gör paketet uppe på ICA Kvantum på Kronoparken?  

Enligt avin som låg i lådan idag ska jag hämta det här på Preem Västerslätt.  

VAR ska jag hämta det, har mejlat Postnord och undrat om det inte borde köras hem till nottagaren när de strulat till det.

Men de bryr sig väl knappast om en enskild person.


Däremot fick jag min Cat Doorbell direkt i postlådan och nu har jag bytt ut den gamla.   

Av Jan Sandström - 10 november 2015 11:17

Har datumet passerat, inga problem.

Idag just nu är det den 10/11 2015 och klockan var 11:16 någonting när jag tog kortet och hade hällt mjölken i mitt nykokade kaffe.

 

Mjölken är faktiskt en hel vecka, 7 dagar över tiden och helt perfekt.
För häller man gammal, förlåt dålig mjölk i varm vättska som kaffe så skär den sig direkt.

Så ni som slänger mjölken bara för att den passerat eller ännu värre närmar sig "bästföredatum", sluta med det och kolla först om den är dålig, lukta, smaka, den blir inte dödlig eller giftig bara för att den håller på att surna.

Av Jan Sandström - 10 november 2015 10:41

VAD håller posten på med???

Maria skickade två likadana paket från Kanada och det ena kom igår, det andra valsar runt här i stan och jag vet inte när det kan komma fram.

Men jag väntar med att hämta ut både det förra och det här för jag har en annan beställning på gång från Coolstuff, en ny kattklocka.

Den kanske ändå kommer fram snabbare än det vilsekommna paketet från Maria.


Det är ändå förvånansvärt vad det gått fort med paketen från andra sidan pölen, 9 tidszooner bort. Jag tror det är snabbare än postens transporter från Stockholm. Men där måste de ju först ut ochköpa en karta för att se var Umeå kan ligga och när de ser att det är utanför tullarna får de väl kalla fötter.


Händelser
Datum/TidpunktPlatsHändelse
2015-11-10 06:17Umeå Brevterminal VärdeFörsändelsen är vidaresänd till mottagarens utlämningsställe
2015-11-09 18:01PostNord Umeå SignalvägenFörsändelsen är vidaresänd inom Posten till sorteringsterminal
2015-11-09 17:21PostNord Umeå SignalvägenFörsändelsen är försenad men levereras snarast möjligt
2015-11-09 12:00PostNord Umeå SignalvägenFörsändelsen har ej kunnat delas ut. Försändelsen aviserad
2015-11-09 07:50PostNord Umeå SignalvägenFörsändelsen har kommit till mottagarens utlämningsställe. Express körs ut till mottagaren, övriga försändelser aviseras
2015-11-07 20:36Stockholm EMSFörsändelsen kommer att skickas vidare för utdelning till mottagaren
2015-11-07 20:27Stockholm EMSFörsändelsen har kommit från avsändarlandet till Postens utrikesterminal för sortering
2015-11-05 06:30KanadaFörsändelsen har kommit till avsändarlandets utrikesterminal för vidare transport till Sverige
2015-11-04 14:42KanadaAvsändaren har lämnat in försändelsen i utlandet

Ska kanske säga att Signalvägen ligger på andra sidan Vännäsvägen vid brandstationen, ett stenkast härifrån och ännu närmare utlämningsstället på Preem.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards