jans

Alla inlägg under november 2015

Av Jan Sandström - 12 november 2015 20:30

Du får gå ut i skogen och träffa den kanadensiska kermodesbjörnen som är en vit variant av svartbjörn.

 

Fotade av TVn och programmet Mitt i Naturen.

   

Fotografen, ja inte jag då, kom nära björnen och tog kort med vidvinkel på ungefär 5 cm från nosen då han suttit och strukit björnen under ögat.
En vild björ alltså.

Av Jan Sandström - 12 november 2015 15:44

Marias kompis Mona brukade alltid rita något kul på vår komihågtavla som sitter på kylskåpet och sist blev det den här.

 

Trassel på grenen, Tristan i gräset och Gunnar inne i trädet, tror jag.


Andra teckningar finns på vår webbsida http://sandstrom.vasterslatt.se/ eller direkt till sidan med Monas konst.


Av Jan Sandström - 12 november 2015 15:25

Anders ringde ju och ville ha hjälp med att få igång bilen som stått i tre veckor någonting och batteriet var dött.

Förardörren hade han fått upp men när vi skulle öppna motorhuven var det tji.

Den har ju nyckellås i fronten men det hade frusit för nyckeln gick inte in så jag åkte till OKQ8 och köpte låsolja efter att vi hade kört med kupévärmaren lång stund.

Till slut fick han in nyckeln och kunde öppna, men hjälpstartaren jag hade med mig gjorde ingen nytta.

Inget hände så då backade jag in min bil för att prova startkablar, inte gick det.

Kom inte åt batteripolerna på min bil så då skulle vi testa att bogsera.

Hur gör man det då det ska skruvar in en krok i fronten och den låg i hans bagage, som inte gick att öppna.


Men då kom vi på att min krok kanske funkade, och det gjorde den.

Vi bogserade, och bogserade men inte gick bil   igång, vi körde runt hela Haga och mitt i bytte vi plats så jag testade.

Motorn gick runt men startade inte så då fortsatte vi hit hem till Västerslätt och den startade inte under hela resan som är några kilometer.


Vi lyckades styra upp bilen på bilplatsen, nåja nästan i alla fall och Anders bytte till vinterdäcken.

Jag hade kopplat in en batteriladdare under tiden och när Anders så provade så startade bilen utan problem och jag hade kopplat på hjälpstartaren.

Nu fick bilen gå på tomgång en stund medan vi plockade bort verktygen och så åkte vi en sväng där jag hämtade ett paket på Preem och det andra på ICA.


Vad Tristan springer och leker med musstackaren här i hallen, Det var helkul säger han och tackar matte långt där borta.


Sedan blev det Ullas kondis här på Västerslätt där jag fick en krämbulle och kaffe, Anders tog en semla som smakade saffran.

 

Sedan körde Andrs hem mig.

Jo bilen startade snällt utanför kondis.

Av Jan Sandström - 12 november 2015 15:17

Det följde med en massa möss i paketen, kanske från båten, skeppsmöss eller det gick snabbt så det var nog dlygande möss.

 

Hur som helst slängde jag ut en mus i hallen och vipps tog Tristan den.

         

Men som med småbarn är kartongerna roligast att leka med.

   

Nu springer han runt och jagar musen i hallen.

Av Jan Sandström - 12 november 2015 15:05

Men VAD har du slagit in i dem, kattmynta eller?


Fast man skulle kunna tro att Peter har hjälpt dig med inslagningen.

     

Intressanta var de i alla fall tyckte Tristan.

Av Jan Sandström - 12 november 2015 14:36

Ullas kondis.

Av Jan Sandström - 12 november 2015 11:24

Jag har ju gjort en enligt mig fiffig jordnötsmatare.

För vem vill se en massa hungriga jordnötter i trädgården   


Jag menar naturligtvis att jag matar småfåglarna med jordnötter men det förstod du väl, bara så kul när man kan tolka fel.

De man hänger upp och har galler blir så jobbigt för småfåglarna så jag tog en skål och fyllde.

Men då kom Igor och Ivan och åt upp allt på 5 röda sekunder.


Så slutresultatet blev det här.

 

En korg från en gammal kasserad frysbox och en skiva från ett diskställ.

 

Nötterna har jag i en avkapad glasslåda som jag borrat små hål i botten på ifall det regnar på den. Och för att förhindra det har jag en skiva plexiglas ovanpå.

Jag har fått täta hörnen för där kom Igor och Ivan in och kunde snyta nötter från mig.


Men nu kommer bara småfåglarna in, blåmes och talgoxe flyger obehindrat in genom gallret och tar en nöt som de flyger till buskarna där de pickar i sig den.


Jodå, visst blir det spill under busken men ändå inte så mycket, har då inte sett några spår av sådant.

Kostnaden för apparaten är 0:- då jag använt gammla saker men man kan ju köpa plexiglaset på Biltema om man behöver.

Frysskåpslådan kan man säkert få tag på någonstans, kanske snyta från återvinningen, bara i nte personalen ser dig.


Nu måste jag ut och rädda Anders, han fick inte igång bilen då den stått still flera veckor.

Han ska komma och lägga på vinterdäcken, men först ska jag dricka upp mitt kaffe medan min bil tinas upp av kupévärmaren.

Av Jan Sandström - 12 november 2015 11:01

Så här såg den gamla postlådan ut, väldigt praktisk och rymlig.

Fulländad enligt mig.

 


Nu först förbi toan för jag är skitnödig till 300%

Sedan kaffe.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards