jans

Alla inlägg under november 2015

Av Jan Sandström - 21 november 2015 12:00

Idag är det full rulle där ute och inne sitter de och tittar på.


Jag fyllde nyss jordnötter så skålen var rågad.

 

Nivån i fröautomaterna ser man hur den sjunker.

 

Även fläsksvålen smakar gott för talgoxen.

 

Det satt tre nyfikna katter och tittade på men dörren var ju stängd.

När jag kom så gick Tristan undan.

 

Men Gunnar och Mirabell satt och kollade in godbitarna, Gunnar vet då vad det är för något.

 

Han var den med längst tålamod

 


Inger står och lagar mat, det ska bli palt för 100 personer, tror jag.


 

Det ser då ut som så.


Nu har Tristan kommit in till mig och ligger bakom blommorna och spanar in fåglarna.

 

Nu måste jag fylla på mat åt de där ute och sedan blir det jag som får mat.

Det blir väl nudlar igen,   smaskens.

Av Jan Sandström - 21 november 2015 09:25

Lördag den 21/11


Igår, en dag som de flesta andra, satt här hemma och mådde gott förutom att jag har värk, börjar vara less på att ha ont.

Satt vid datorn, låg i soffan med ljudboken och Gunnar, såg på TV.


Igår kväll såg vi en film på TV3, En galen natt heter den och går i repris i eftermiddag 16.50-18.35

Amerikansk kriminalkomedi från 2010. Försynta, gifta paret Phil och Claire är rädda att deras förhållande ska gå på tomgång. På sin veckoliga kväll ute stjäl de fräckt en bordsbokning, vilket leder till en personförväxling. Det visar sig att bokningen var för ett par tjuvar, och nu vill ett antal tvivelaktiga typer se Phil och Claire döda. Om de kan överleva en galen livshotande kväll kanske de också kan återupptäcka passionen som saknas i deras äktenskap. I rollerna: Steve Carell, Tina Fey, Mark Wahlberg, James Franco, m.fl


Sedan blev det sängen och nästan det vanliga, Gunnar gick ut och jag på toa men han var bara ute i 20 minuter så jag hann inte somna om, sedan har Mirabell väckt mig två gånger, andra gången gav jag med mig och gav henne lite mat.

Så jag har nog sovit ganska gott inatt.

Steg upp kvart över sju och gick till duschen, sedan frukost med tidningsläsning.


Nu sitter jag här med Tristan och Mirabell som ivrigt kollar in alla småfåglar.

       

Det är ganska många småfåglar här ute, ja även stora pippi men de håller sig mest på marken.   

 


Idag måste det skottas, men det ska komma ännu mer de närmaste timmarna så det är kanske bäst att vänta tills det värsta dragit förbi, eljest måste man änå ut igen och skotta.


Och lille Tristan ligger gömd bland blommorna

 

där han ivrigt spanar in fåglarna, svansen viftar i ett så det är dammfrott bakom skärmarna.


Nu när jag är inne på vädret säger jag att det är -2,9° gråmulet och SNÖAR med en nordlig vind.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-11-21 09:45:05

Temperatur: -3,0 °C
Lufttryck: 975,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -3,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 43,5 mm
Året: 623,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-2,3 °C
Klockan:
06:39
Temp - Max:
0,9 °C
Klockan:
04:06
Temp - Min:
-3,3 °C
Klockan:
08:33
Temp - Min:
-3,0 °C
Klockan:
23:32
Lufttryck - Max:
977,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
979,3 hPa
Klockan:
10:02
Lufttryck - Min:
975,3 hPa
Klockan:
09:22
Lufttryck - Min:
977,1 hPa
Klockan:
23:04


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:20
Sol upp: 08:23
Sol ned: 14:26
Skymning: 15:29
Dagsljus: 08:09 tim:min
Dag längd: 06:03 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 44s less daylight tomorrow
Måne upp: 13:44
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 00:31

och så här såg det ut för en stynd sedan.

 

och en bild jag tog just nu.

 


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 20 november 2015 11:35

Jag har fastnat i en serietidning, Kalle Anka och När ankan föll till jorden.

 

Men jag hittar bara inte DUCK, är det här en av de bilder som inte innehåller det?


Sökte på nätet men hittade ingen lösning där heller.

Omslaget innehåller DUCK men första rutan lär inte göra det.


ERIK, vad säger du?

Av Jan Sandström - 20 november 2015 09:27

Fredag den 20/11


Ja nu satt man här igen och försöker komma ihåg vad man gjorde igår, det är inte det lättaste när det inte blev något gjort.


Igår då, jo lite gjorde jag, drack kaffe, hämtade in posten, såg på TV, lekte med datorn och så gosade jag med katterna och tog hand om dem.

Låg en stund på soffan och lyssnade på ljudboken och hade Gunnar på min mage och ben.

Det kom snö under kvällen och jag såg en film på TV.


Gick isäng men inatt jag har fått sova lite mer än tidigare nätter, det blev väl bara 3-4-5 gånger jag fick stiga upp för kattkräken.


Inger är hemma så jag har fått dela tidningen och köksbordet med henne.

Tristan fick ett utbrott och jagade Mirabell så jag troddde han höll på att äta upp henne, det kanske hon också trodde så som hon fräste åt han.


Nu sitter hon på hallgålvet och bara tittar, hoppas väl på att jag ska ge henne mer tonfisk.

 

Gunnar ligger i rumsfönstret och sover tungt efter att ha ränt ute inatt.


Tristan ligger bakom mina skärmar.


 


Idag blir det nog mer jobbat här hemma då Inger är hemma men samtidigt brukar det bli mer mat.

Paketen från zooplus har skickats och inte skickats, enligt datorn har ett av tre gått iväg men det är det viktigaste som innehåller alla smågrejor, kattsanden (60 kg) är det inte så akut med och det är inte jag som behöver släpa på paketen.


Måste ut och fylla fröautomaterna för nu har de börjat äta från dem igen, det har varit en lugnare period.

Ibland har jag fått fylla 2 gånger varje dag.


Det blir kallare ute, nyss var det -0,2° och nu är det -0,5° utanför fönstret.

Väderstationen visar, förutom vind då givaren frusit fast men enligt vimpeln är det en svag nordlig vind.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-11-20 09:30:06

Temperatur: 0,0 °C
Lufttryck: 979,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: 0,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 43,5 mm
Året: 623,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,9 °C
Klockan:
04:06
Temp - Max:
1,5 °C
Klockan:
13:51
Temp - Min:
-0,2 °C
Klockan:
00:08
Temp - Min:
-2,4 °C
Klockan:
09:26
Lufttryck - Max:
979,2 hPa
Klockan:
08:37
Lufttryck - Max:
978,0 hPa
Klockan:
19:38
Lufttryck - Min:
977,6 hPa
Klockan:
01:36
Lufttryck - Min:
976,2 hPa
Klockan:
07:13


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:18
Sol upp: 08:19
Sol ned: 14:29
Skymning: 15:31
Dagsljus: 08:13 tim:min
Dag längd: 06:10 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 48s less daylight tomorrow
Måne upp: 13:30
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: -----

Så här eländigt ser det ut i trädgården och det är bara lite drygt en månad kvar till jul.

 


Godmorgon.


Av Jan Sandström - 19 november 2015 22:26

Det är så kul och intressant med reklam i filmerna.
Speciellt när det är samma jävla skit om och om igen.
Tror de verkligen att man ska köpa det som tragglas hela tiden?

Men den där pizzabiten ser god ut, sexiga ben har den då.

Hur jäkla mycket lägger företag ut på reklamen på tv?

Av Jan Sandström - 19 november 2015 20:23

Vill inte ha.

 

Av Jan Sandström - 19 november 2015 14:00

Det är ju en personlig sak vad man tycker är snyggt.


Men det här är väl det fulaste äckligaste man kan stöta på, jag blir mörkrädd och hur kan någon tycka att det är snyggt.

Det är för mig obegripligt.

 

Stötte på bilden av den här personen som jag bara tagit ut det värsta av.

Hur gör man för att äta och dricka?


Obegripligt för mig men för andra är det kanske mysigt och snyggt, rent utav sexigt kanske.

Men jämfört med tatueringar så går ju sånt där att plocka bort, de som spänner ut örsnibbarna är också något jag inte gillar och det går ju inte heller att enkelt plocka bort.

Snart har vi väl sådana där utspända läppar som vissa stammar i Afrika har.


Men som jag sa är skönhet något helt personligt och det snyggaste som finns är väl ändå det här, det tycker säkert alla.

 

Visst har jag rätt! Det har jag ju alltid.

Av Jan Sandström - 19 november 2015 11:28

Jag tömde nötautomaten då nötterna sugit åt sig vatten och klumpat ihop. Det har jag gjort tidigare men då haft nötterna i glasslådor eller på en plåt.

Nu hällde jag dem bara i en hink och tänkte skaka om den nu och då, det blev då och aldrig så de hade en tendens att mögla såg jag.


Så jag gjorde det enkelt för mig och slängde ut allt på gräsmattan, de stora fåglarna äter upp det som går att äta.


  Visst är det fina fåglar, speciellt Hedvig.


  Ska tillägga att nötterna inte var heldåliga utan bara tendens till att bli dåliga så jag har inte förgiftad mina vänner.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards