jans

Alla inlägg under november 2015

Av Jan Sandström - 23 november 2015 10:10

Plockar bland gammla papper som ligger här och hittade en notering om ett kinesiskt ordspråk jag hade tänkt ha med i talet på Tomas och Saras bröllopp.


Äktenskap är som att plocka löss med tårna, (det kan lyckas).  

Av Jan Sandström - 23 november 2015 09:06

SVT 1, 14:35--16:10 Flickorna (1968)

 

Handling:
Ett teatersällskap repeterar Aristofanes pjäs "Lysistrate" i vilken de atenska kvinnorna gör uppror för att tvinga männen att inställa kriget och sluta fred. De tre ledande kvinnliga skådespelerskorna, Liz, Marianne och Gunilla, lever alla i förödmjukande förhållanden till sina män. Liz är gift med en självupptagen börsmäklare som vill att hon skall vara hemma och sköta värdinneplikterna men bedrar henne regelbundet med yngre kvinnor. Marianne lever sedan länge i ett förhållande med en gift äl...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 23 november 2015 08:15

Tristan och småfåglarna.


Nu förstår ni att jag har dammfritt där bakom.

Av Jan Sandström - 23 november 2015 08:13

Gjorde om inägget så att det delas ut.

Måndag härliga måndag den 23/11


Om en månad är det dan före dopparedan.  


Igår en dag hemma och Erik kom på besök med trilskande moppe, gaswiren hakade upp sig på full gas.

Inte det lättaste att köra så på vinterföre. Han löste det genom att använda stoppknappen på styret, på/av/på/av o.s.v

Men den rymdes inne i garaget och så fick han äta palt under tiden den tinade.

Han fixade även tanklocket som hade frusit men såg att en låsklack hoppat ur men med en tunn plåtbit löste vi det problemet, sedan tog han bilen medan moppen tinade upp och batteriet fick ladda.


Senare kom han och bytte bilen mot sin moppe och jag hoppas den fungerade.

Inger kom hem och jag satte mig med en film om utomjordingar i källaren till ett varuhus och kvartersgarde.

En kommedi alltså och skapligt kul.


Tomas ringde häromdagen och berättade att han köpt bil, en Citroën C5 och att de kommer upp till jul.

Det blir alltså fullt hus här hemma under julen, får nog ta och skotta upp större plats vid släpvagnen så bilarna ryms.


Det var lite kallt inatt så Gunnar var bara ut i 5 minuter på morgonsidan, -15,9° såg jag att det var ungefär klockan 5.

Så jag har sovit ganska bra inatt och kanske därför jag inte kunde somna om efter att Gunnar varit ut och in.

Han kröp under altanen och det var lite trångt där så jag ska se om det inte går att ordna så det blir en större öppning under kanten.


Kanske sätta in en kattlucka   


Jag steg upp straxt före 6.

NU har småfåglarna vaknat där ute, de första små kom och hämtade jordnötter.

 

Det är fortfarande ganska mörkt ute men det ljusnar för varje minut som går.


Idag vet jag inte vad jag ska göra, jo jag får förhoppningsvis paketen med kattmat och kattsand, fast de två paketen med sand står det att de fortfarande är nere i Toftanäs, Sverige, var 17 det nu ligger.

Tror de har hemkörning, hoppas då det då det är drygt 75 kg jag väntar hem.

Peter, Anna och Emil skulle visst komma förbi men det kanske blir senare i eftermiddag, eller när det blir.


Det är kallt idag, -15,1° utanför fönstret, det ser ut avv vara mulet men svårt att se, vindstilla verkar det vara.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-11-23 07:45:05

Temperatur: -16,0 °C
Lufttryck: 994,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 96 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---Antingen frusit eller så är det vindstilla
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -16,0 °C
Inne hos oss. Temp: 20,5 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 43,5 mm
Året: 623,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-9,6 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
-2,6 °C
Klockan:
10:53
Temp - Min:
-16,5 °C
Klockan:
06:16
Temp - Min:
-9,6 °C
Klockan:
23:57
Lufttryck - Max:
994,3 hPa
Klockan:
07:36
Lufttryck - Max:
993,1 hPa
Klockan:
23:21
Lufttryck - Min:
992,7 hPa
Klockan:
00:43
Lufttryck - Min:
981,4 hPa
Klockan:
00:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:25
Sol upp: 08:29
Sol ned: 14:21
Skymning: 15:25
Dagsljus: 08:00 tim:min
Dag längd: 05:52 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 35s less daylight tomorrow
Måne upp: 14:15
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 03:38

Så här ser det ut nu i trädgården och Tristan gick just och lade sig bakom bildskärmarna för att kolla in fåglarna.

 


Ska straxt väcka Inger och sedan kanske det blir mer kaffe.


Godmorgon.


Av Jan Sandström - 23 november 2015 08:09

Nu verksde det som att bloggen tappat kontakten igen.

Så mina två inlägg från tidigare i morse vekade inte ha kommit in.


Det är dagens Godmorgon och dagens Tristan.

Av Jan Sandström - 23 november 2015 07:29

Måndag härliga måndag den 23/11


Om en månad är det dan före dopparedan.  


Igår en dag hemma och Erik kom på besök med trilskande moppe, gaswiren hakade upp sig på full gas.

Inte det lättaste att köra så på vinterföre. Han löste det genom att använda stoppknappen på styret, på/av/på/av o.s.v

Men den rymdes inne i garaget och så fick han äta palt under tiden den tinade.

Han fixade även tanklocket som hade frusit men såg att en låsklack hoppat ur men med en tunn plåtbit löste vi det problemet, sedan tog han bilen medan moppen tinade upp och batteriet fick ladda.


Senare kom han och bytte bilen mot sin moppe och jag hoppas den fungerade.

Inger kom hem och jag satte mig med en film om utomjordingar i källaren till ett varuhus och kvartersgarde.

En kommedi alltså och skapligt kul.


Tomas ringde häromdagen och berättade att han köpt bil, en Citroën C5 och att de kommer upp till jul.

Det blir alltså fullt hus här hemma under julen, får nog ta och skotta upp större plats vid släpvagnen så bilarna ryms.


Det var lite kallt inatt så Gunnar var bara ut i 5 minuter på morgonsidan, -15,9° såg jag att det var ungefär klockan 5.

Så jag har sovit ganska bra inatt och kanske därför jag inte kunde somna om efter att Gunnar varit ut och in.

Han kröp under altanen och det var lite trångt där så jag ska se om det inte går att ordna så det blir en större öppning under kanten.


Kanske sätta in en kattlucka   


Jag steg upp straxt före 6.

NU har småfåglarna vaknat där ute, de första små kom och hämtade jordnötter.

 

Det är fortfarande ganska mörkt ute men det ljusnar för varje minut som går.


Idag vet jag inte vad jag ska göra, jo jag får förhoppningsvis paketen med kattmat och kattsand, fast de två paketen med sand står det att de fortfarande är nere i Toftanäs, Sverige, var 17 det nu ligger.

Tror de har hemkörning, hoppas då det då det är drygt 75 kg jag väntar hem.

Peter, Anna och Emil skulle visst komma förbi men det kanske blir senare i eftermiddag, eller när det blir.


Det är kallt idag, -15,1° utanför fönstret, det ser ut avv vara mulet men svårt att se, vindstilla verkar det vara.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-11-23 07:45:05

Temperatur: -16,0 °C
Lufttryck: 994,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 96 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---Antingen frusit eller så är det vindstilla
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -16,0 °C
Inne hos oss. Temp: 20,5 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 43,5 mm
Året: 623,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-9,6 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
-2,6 °C
Klockan:
10:53
Temp - Min:
-16,5 °C
Klockan:
06:16
Temp - Min:
-9,6 °C
Klockan:
23:57
Lufttryck - Max:
994,3 hPa
Klockan:
07:36
Lufttryck - Max:
993,1 hPa
Klockan:
23:21
Lufttryck - Min:
992,7 hPa
Klockan:
00:43
Lufttryck - Min:
981,4 hPa
Klockan:
00:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:25
Sol upp: 08:29
Sol ned: 14:21
Skymning: 15:25
Dagsljus: 08:00 tim:min
Dag längd: 05:52 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 35s less daylight tomorrow
Måne upp: 14:15
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 03:38

Så här ser det ut nu i trädgården och Tristan gick just och lade sig bakom bildskärmarna för att kolla in fåglarna.

 


Ska straxt väcka Inger och sedan kanske det blir mer kaffe.


Godmorgon.






Av Jan Sandström - 22 november 2015 09:44

Söndag den 22/11


I morgon är det måndag igen   

Vist är jag lustig.


Igår var jag hemma men fick skotta snö då det kom ganska regält av det vita eländet.

 

Det kan ha blivit en dm ungefär men det blåste så då drevar det och med nordlig vind lägger sig alla snö på min bilparkering och bilen.

Det är skönt att ha snöslunga även om det är lite jobbigt att köra den ibland.

Inger gjorde palt ovh bjöd sina syskon på den. De andra bjudna kom inte så då får jag äta mer senare i veckan.

     

Katterna höll sig inne men sitter nu mycket i fönstren och kollar in mint tomtdjur, alltså fåglarna i trädgården.

     

 

Det ÄR livat där ute nu och även Mirabell är intresserad fast hon vet nog inte vad man kan göra med de små fåglarna.

Gunnar vet då det men nu var det länge sedan jag såg han ta en fågel. Och det är bra.


Vi åt palt här och när de åkte skjutsade jag svägerksan till busstationen, när jag kom hem var det dags att gå isäng.


Har sovit riktigt bra inatt, Gunnar har bara gått ut en gång och det tog bara 10 minuter.


Vi har ätit frukost och löst lite korsord då det är söndag = ingen tidning.


Nu sitter vi här, jag vid datorn och katterna spanar in fåglarna.

 


Jag ska syssla med räkningar och sådant roligt idag, kanske skriva ut foton och göra i ordning ramar som Inger köpte häromdagen.

Det är naturligtvis lille Emil som ska visas upp men även Tomas o Saras företelelse i sommras ska få ramar.

Där skulle vi gärna vilja ha några bina foton från andra som fotade för jag fick egentligen inga speciella bilder eller speciellt bra bilder av brudparet.


Det har snöat men de har lovat att det ska tina bort i veckan

Se på den, nu skiner solen upp och det blev rackarns ljust.

 

Men just nu är det -5,2° utanför fönstret, solen skiner och himlen är blå och svag nordlig vind enligt vimpeln.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-11-22 10:00:05

Temperatur: -4,6 °C
Lufttryck: 987,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 92 %
Vindstyrka: 2,5 m/s från NNW,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: -8,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 43,5 mm
Året: 623,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-3,2 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
-2,3 °C
Klockan:
06:39
Temp - Min:
-6,5 °C
Klockan:
06:33
Temp - Min:
-3,3 °C
Klockan:
08:33
Lufttryck - Max:
987,8 hPa
Klockan:
09:50
Lufttryck - Max:
981,6 hPa
Klockan:
23:52
Lufttryck - Min:
981,4 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
975,1 hPa
Klockan:
10:43


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:23
Sol upp: 08:26
Sol ned: 14:24
Skymning: 15:27
Dagsljus: 08:04 tim:min
Dag längd: 05:58 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 41s less daylight tomorrow
Måne upp: 13:59
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 02:02

Men se på den, vindmätaren har lossnat och fungerar igen.

Jag undrar om det inte är insekter inne i fågelholken på förrådet för talgoxarna är intresserade av den, eller så är det bara skönt att sitta i solen vid väggen.

 


Så här ser det ut i trädgården idag.

 


Kunde inte låta bli att ta de fina kissekatterna.

 

Godmorgon.

Av Jan Sandström - 21 november 2015 15:25

Palt som Inger gjort.

Nu kom första gästen.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards