jans

Alla inlägg under november 2015

Av Jan Sandström - 5 november 2015 09:44

Torsdag den 5/11 2015


Igår var en helt vanlig dag här hemma, satt vid datorn, låg i soffan med ljudboken och Gunnar på mina ben, vi sov båda två en stund.

Såg lite halvt om halvt på filmen.


Gick isäng med ljudboken och fick Tristan bredvid mig en stund innan han gick över till Ingers sänghalva och lade sig att sova vid fötterna.

Har sovit ganska bra inatt, bara varit upp ett par gånger.


I morse var Tristan leksjuk som vanligt på mornarna och jag lyckades filma lite, se förra inlägget.

Frukost med korsorden och nu sitter jag här. IGEN.


Har inga planer för dagen så den blir väl som gårdagen fast ingen matinéfilm i eftermiddag.

Ganska sköna dagar bara jag inte hade så ont av och till i händer, knän och tår.

Anders borde komma och lägga om till vinterdäcken för nu börjar det vara dags men han har halvdåliga däck och borde köpa nya eller så får han hanka sig fram i vinter och köra extra försiktigt.

De är lagliga men lite dåligt mönsterdjup men dubbarna sitter då kvar.


Idag har det blivit höst igen med -,08° just nu men det var kallare när jag steg upp vid åttatiden. Tyckte det var 6-8 grader kallt men kan ha sett fel. Enligt stationen var det -4,0 °C Klockan: 07:32

Väderstationen visar i alla fall Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-11-05 09:45:04

Temperatur: 3,2 °C
Lufttryck: 1006,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 87 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från SSE,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 3,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 579,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,7 °C
Klockan:
09:31
Temp - Max:
11,0 °C
Klockan:
12:52
Temp - Min:
-4,0 °C
Klockan:
07:32
Temp - Min:
2,5 °C
Klockan:
00:31
Lufttryck - Max:
1007,0 hPa
Klockan:
08:57
Lufttryck - Max:
1004,0 hPa
Klockan:
23:51
Lufttryck - Min:
1003,7 hPa
Klockan:
00:06
Lufttryck - Min:
991,0 hPa
Klockan:
04:05


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:38
Sol upp: 07:32
Sol ned: 15:13
Skymning: 16:07
Dagsljus: 09:29 tim:min
Dag längd: 07:41 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 19s less daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 14:03

Så här ser det ut ute.

 


Godmorgon.



Av Jan Sandström - 5 november 2015 09:42

Nu fick jag med lite at Tristan dagliga morgonlek med Mirabell.

Men nu var han väldigt "snäll" mot henne för det blev inget spottochfräs.

Jag hinner bara inte med och startar jag inspeling så håller han sig oftast sig på sidan och spelar snäll.


  Det var lite skumt i hallen då jag filmade men man ser i alla fall vad han sysslar med.

Av Jan Sandström - 4 november 2015 15:02

Här har vi det så skönt men nu börjar filmen.

Kan inte Tristan slå på den där strömbrytaren som sitter till höger om TVn.

Jag kan ju inte störa Gunnar så filmen får vara idag.
Men jag skulle ha gjort i ordning lite kaffe.

Av Jan Sandström - 4 november 2015 12:59

Jag blir lika förvånad att folk fortsätter köra fast de är bländade av solen så de inte ens ser en buss framför sig.
Men vet ju var solen står och kan fälla ned solskyddet i förväg och om man ändå inte ser vägen framför sig så får man väl sakta ned.
Solen tvärtändes väl inte framför en.


Påkörd bakifrån säger säkert någon, kanske men bättre det än att själv köra över någon och det är ju inte ditt ansvar att hålla undan för bakomvarande.


Nu var det en som kört rakt in i en ledbuss.

http://www.vk.se/1565771/buss-i-krock-i-centrala-umea

Av Jan Sandström - 4 november 2015 12:39

Gick ut med min lunch och det är halvskönt ute.

Tror jag ändå tar och går in igen men först lösa det här soduku jag tog med mig ut.

Av Jan Sandström - 4 november 2015 12:16

Jag läste att fångarna i fängelset inte längre får ha några datorer.

De är rädda för att de ska få mejl med en bifogad fil.  

Av Jan Sandström - 4 november 2015 09:52

SVT 1, 14:55--16:30 Du kommer att möta en lång mörk främling (2010)

 

(You Will Meet a Tall Dark Stranger)


Amerikansk-spansk långfilm från 2010.

Alfie och Helena är gifta och så är även deras dotter Sally, med Roy.

Men under den harmoniska ytan döljer sig ett emotionellt kaos hos bägge paren.

Regi: Woody Allen.

I rollerna: Antonio Banderas, Josh Brolin, Anthony Hopkins, Gemma Jones, Freida Pinto, m.fl





Av Jan Sandström - 4 november 2015 09:44

Men även Mirabell.


Först, kan det vara skönt att sova såhär.

 

Fast man har ju sett värre ställningar, gjorde ett inlägg ifjol på olika sovställningar hos katter men kommer inte ihåg när.


Jag filmade katterna lite i morse men fick ändå inte med det värsta "bråket". Det är svårt att få med på film.

Men liten rusch fick jag med när Tristan springer från rummet ut i hallen, sedan Maria har du ett litet jamande.


 

Nästa film visar en leksjuk Tristan som inte vet vad han ska göra, Jaga tjejen eller, fast jag filmar ju så då sköter han sig.


 

Allt för stunden.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards