jans

Direktlänk till inlägg 24 maj 2024

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - Fredag 24 maj 08:11

Fredag den 24/5


Ja så var det fredag, IGEN.

Men igår var det torsdag och jag hade en ond morgon, alltså ont i kroppen men ändå lite bättre än i förrgår.

Jag var ute och handlade lite på nätet, på BYGGmax och virke, isolering, plåttak, hängränna m.m m.m och så en flaggstång på 10 meter samt säckar med betong.

1204,87 kg enligt ordersedeln och till ett pris på bara 38 409,30 kronor men då får vi allt levererat hit till stugan.

Så nu har jag det mesta för att isolera förrådet och leverans är beräknad till slutet av maj vilket är snart.

Allt för snart för att vara trovärdigt så jag tror det dröjer nån vecka till eller två.

Flaggstång måste jag ju ha här då min 70-årsfest ska vara här.


Anders ringde och hade problem med gräsklipparen, en jordning som han behövde förbättra så då gjorde jag en sådan.

 


Jag hade armeringsjärn med böj på, gjorde ett antal sådana för att enkelt förankra en presenning i marken men även partytält och annat som behöver lite stadigare saker.


Fontänpumpen. den till höger under stenfiguren fungerade tidigare men nu gjorde den inte det.

Den är bara så tung men jag fick bort stenen som täckte brickan som täcker tråget under med vattnet.

Lade konstverket åt sidan och så tömma vatten, felet var en ventil som gått sönder.

Det sitter en fördelare med tre utgångar och man kan vrida var och en för att begränsa vattenmängden och där hade vredet åkt ut sitt hål och vattnet sprutade ut där.

Fick loss och fixade, satte ihop och inget fungerade, då hade slangen gått av men det gick att korta av den biten.

Nu fungerar allt igen, än så länge.


 


Jag fick då lökar och växter vattnade.

Sedan var det båten som vi lyckades flytta på med hjälp av kärran.


 


Så nu ligger den här under granen och förhoppningsvis inte i vägen för grävarbetet som ska göras på tomten.


 


Här i trädgårdslandet håller Inger på att få det fint.

Frågan är VAR vi ska placera flaggstången?


 


Alice har sprungit omkring och fångat ödlor men sover också i värmen som var.


 


Varmt och pollen i luften och i mina ögon och huvud.

Men var ute hela dagen, fågelkvitter och kaffe, korsord hann jag också med lite av.

Pratade med svågern P-G och han kommer upp idag fredag eftermiddag.

Han ska bistå med att kolla där infiltrationen ska förläggas, det är grävare Grehn som tyckte att han kunde hjälpa till med det då hans maskin är lättare efter vägen så här i tjällossningens tid, då är det inte tid för en 50-tons grävare på trailer eller vad han har.


Det blev middag som vi åt ute men sedan gick jag in till min dator och senare TV och en film på Netflix.

disturbia och , tja den var väl sisådär, ingen höjdarfilm.

Det gick, jag fick in länken.


Det blev kväll med alvedon och Voltaren, fast ersättningsprodukter och efter 5 sidor i boken släckte jag och har sovit gott.

Klockan på väckning vid 7 då vi ska in till Vindeln och jag ska få klart vissa morgonsysslor som bloggen.

Det lackade köksbordet är lastat i bilen och jag ska till Apoteket för påfyllning av mediciner.

Inger ska vattnablommorna och handla på ICA.


Lunch blir här i stugan och så hoppas jag att vi gräver lite, det var inte helt 100 att han kunde i eftermiddag eljest blir det söndag kväll.


Det ska bli en varm dag idag men Inger sa att de varnar för ev. åska i kväll.   

Men inger är som åskväder i augusti när det är mörkt ute.

Det påminner mig om att jag kanske ska installera åskskydd på inkommande el, fast nu är ledningen nedgrävd och inte lika känslig som tidigare.


I alla fall kvart i nio har vi 18.5° och i Vindeln 20.9°

Lite skillnad mot de -42° vi hade i januari.

Men det blåser, väderstationen säger 19,3° och 4,8 m/s från sydväst.


Morgonbilderna ser ut så här.

   


Det blåser från sydväst vilket är bakom björken någonstans, söder är borta i åkerhörnet till vänster

 


bakom lycktstolpen.


 


Men den här brädhögen vi MÅSTE ta hand om, det blir i eftermiddag eljest får vi lägga över den igen OM det blir åska och regn.


 


Alice sitter på brotrappen ungefär som Gunnar tillade att sitta och titta ut.

Men jag tycker det ser ut som att hon håller på att somna.


    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Måndag 17 juni 08:30

Måndag den 17/6   Ja då var det ny vecka igen och någon kanske har påbörjat sin semester, men istället för sol och värme kanske det blir en vintersemester. Själv har jag inte haft semester sedan... Var det 1999 eller 2000. Ja varken lunch eller...

Av Jan Sandström - Söndag 16 juni 12:44

Men lillen fick ingen mat av besökaren.     Problemet var att örnarna har tagit eller fått med sig fiskegarn upp i boet och det kan vara illa för de små och stora.     Så nu har man klättrat upp och tagit bort det och sett till att allt är...

Av Jan Sandström - Söndag 16 juni 07:56

Söndag den 16/5   Igår rände vi omkring här i Vindelns kommun. Först åkte vi in till Vindeln och ICA där jag skulle hämta paket. Så fick vi åka tillbaks till stugan för att hämta min mobil och tillbaks till ICA där jag nu fick ut paketet med ...

Av Jan Sandström - Lördag 15 juni 08:31

Lördag den 15/6   Igår blev en fulltecknad dag. Tidigt åkte vi in till Umeå och till SVT där Inger fick gå in, genom första dörren och så kom Emil ut. Det blev ju helt ändrade planer då Ingers tandläkarbesök uteblev och då kastade vi om ordni...

Av Jan Sandström - Fredag 14 juni 06:51

Fredag den 14/6 Tänk att nu har snart halva juni gått. eller springer, rusat iväg. Snart dags att ta fram snöslungan, fast den står ju redan ute i brist på plats under tak.   Men igår blev en dag med bom och dunder. Efter att ha lyckats vara ...

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2024 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards