jans

Alla inlägg den 3 maj 2024

Av Jan Sandström - Fredag 3 maj 07:34

Fredag den 3/5


Igår tänkte jag göra så mycket, och det blev ganska mycket dock inte riktigt det jag tänkt göra.

Av husvagnen blev det intet, inte något jobbat då det sket sig men mer om det nedan.

Först gjorde jag en beställning på toalettfläktar hos Clas Ohlson.


Gick ut och började med släpvagnen, flyttade den en bit in i carporten, fram med taljan och så hissade jag upp den på sidan så att jag kom åt underredet. Enklare att justera där och så fick jag möjlighet att sätta fast några buntband som håller sladdar på plats.

Jag fick då vad jag tror till bromsen så den tar lite tidigare.

När jag hissade ned den gick ett band av så vagnen dunsade ned sista metern.

  

Jo jag hämtade fram ett långt armeringsjärn från skogen, har några vid "grishuset" här bak, det som är K-märkt. Målat ett K på dörren.

Hittade ett vinkeljärn på arbetsbänken så mina planer ändrades men för att kapa och jobba med det så behövde jag ett skruvstycke och det gick ju sönder i förrgår när Erik var här och vi jobbade med hans dragkrok.


Så ut med svets och vinkelslip, lipa rent och så svetsade jag ihop skruvstycket igen, tror det blev lite bättre den här gången och kanske håller längre än de 10-15 år sedan förra lagningen.


 


Inte så snyggt kanske men håller det bara ihop så.


 


Så nu kunde jag kapa och då järnen blev lite korta så tog jag bitar av armeringsjärn och svetsade ihop så nu är skyltarna till katternas platser klara.


 


Det blev lunch och jag satt ute med mitt fil.

Tänkte på slipstenen som Erik sa hade spruckit och gick till datorn för att söka på en ny, Biltema hade ingen fast det var där jag köpt maskinen.

Men Clas Ohlson hade och faktiskt inte så dyr, och jag som just beställt. Inte heller kan man lägga till i en redan skickad order.

Så det fick bli en ny beställning och jag åkte på 49:- i frakt men 150:- för en ny sten är inte så farligt.


Funderade på att göra kväll men den där husvagnen och jag skulle vilja ha den lite framåt, nån meter eller två och taljan var ju framme.

Ett stort spännband mellan två tallar och så taljan mellan det och draget på husvagnen.

Det sket sig direkt då repet gick av, svagt då det inte höll längre.

Jag köpte ju taljan på eller i slutet av 1960-talet som liten grabb.

Så nu gav jag upp och gick in för att göra kaffe. Det lyckades jag med och så satt jag ute med det och boken.

Lycka sprang ute hela dagen och jagade men vad jag så fick hon inte tag på något.


Ett mess på WhatsApp från Anders som ville göra oss i familjen avundsjuka, det blev vi inte.   

  


Jag måste kolla var Strydalen i Skäckerfjällen ligger, ingen aning och har inte hört talas om den heller men tydligen är/var han där och åker skidor.

Det är då mer snö där än vad jag nu har här.


Klockan gick och det blev svalare så jag gick in och det blev middag, värmde det sista på kycklinggrytan med nudlar och så sallad till.

Såg ett avsnitt på en SF-serie på Netflix och sedan en SF-film från Netflix och så blev det sängen, kattluckan har jag stängt så inga möss i sängen den här natten och jag har sovit gott, eller så gott det går när man har värk i händer och knän.

Men det är jag van vid och kan delvis trycka bort i huvudet.

Väcktes klockan 5 av en katt men ville sova vidare och det gjorde vi, hon låg tätt utmed mig så det blev varmt.

Men sov till halv sju och då fick det bli morgon för jag har mycket att göra idag.


Först bloggen och lite annat och sedan tar jag Lycka med mig och åker till stan, hem med Lycka till Anders och så hämta hans släpvagn, kattnät han har och så en stadig 20 tons domkraft han lånat av mig.


Åka och handla ny kulhandske till nämnda släpvagn och ventillationsrör m.m på Biltema och Jula, även rep till taljan ska finnas hos Biltema.

Vidare till BYGGmax där jag ska ha virke till ett golv på balkongen i Vindeln, kanske köper lite läkt också till kattnätet.


Tror inte jag får tid att hälsa på någon utan tillbaks hit till stugan där virket ska kapas i rätta längder och en del klyvas.

Lasta på släpen och så upp till Vindeln med virket.

Där ska det upp på balkongen och så ska jag ta med mig Inger och Alice tillbaks hit till stugan då det är helg och Alice ska få bekanta sig med sitt nya boende.

Och de här planerna får inte gå fel som mina planer brukar göra.

Men inköpslistor ligger i min väska, ska bara in på banken och flytta över lite pengar fast det kan jag ju göra med mobilen inne på affären om det kniper i kassan.


Det ska bli en skapligt fin dag idag och nu skiner solen här.

+4,9° utanför fönstret och +6,4° i Vindeln.

Väderstationen här visar +6,4° och 0,7 m/s nordostlig vind så säkert skönt här ute.


Lycka har redan varit ute en stund och morgonbilderna ser ut så här.

                  

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2024
>>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards