jans

Direktlänk till inlägg 23 maj 2024

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - Torsdag 23 maj 08:37

Torsdag den 23/5


Idag blir det ett 

 

 

Det är först till svågern Hans-Göran

som nu är Uppsalabo tillsammans med sin hustru Ia

(Döpt till Eva men ingen kallar henne det).


Sedan är det sonhustrun Sara som bor i Jönköping med sin man Tomas.


Men igår så vaknade jag och hela kroppen värkte, utom huvudet och...

Inget av dem blev tydligen använt igår så alltid något att glädja sig över  

Men jag tog först fram gasolbrännaren och värmde på de där låsskruvarna där låsmuttern fastnat stenhårt på. Det är en stor insexskruv M19 (gängstorleken) och håller fast hjulet på husvagnen enkelt sagt.

Jag köpte nya muttrar på biltema men de hade inte samma gängning så de passade inte, eljest skulle jag ha sågat sönder muttern och satt nya, men nu har de legat i oljebad ganska länge.

Jag fick faktiskt loss den ena ganska fort men den andra satt lite värre men nu går de lätt på gängorna och jag slipper köpa nya ifall jag ska skruva ihop husvagnen, inget jag tänker göra nu för jag väntar fortfarande mejlsvar från några verkstäder.

Svagt att inte de stor svarar på det men jag ska slänga iväg en ny förfrågan idag.


Inger körde vertikalskäraren eller mossrivarens om hon kallar den och där knivarna är helt utnötta.

Men i mitt förråd hittade jag nya fina knivar   Den som spar han har, eller idag måsta man väl säga "hen har" för någon kan ju bli kränkt.

Nåja jag gillar inte ordet hen fast jag själv är som jag är, en hen.


Det blev plockat bland vinterdäcken som nu fick en ny tillfällig placering men virkeshögen kom vi aldrig fram till.

Jag tog ut flistuggen och körde en gran som jag tidigare fällde och det är mycket på en frodig gran även om jag tagit typ 10 grenar till väderpinnar. Vi hade även en del annat ris som fick bli flis mellan Ingers pallkragar. Men där kan hon inte gå barfota med allt barr som ligger där.


Kaffe och lunch ute. Eld i tunna för ett senare bad och så körde jag lilla Abris runt för att suga upp det som vertikalskäraren orsakat, det blev till fyllning mellan jordgubbsplantorna.

Men torrt och det dammade hemskt så jag fick köra så att jag inte hamnade direkt i dammolnet jag orsakade men ändå omöjligt att undvika.

Så det blev dusch innan middan, som vi åt ute för även om morgonen var kall blev det en varm dag.

Efter middan blev det bad då tempen steg över 36°

 


Då var solen på väg ned och månen upp.

 


 


Det blev ett ganska långt bad och även Inger kom ned i vattnet där tempen sakta steg.

Senare kom månen fram över skogen.


 


Alice var ute och spanade efter något.


 


Och månen steg sakta och jag såg sista avsnitten på min SF-serie 

 


Luchshe, chem lyudi

eller Better than us på engelska, nu är sidan korrupt igen, bloggplatsen för jag kan inte göra en länk till imdb
https://www.imdb.com/title/tt8285216/ men klistra in så här fungerar.

Det är i alla fall en rysk serie om AI och robotar, ganska aktuellt nu när det exploderar med AI överallt, fick reklam om laptop med inbyggt AI.

Så då får man ännu mindre egen kontroll över vad datorn ska göra.


Kanske skulle köpa en sådan och då bara säga till den att skriva dagens blogginlägg så är det klart i ett nafs.  

Det spelar väl ingen roll VAD den skriver för det är ju ändå mest bara svammel från jag också.


Jag såg färdigt sista avsnittet innan jag kollade datorn och stängde ned för sängen, orkade ingen bok utan somnade nog ganska fort helslut som jag var.

Vaknade vid tre och värk, svårt att somna om efter toa, trångt med Inger och katt och sängen känns nedlegad så jag tog mitt täcke o kudde och gick hit in i röda rummet där jag somnade och fick sova gott till närmare åtta.


Inte mindre ont i kroppen idag, men det får inte hindra dagens jobb, vi MÅSTE få undan så att det är klart när Grehn kommer med grävaren.

Men träden i skogen får stå så länge för vi är ju inte helt hundra på att det blir där det grävs. Och jag orkar inte ta itu med att fälla de 5 träd som det gäller, eller fälla dem går nog lätt och fort men att sedan ta hand om allt är mycket jobbigare.

Vem vet, det kanske blir först till hösten eller nästa år.


Idag blir det nog ändå tid för siesta på altanen eller här inne beroende på hur mycket pollen som flyger omkring och fastnar på mig.


Klockan är halv tio och redan ganska varmt med 18.1° och 19.5° i Vindeln.

Väderstationen visar 18.9° och 4,8 m/s från sydväst, blåsigt här alltså men kanske skönt.

 

Morgonbilderna ser ut så här.

       

 

Abris ska jag spola av och kanske tar jag bilen också då den är ganska dammig och skitig.

 

   

 

Men nu gör jag mer kaffe och går ut till frukostplatsen under granen.

 

 

 

Just ja, måste kolla på fontänpumpen under den där stenen bakom dammen, fungerade tidigare men nu har den lagt av, däremot fungerar LED-belysningen som inte fungerade tidigare, då lyste bara en at alla dioder.

 

    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Söndag 16 juni 12:44

Men lillen fick ingen mat av besökaren.     Problemet var att örnarna har tagit eller fått med sig fiskegarn upp i boet och det kan vara illa för de små och stora.     Så nu har man klättrat upp och tagit bort det och sett till att allt är...

Av Jan Sandström - Söndag 16 juni 07:56

Söndag den 16/5   Igår rände vi omkring här i Vindelns kommun. Först åkte vi in till Vindeln och ICA där jag skulle hämta paket. Så fick vi åka tillbaks till stugan för att hämta min mobil och tillbaks till ICA där jag nu fick ut paketet med ...

Av Jan Sandström - Lördag 15 juni 08:31

Lördag den 15/6   Igår blev en fulltecknad dag. Tidigt åkte vi in till Umeå och till SVT där Inger fick gå in, genom första dörren och så kom Emil ut. Det blev ju helt ändrade planer då Ingers tandläkarbesök uteblev och då kastade vi om ordni...

Av Jan Sandström - Fredag 14 juni 06:51

Fredag den 14/6 Tänk att nu har snart halva juni gått. eller springer, rusat iväg. Snart dags att ta fram snöslungan, fast den står ju redan ute i brist på plats under tak.   Men igår blev en dag med bom och dunder. Efter att ha lyckats vara ...

Av Jan Sandström - Torsdag 13 juni 08:22

Torsdag den 13/2   Igår åkte vi tidigt in till stan, alltså Umeå för du som inte känner mig. Barnbarnet Emil hade skolavslutning nu och gått andra klass klart. Inte länge sedan han var liten, Snart är det studenten och sådana såg vi också senar...

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2024 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards