jans

Direktlänk till inlägg 22 maj 2024

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - Onsdag 22 maj 08:14

Onsdag den 22/5.


Jag tror vi ska döpa katten till Alice Karlsson.

"Hon kom som ett yrväder en aprilafton men hade inte höganäskrus..." (från Strindbergs Hemsöborna, skrevs 1887) 

Ibland när hon ska ligga i mitt knä är hon verkligen som ett yrväder eller mindre tromb så som hon ska snurra runt och böka på.

Nu ligger hon äntligen still.


 


Men igår så åkte vi till Vindeln, Inger matade tvättmaskinerna och så gick vi över till kommunhuset.

Men ingen handläggare var ledig att ta emot oss så vi fick några mejladresser.

Tillbaks till lägenheten och så mejla.

Fick svar och telefonsamtal med mess om var vi skulle höra av oss.

Nä vi skulle bara fylla i blanketten som de har på nätet, den jag för länge sedan försökt men inte kom vidare då de kräver uppgifter som jag kan få då jag köpt avloppsanläggning och börjat gräva. Vilket jag inte kan göra innan jag fyllt i blanketten.

Känner du igen förfarandet och moment 22.


Så mess till grävare Grehn som ringde upp och skrattade att det där var ingenting att oroa sig över, vi behöver bara...

Men jag är inte helt säker på att det blir något av det hela.


Då hanterar jag bättre det jag satte händerna i, vår balkong som skulle få kattnät.

Men även där stötte jag på moment 22

För att skruva fast det sista behöver jag ha ställningen ihopskruvad men då kommer jag inte åt att skruva det sista.

Att göra allt på marken skulle kunna fungera men då ska jag lyfta upp och få dit med allt besvär det innebär.


Men jag löste det ändå som du ser på första bilderna.


   


Lutade mot väggen och två tillfälliga stöd så att jag kom ut från vägg och fönster för ovanpå läkten skulle jag skruva fast en plåt, gamla takfotsplåtar jag hade.

Men resultatet blev fint och jag är nöjd.


           


Plåten är dör för att vatten från balkongen ovanför rinner in och ned på vår balkong, nu hoppas jag på att det istället ska rinna ut och ned.


 


Inger gick på en aktivitet på hembygdsområdet och jag tog en skön dusch. Sedan kaffe ute på balkongen i kvällssolen som sakta smet in bakom "Manhattan" som höghuset kallas. Och då blev det kallare så in och plocka ihop. 


     


Tog bilen till hembygdsområdet och så kom Inger ut och vi åkte till stugan.

Här gjorde vi inget mer mer än att jag såg lite TV och kisse i knät.

Datorn innan sängen och jag har sovit gott.


Yrvädret har varit på mig ett par gånger och tyckt att jag skulle stiga upp men låg ändå kvar till halv sju.

ONT i hela kroppen men måste ändå stiga upp, det brukar ge sig när jag rör på mig men tar emot på morgonen.


Idag är flytta på brädhögen på schemat men jag ska även ta fram bilder på området där vi ska gräva m.m

Det första som ska göras är att gräva typ 1½ meter djupt hål och sätta ned ett rör för kommunen vill veta grundvattennivån.

Jag vet inte om vi har nått grundvatten här?


Men det känns som att bad i tunnan skulle behövas.

yr.no spår sol och 20° idag men ganska blåsigt från sydväst så kanske inte så skönt.


Nu klockan nip har vi 10.9° och i Vindeln 10.4°

Väderstationen visar 10.7° och 2,7 m/s från sydost.

 

Morgonbilderna ser ut så här och nu slår aspen ut och börjar bli grön.

 


Den här traven ska flyttas men först måste vi flytta på båten och innan den gärsgården som ligger där borta vid grishuset och badtunnan.

Kan det inte få bli vinter för då är det "bara" skotta snö ibland.


              

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Söndag 16 juni 12:44

Men lillen fick ingen mat av besökaren.     Problemet var att örnarna har tagit eller fått med sig fiskegarn upp i boet och det kan vara illa för de små och stora.     Så nu har man klättrat upp och tagit bort det och sett till att allt är...

Av Jan Sandström - Söndag 16 juni 07:56

Söndag den 16/5   Igår rände vi omkring här i Vindelns kommun. Först åkte vi in till Vindeln och ICA där jag skulle hämta paket. Så fick vi åka tillbaks till stugan för att hämta min mobil och tillbaks till ICA där jag nu fick ut paketet med ...

Av Jan Sandström - Lördag 15 juni 08:31

Lördag den 15/6   Igår blev en fulltecknad dag. Tidigt åkte vi in till Umeå och till SVT där Inger fick gå in, genom första dörren och så kom Emil ut. Det blev ju helt ändrade planer då Ingers tandläkarbesök uteblev och då kastade vi om ordni...

Av Jan Sandström - Fredag 14 juni 06:51

Fredag den 14/6 Tänk att nu har snart halva juni gått. eller springer, rusat iväg. Snart dags att ta fram snöslungan, fast den står ju redan ute i brist på plats under tak.   Men igår blev en dag med bom och dunder. Efter att ha lyckats vara ...

Av Jan Sandström - Torsdag 13 juni 08:22

Torsdag den 13/2   Igår åkte vi tidigt in till stan, alltså Umeå för du som inte känner mig. Barnbarnet Emil hade skolavslutning nu och gått andra klass klart. Inte länge sedan han var liten, Snart är det studenten och sådana såg vi också senar...

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2024 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards