jans

Alla inlägg under oktober 2015

Av Jan Sandström - 14 oktober 2015 14:23

Det tar sig sa...


 

I år har det börjat bli fart på min blogg sedan jag började i mars 2012.

Fast vem bryr sig om det när det är skrivandet här som är det roliga.

Men det är ändå lite kul när det finns någon i andra änden av tråden.


Nu har jag varit reklambri en månad och jag funderar faktiskt på att betala in för ett helt år.

Av Jan Sandström - 14 oktober 2015 14:15

Fick detta mess förra månaden.
"Hej kära kund! Vi väntar till nästa månad med att fakturera dig eftersom dina utestående p-avgifter (11.0 kr) är under 25 kr. Mvh Team Parkster"

Idag kom det här.
"Hej! Vi väntar till nästa månad med att fakturera dig eftersom dina utestående p-avgifter (11.0 kr) är under 25 kr. Mvh Team Parkster"

Nu undrar jag hur länge de väntar med att fakturera mina 11.0 kr. eller om de kommer att efterskänka ifall jag inte utnyttjag företaget igen.

Av Jan Sandström - 14 oktober 2015 12:27

SVT 1, 14:00--16:30 For Whom the Bell Tolls (1943) (Klockan klämtar för dig).

Ingen bild.

 

Handling:
Spanska inbördeskriget på 1930-talet. Robert Jordan är en amerikan som kämpar på republikanernas sida mot nationalisterna. Han beger sig upp i bergen för att där, tillsammans med en grupp män anförda av den kloka men barska kvinnan Pilar, spränga en järnvägsbro. Där finns också den unga Maria som genast blir förälskad i Robert. Pilars man, Pablo, har tidigare varit en ledargestalt i inbördeskriget, men är nu alkoholiserad och opålitlig. Brosprängningen lyckas men flera av männen i gruppen såras ...Mer

 

http://tvprogram.nu/

Matiné: Klockan klämtar för dig - SVT1
(For Whom the Bell Tolls) Amerikansk långfilm från 1943. En spansk flicka och en ung amerikan träffas under spanska inbördeskriget där de båda kämpar på regeringssidan. Filmen är baserad på Hemingways roman med samma namn. Regi: Sam Wood. I rollerna: Gary Cooper, Ingrid Bergman, Akim Tamiroff, Katina Paxinou, Joseph Calleia, m.fl

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

Av Jan Sandström - 14 oktober 2015 12:24

Fick ett trevligt mejl från Net1 som bad om ursäkt för att jag tappats bort i hanteringen.


"Eftersom vi gjort ett byte från 3G till 4G har din router slutat att fungera. Du har inte fått din nya 4G router utskickad. Jag har skickat den till dig nu så du kan hämta ut den inom 3-5 arbetsdagar."


Det lät ju kul, hoppas bara att det kommer att gå fortare fast det funkade tidigare för långsamma jag.


Av Jan Sandström - 14 oktober 2015 09:52

Onsdag den 14/10 Snart är det måndag igen, tiden går så fort.


Igår tänkte jag ha en helt vanlig lugn dag här hemma med kattkliande, TV-tittande, Datorsurf och kaffedrickande. Men icke.

Det blev en helt vanlig dag där inget blev som planerat.


Peter ringde och förvarnade (frågade om jag var hemma) att de skulle komma förbi och byta däck på bilen.

Och de kom alla tre så då fick jag träffa lille Emil, lillskrutten alltså.

 

Jag hjälpte Peter att byta till vinterdäck och det gick riktigt bra, inga problem med fälgar som satt fast eller muttrar som inte ville lossa.

Men han har samma elände som vi hade på vår förra bil, olika hjulmuttrar till vinter och sommarhjulen. Dessutom har de olika storlek på mutterhylsorna så han måste köpa en lös hylsa och ett skaft så att det går att byta hjul om de får punktering efter vägen.

Här hemma kom vi fram till att vi borde ha ett sådant där skötbord man sätter på badkaret så jag skrev in en efterlysning på Facebook och fick flera svar.

När Inger kom hem hade jag pratat med Peter och Anna ville att vi skulle komma förbi när nu han skulle jobba.

Så vi slängde i oss lite mat, två hårdbröd med leverpastej och så åkte vi och köpte ett skötbord, och så åkte vi och köpte ett till innan vi kom hem till Anna och Emil.

Det blir bra med skötbordet på badkaret för då har man nära till vatten.

 

Det var precis ett sådant jag letade efter och som vi hade när barnen var små.

Jag kollade på mya skötbord men fasiken så dyra de är och många är bara gjorda i plast.

Men det kunde ha fått vara lite högre men hon kan ju sitta på toastolen om hon vill.


Så hela kvällen försvann på Ersboda innan vi åkte hem efter 22.

Gunnar låg ute och sov på altanstolen.


Gjorde kväll och gick isäng med min ljudbok, OCH det blev en kväll med griller i huvudet och samma griller som alltid.

Gunnar kom in efter 2-tiden och till slut kunde jag somna men först skulle Gunnar ut igen efter att ha värmt tassarna hos mig.

Senare kom han in igen och lade sig att sova mellan mina ben och jag måste ha somnat jag också.


Inga erotiska drömmar inatt, inte vad jag kommer ihåg, kommer inte ihåg att jag drömt någonting.

Medicin vid 6, sedan somnade jag om och sov till 8 då jag låg kvar en stund och kliade Gunnar.


Nu liggar han kvar på min säng, Mirabell här och Tristan är någonstans.

Full rulle ute hos fåglarna.

 

Måste ut och fylla automaterna igen.


Sedan tänker jag sticka ut och handla, behöver lite smått och gått till hus och hem.

Det blir film men jag ska försöka byta däck på våran bil idag.

Cykelboden och MC-övervintring har det ännu inte blivit något av.

Men planerar in sådant så slipper jag mest troligt undan från det arbetet har det visat sig.

Mina planer spricker oftast.


Det är då fint väder, just nu, mörka moln drar in från norr.

Men nu skiner solen, det är +4,5° i skuggan och det ser inte ut att blåsa något, en skön höstdag alltså.

Som gjort för kaffe ute på altan som det är nu.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-10-14 10:00:04

Temperatur: 8,6 °C
Lufttryck: 1011,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 86 %
Vindstyrka: 0,4 m/s från SE,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: 8,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 32,4 mm
Året: 571,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,6 °C
Klockan:
09:59
Temp - Max:
14,6 °C
Klockan:
15:40
Temp - Min:
-2,0 °C
Klockan:
06:19
Temp - Min:
-4,1 °C
Klockan:
06:59
Lufttryck - Max:
1012,0 hPa
Klockan:
09:49
Lufttryck - Max:
1012,2 hPa
Klockan:
00:29
Lufttryck - Min:
1009,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1008,5 hPa
Klockan:
17:03


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:36
Sol upp: 07:24
Sol ned: 17:25
Skymning: 18:13
Dagsljus: 11:37 tim:min
Dag längd: 10:01 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 08:56
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 17:54

och så här ser det ut genom webbkameran.

 

Det är mörkt där borta bakom björkarna och det kommer hitåt ser det ut som.

Kanske blir snö så då faller mina planer på att åka och handla, fast jag har ju kört med sommardäck tidigare under vintrarna.

När jag var ung hade man aldrig vinterdäck och den som hade dubbat satte ett varningsmärke bak på sin bil så att bakomvarande kunde se att han kunde stanna fortare än jag så det var bäst att man höll avstånd. :-)

Men däcken var inte likadan som nu, dagens sommardäck blir som hockeypuckar när det blir kallt.


Bäst att dricka kaffe och åka iväg. (innan någon ringer och spräcker planerna)


Godmorgon.



Av Jan Sandström - 13 oktober 2015 21:30

Det gick snabbt att få tag på skötbord till badkaret.

Skrev in en förfrågan på Facebook och fick ganska fort tre svar på skötbord jag var ute efter.

 

Så nu finns det ett hemma hos föräldrarna och ett ska vi ha hemma hos oss.

Köper nog det tredje i morgon för det "kan vara bra att ha".

Kanske hamnar det hemma hos något av Peters syskon.


Nu har jag fått träffa lille Emil två gånger idag.   

Av Jan Sandström - 13 oktober 2015 15:05

Peter, Anna och barnbarnet kom och hälsade på.

Naturligtvis hade de ett ärende och det var Peter som skulle byta till vinterdäck på bilen och jag hjälpte till.


Men det blev inga kort på hjulbytet, däremot skrutten eller bajsmaskinen som Anna sa. Hmpf.

Bajsmaskin, pyttsan.

 

Det HÄR kallar jag bajsmaskin, det är storebror Tomas som gjorde det kalaset.

 

Och ändå var det långt ifrån det värsta vi fick uppleva med de fem barnen vi fött upp.


Men visst är han lite lik Tomas ändå.

 

Lillputte där.

 


Jag fjaskig, inte alls.   



Nu söker jag ett sådant där skötbord man ställde på badkaret, sådant som vi hade när Tomas gjorde sitt.
Så är det någon som har ett liggande hör av dig till mig eller Peter och Anna.

Av Jan Sandström - 13 oktober 2015 10:46

SVT 1, 14:45--16:20 Fadern (1969)

 

Handling:
I inledningen en snabb ideografisk bildsvit som fixerar dra- mat i tiden och binder samman huvudpersonens tankevärld med föreställningar om övermänniskan: Leonardo da Vinci, Scho- penhauer, Darwin, Nietsche, Bismarck. Till sist framträder da Vincis Mona Lisa med sitt gåtfulla leende. Ryttmästaren och hans svåger pastorn diskuterar adjutanten Nöjds eventuella faderskap till ett barn som en av pigorna väntar. Nöjd inkallas och försvarar sig med argumentet att man aldrig kan veta vem som är far t...Mer

 

Från tvprogram.nu

Svensk långfilm från 1969. Strindbergs drama är utgångspunkten för Alf Sjöbergs "Fadern". Kampen mellan man och kvinna är temat i detta berömda sorgespel. Antydningar från hustrun om att dottern är avlad utom äktenskapet, leder till mannens undergång. Regi: Alf Sjöberg. I rollerna: Georg Rydeberg, Gunnel Lindblom, Sif Ruud, Lena Nyman, Jan-Olof Strandberg, m.fl Textat sid. 199 4:3-format Visas i SVT Play

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards