jans

Alla inlägg under oktober 2015

Av Jan Sandström - 11 oktober 2015 16:28

Jag har efterlyst en bortsprungen katt här på Västerslätt.

 

Klart man reagerar då en svartvit katt kommer till mig här men jag ser ju när jag jämför bilderna att det tyvärr inte är samma kisse.

   

Så jag hoppas den kommit hem igen den som srungit bort för två veckor sedan.

Av Jan Sandström - 11 oktober 2015 16:13

Det har varit både sköna dagar och jobbiga.

Jag han och kunde lägga färdigt det som fattades på altangolvet ovanpå carporten.

Sedan gick jag loss på de srormfällda granarna och kvistade samt delade i lagoma bitar typ 2-3 meter långa.

Men det blev för mycket för mitt högra knä och händerna för dagen efter, igår alltså blev jag sittandes i sort sett hela dagen.


Vi har badat i tunnan och sett stjärnhimmeln men bara aningen norrsken, vattnet har varit både HETT och varmt, inger tyckte det var kallt en gång.


Gunnar har trivts med att få jaga ute i skogen men jag tror inte han fått sig någon mus för det har gått åt mycket kattmat.

Men han är så gosig och kelen när vi är i stugan. Kanske för att han får vara ensam katt där.

Det är nog skönt för han också att få komma hem.

 


Idag har jag gjort höst, tömmt och plockat bort sandfiltret men jag har inte tömt tunnan för den fryser inte i första taget så då kan vi bara ett par gånger till i slutet av veckan.

Eljest olockat undan saker och ting, tagit hem snöslungan och två julgranar som vi fick på köpet tack vare stormen.

Topparna var ganska fulla med grankottar så det kan bli fint här ute på tomten och till fåglarna.

 



Nu är solen på väg ned bakom hustaket och det blir kallare så jag ska gå in efter att ha fyllt på fågelautomaterna.



Av Jan Sandström - 11 oktober 2015 11:12

Söndag den 11/10

Igår gjorde jag ingenting förutom satte upp två taklampor i sovrummen.
Drack kaffe, ljudboken, kelade med Gunnar, smorde voltaren, eld i tunnan m.m
Inger var i stan med barnbarn och Anna.

När hon kom åt vi restmat och sedan i tunnan med en sprakande stjärnhimmel men inget norrsken.
Lite tv och sen sängen med öppet fönster.
Gunnar kom in lite senare och var kelsjuk.

Jag har sovit gott trots värken men badet lindrade mycket.

Upp vid åtta, frukost och sen körde vi tillbaka trinettköket som inte kylen fungerade på.
Nu kaffe ute på altanen.

Snart ska Inger till stan och jobba.
Jag stannar kvar men kanske åker hem senare då jag lastat snöslunga och några verktyg.

Solen skiner, ett par grader varmt och vindstilla.

Av Jan Sandström - 10 oktober 2015 12:05

Efterlyses!
Micke är försvunnen från sitt hem på Klövervägen 10, Västerslätt, Umeå.
Om ni vet något, ring Christina på: 0731-412467 eller kontakta oss på: info@djurskyddetvasterbotten.se eller på vår telefonsvarare: 090-142111

Av Jan Sandström - 10 oktober 2015 09:58

Lördag den 10/10


Nu har nätverket här lagt av, eller jag får kontakt med router och modemet men det har ingen kontakt med masten.

Antar att det är Net1 som har fel där borta någonstans.


Igår lade jag golvet fördigt uppe på höga altanden, sedan kvistade jag och kapade upp de omkullblåsta granarna i 2-3 meeters bitar.

Är det nu bara fortsatt kallt så har vi fina julgranar med kottar.

Inger lastade om virkeshögarna så nu har vi bara en stor hög så nu är det inte så mycket kvar inför vintern.


Jag värmde upp badtunnan och nu klagade inte Inger på att det var kallt vatten.

 

Det var för varmt för mig så jag badade inte så länge, fick i alla fall se ett fint stjärnfall och lite norrsken.


Men vi var så trötta att vi gick isäng lite efter 22.

Gunnar hade kommit in efter att ha sprungit ute hela kvälen och han sov gott i soffan där han låg nästan hela natten.

Efter 5 ville han ut och var ute en timme då det var kallt med -7 grader någonting, nu är det bara -2.


Idag ska Inger åka in till stan och kolla vad katterna gör, Peter kollade på dem igår.

Sedan ska hon hem till Anna och skrutten då Peter jobbar.


Jag och Gunnar ska vara här och bara ha det mysigt, fick nu SMS och påminnelse om att jag har paket att hämta ut.

Det kom just efter jag åkte hit i torsdags, men Inger får ju ändå inte hämta ut det så då får det ligga.

Det är ändå bara nya borthuvuden tilll tandborsten och ingen brådska med att hämta.


Det är lungt väder, lite småmulet och ett par grader kallt.

Så här fint ser det ut från toaletten.

 


Och ut över de frostiga ängarna med en jägare.

 

Han har då bilen parkerad där borta i gläntan.

I eftermiddag kanske jag går ut mer än att hämta in ved till kaminen.

Nu är Inger på väg ut och jag ska göra mig mer kaffe.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 9 oktober 2015 21:16

Fast tidvis tvivlar jag.
Temperaturen ute

och i kanibalgrytan för nu var det en sådan.

Och Inger lade i mer ved på elden ifall vi vill gå ut senare i natt.

Det är stjärnklart och lite norrsken så vi ska kolla om det blir mer.

Av Jan Sandström - 9 oktober 2015 15:30

Då har jag lagt klart altangolvet och det var lite småjobbigt.
Klart är inte himlen men skönt.

Solen skiner och det är 5-6 grader.
Kaffe ute och lunchen åt vi där uppe.

Av Jan Sandström - 9 oktober 2015 09:24

Fredag den 9/10.


Igår grejade jag hemma lite innan jag kopplade släpvagnen och tog Gunnar med mig hit till stugan.

Här gjorde jag upp eld i tunnan, kaffe som jag satt ute och drack i solskenet.

Gunnar var nyfiken när jag kom och stod ett tag och bara tittde ut när han stod i mitt knä.

Sedan gick han iväg på en spaningsrunda några timmar.


Solen gick i moln och det blev kallt så vi gick in och satt i sofffan ett tag.

 

Det blev mer kaffe så jag fick ta mig en höneblund.


Vattnet var varmt i tunnan så jag gick ut och badade samt rensade vattnet från björklöv, locket är tyvärr inte heltätt så det måste ramla ned vid kaminen och det blev ett antal fulla akvariehåvar.


In och gjorde kaffe, Gunnar låg kvar på soffan men sedan gick han ut igen.


Inger kom och vi gjorde middag, lite TV och sedan gick vi ut men den trådlösa termometern visar fel, rent utav kanske två grader för mycket å det var inte så varmt i vattnet men en halvtimme blev det.

Hur som helst var det mulet så vi såg varken stjärnor eller norrsken.


Mer TV och lite datorsurf innan jag gick isäng.

Gunnar sprang ut och in några gånger genom det öppna fönstret och så vcktes jag av en ilsket ringande mobil enligt förra inlägget.

Gick upp och tog medicinen klockan sex men nu är det mörkt så inte lönt att gå runt och titta efter djur på åkrarna.

En stund senare ringde det igen, det var Erik som undrade om jag kunnde skjutsa han till tåget, men det gick ju inte.

En miss i komunikationen gjorde att han inte fick den skjuts han trodde sig skulle få, men han tog moppen och Inger har pratat med han och han är med på tåget söderut.


Steg upp sent och vi har haft en väldigt kelsjuk Gunnar i sängen, han är så annorlunda här i stugan.


Nu sitter vi och fikar och påtåren är på gång. Vattnet kokar snart.


Det var kallt i natt men inte frost, 2-3 grader under natten tror jag att jag såg.

Väderstationen hemma i stan visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-10-09 09:45:04

Temperatur: 10,0 °C
Lufttryck: 1018,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 62 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från NE,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 10,0 °C
Inne hos oss. Temp: 19,8 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 32,4 mm
Året: 571,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,0 °C
Klockan:
09:44
Temp - Max:
14,4 °C
Klockan:
10:16
Temp - Min:
2,1 °C
Klockan:
05:21
Temp - Min:
-0,9 °C
Klockan:
01:50
Lufttryck - Max:
1019,2 hPa
Klockan:
09:32
Lufttryck - Max:
1018,3 hPa
Klockan:
11:50
Lufttryck - Min:
1017,7 hPa
Klockan:
01:50
Lufttryck - Min:
1017,0 hPa
Klockan:
17:20


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:22
Sol upp: 07:09
Sol ned: 17:42
Skymning: 18:29
Dagsljus: 12:07 tim:min
Dag längd: 10:33 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 02:47
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 16:53

En bild över omgivningarna.

 


Termometern visar på norrsidan.

 

Jo vi har lite svalt här inne. Så jag ska lägga in några pinnar i kaminen.


Godmorgon.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards