jans

Alla inlägg under oktober 2015

Av Jan Sandström - 5 oktober 2015 10:13

SVT 1, 14:30--16:10 En fästman i taget (1952)

Saknar bild.

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

 

Av Jan Sandström - 5 oktober 2015 09:19

Måndag den 5/10


Tänk vad skönt, nu är det en hel vecka till nästa måndagsmorgon.


Igår grejade jag ganska mycket här hemma.

Fick upp den där postlådan jag fick i fjol när jag fyllde 60.

 

Kulan fungerade för den var nere när Inger tog in dagens tidning.

 

       

Men brädorna hade slagit sig lite men jag trodde det skulle fungera och att de skulle räta upp sig.
Men postlådan blev en aning vind så luckan kärvar.

Jag kanske ska göra två nya och byra ut dem.


Sedan fräste jag Anders tröskel lite rundare i kanterna och nu blev den mjukare och bättre.

     


Vi åkte till lillplutten och fick se han för första gången. Erik hade också kommit dit.

 

Men så började han göra grimaser och stöna så då åkte vi hem :-)

Det är fördelen med att vara en äldre generation, man slipper ta hand om sådant som kommer ut där bak, bara bjuda på fika och godis.


Hemma igen så bytte jag en vattenkran till vattenslangarna och satt längst ned för att tömma rören.

Jag hade satt dit en gammal toalettkran men den läckte en aning, nu satte jag dit en riktig kulventil och senare ska det dit en slangkoppling.

Varför inte utnyttja en kran när den nu sitter där.


Uppdaterade webbsidor och sedan såg vi TV, ett gammalt avsnitt av Morden i Midsomer innan jag gick isäng.

Lyssnade på ljudboken en stund, Gunnar kom in och kröp ned mellan mina ben.

Kunde inte somna så jag startade ljudboken en stund till.

Knuffade över Inger till hennes säng för det var trångt i min när Gunnar låg hos mig.

Mellan 4 och 5 gick han ut en stund men kom tillbaks och ligger kvar i sängen.


Tristan och Mirabell har varit uppe och sprungit på morgonen men nu ligger hon här i mitt fönster.

Anders kom förbi och hämtade äppelkaka och tröskeln jag fräste av kanten på.


Eljest har jag inte så många planer för idag, plocka i ett och annat, matinéfilm i eftermiddag.

Gosa med katterna och dricka kaffe.

Jag kanske skulle ta och försöka sätta up batteriadaptern till väderstationen, åtminstone påbörja det för fet blir en hel del klättring uppför stege på taket och in på utvindan.

Tror inte mina knän orkar med allt på en och samma gång.


Det har varit en olycka på Västerslätt vid cirkulationsplatsen mellan Norra länken och väg 363. Flera bilar och en moped.

Erik kör ju moppe den vägen men jag har inte hört någonting om det är han som är inblandad.

En person tagen för drograttfylleri men det är inte Erik och ingen allvarligt skadad.


Tänk att folk ska hålla på med dessa droger och dessutom sätta sig och köra fordon i trafiken.

Är inte livet nog eländigt och jäkligt att man ska behöva göra det värre med drogerna.


Det är en fin höstdag just nu, solen skiner från en klarblå himmel.

Men det var frost i morse. Nu är det +4,9° ute på altan.

Fullt med fåglar i trädgården och vid automaterna.

 

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-10-05 10:00:06

Temperatur: 9,3 °C
Lufttryck: 1008,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 62 %
Vindstyrka: 1,6 m/s från NNW,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 8,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 43 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 32,1 mm
Året: 571,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,3 °C
Klockan:
09:57
Temp - Max:
15,9 °C
Klockan:
13:13
Temp - Min:
-1,3 °C
Klockan:
07:21
Temp - Min:
0,0 °C
Klockan:
05:28
Lufttryck - Max:
1008,8 hPa
Klockan:
09:37
Lufttryck - Max:
1000,2 hPa
Klockan:
23:59
Lufttryck - Min:
1000,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
991,6 hPa
Klockan:
11:12


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:11
Sol upp: 06:58
Sol ned: 17:56
Skymning: 18:43
Dagsljus: 12:32 tim:min
Dag längd: 10:58 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 23:09
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 15:32

och så här ser webbkameran det.

 


Nu vill jag ha påtår eller förmiddagskaffe.

Men först ska jag skriva om dagens film.


Godmorgon.



Av Jan Sandström - 4 oktober 2015 20:45

Ibland är han bara för jobbig säger Mirabell.

Men han tycker vara det är så kul att jaga henne genom huset.
Men den här gången gick det väldigt lungt tillväga.


 

Av Jan Sandström - 4 oktober 2015 17:43

Nu har vi fått reda på vad han ska heta men det får Peter o Anna berätta när de vill.


Han va då inte det minsta söt, likar farfar   


 

Utanför köksfönstret har granen kottar, där skulle ekorren trivas fast han mår nog ännu bättre ute i stugan för nu har vi kurre där.

Under flera år har vi inte sett till ekorren där men nu såg jag en.

När barnen var små hade vi flera tama som barnen lekte med och byggde hinderbanor fram till nöten.

 

Norton hittade något under diskmaskinen men när jag kastade godis efter golvet blev det fart på han.

 

Vi får ju inte glömma bort katterna bara för att det kommit en bajsmaskin i familjen.

Av Jan Sandström - 4 oktober 2015 14:49

Lille skrutt.

Skrutt, mor Anna och farmor.

Av Jan Sandström - 4 oktober 2015 09:58

Söndag den 4/10


Nu har man börjat vänja sig vid att vara farfar   


Jag fick ju mess om att träd ramlat i stugan av stormer Roar som drog förbi.

Men inget allvarligt, det var faktiskt två träd jag tänkt ta ned då de skulle hamnat nära stugan vi ska sätta upp.

     

Ett hade gått av mitt på (ursäkta att du fick vänta, blev tvungen att flytta foton från kameran och mobilen)

 

Men jag tror det var sjukt och kanske är det ett hackat hål av en hackspett.

 

Men stubben ska få stå kvar till fåglar att bygga bo i.

 

Åtminstone tills vi fått upp stugan, sedan får vi se.

 

Torvältan var inte så stor så jag lät allt ligga, senare när jag kapat trädet får P-G ta traktorn och lyfta in roten några meter in i skogen.

 

Inger pysslade med trädgårdslandet och trädgården, jag satt på altan och sov, en liten stund, eljest bytte jag programuret till reningsverket.
Städade badtunnan som hade massor av björklöv i vattnet och lite annat här och där.


Vi åkte hem och körde förbi Peter o Annas lägenhet för att titta till katterna och när vi var där steg Peter in så då fick vi gratta han direkt.

Till OBS, eller Coop Forum som det heter nu där jag köpte tre par jeans, de jag hade på mig hade spruckit bak i ändan så det drog kallt.

Men som vanligt blev det en del annat köpt som nudlar och kattmat.


Hemma åt vi pixxorna vi köpte (frysta) och såg ett avsnitt av Morden i Midsomer men jag drack en öl till maten och somnade under filmen.

Kan liksom inte dricka alkohol så av en öl på 3,5% somnade jag.


Gick isäng utan ljudboken men hade gått ut och hämtat in Gunnar då det var kallt, bara 5° ute och han låg hos mig till 4-tiden då han ville ut en timme.

Sedan kom han in igen och jag låg till ½9 i morse.

Har sovit gott men kände mig förkyld inatt, men nu är det bra.


Under kaffet i morse fick jag sällskap av en kelsjuk Tristan.

     

Men svarta klader är inte bra med en katt i knä.

Det gick åt några varv på tejpklädborsten.


Idag pysslar Inger ute på tomten och jag ska ut och greja lite jag också. Vi börjar behöva göra höst.

Vi ska väl också få träffa den nyfödda idag.

 


Det är höst ute, klart fint väder med lite vind och nu +11°

Men det kröp net dill noll i morse.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-10-04 10:45:05

Temperatur: 12,0 °C
Lufttryck: 992,1 hPa och Steady
Luftfuktighet: 75 %
Vindstyrka: 3,4 m/s från W,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: 10,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 47 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 32,1 mm
Året: 571,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
12,0 °C
Klockan:
10:44
Temp - Max:
14,2 °C
Klockan:
14:52
Temp - Min:
0,0 °C
Klockan:
05:28
Temp - Min:
4,2 °C
Klockan:
23:59
Lufttryck - Max:
996,4 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Max:
999,8 hPa
Klockan:
12:43
Lufttryck - Min:
991,8 hPa
Klockan:
09:43
Lufttryck - Min:
989,8 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:08
Sol upp: 06:55
Sol ned: 17:59
Skymning: 18:46
Dagsljus: 12:38 tim:min
Dag längd: 11:04 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 22:03
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 14:51

Så här ser det ut.

 


Nu ta på något varmt och gå ut, kanske göra kaffe åt mig och värma TE till Inger.


Jo Maria har skrivit ett långt fint inlägg med många fina bilder på deras blogg

The Canadian Adventures

Three Swedes Adrift

Godmorgon.


Av Jan Sandström - 3 oktober 2015 17:20

8,1 grader ute men teet är varmt.

Av Jan Sandström - 3 oktober 2015 15:17

Nu har jag ställt till det igen.

Skulle bara testa om jag kunde få den där termometern från Vattenfall, den jag tidigare hade i Ingers växthus att fungera här i stugan.

Vet inte vad jag ändrat på för nu fungerar inget nätverk från Net1.
Jag fick stänga av det helt för mobilens 3g fungerar.

Att jag aldrig lär mig att jag ska inte försöka ändra någonting i routern och nätverket. Jag ställer bra till med elände.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards