jans

Alla inlägg under oktober 2015

Av Jan Sandström - 3 oktober 2015 12:09

Det här var ju inte så farligt.
Jag hade ändå funderat på att fälla de där två.

Den ena var dessutom sjuk ser det ut som.

Men altanen står kvar liksom allt annat.

Av Jan Sandström - 3 oktober 2015 08:49

Lördag den 3/10


Igår morse blev jag farfar.  


Om nu någon missade det under gårdagen.

Det var Anna som födde hennes (naturligtvis) och Peters första barn.

En liten kille som kom ut 02:36 och var 51 cm. lång och 3620 g. tung.

Ser ut så här.

 

Jag tycker nog att alla småbäbisar ser ganska lika ut.

Men är nog lik sin farfar fast huvudsaken är att han är frisk.   


Jag fick lite tid på soffan med ljudboken.

Vi fick besök av "Harrys" som varit inne i stan med husbilen för någonting.


Fick mess från stuggrannen att två granar for i stormen som drog fram här.


Jag och Inger åkte till Ersboda där Inger köpte tyger hos Olsons tyger och sedan till de nyblivna föräldrarnas lägenhet där vi såg till att kisse hade mat och vi passade som väldresserade farföräldrar att storstäda lägenheten.

Nä men vi plockade bort lite i köket då de tydligen åkte iväg ganska hastigt dagen innan.

Katterna mådde fint.

Norton kelsjuk som alltid och han fick leka av sig lite genom att jaga kattmat som jag slängde än åt vänster i hallen, än in i köket.

 

Bella är lite mer avvisande och ville inte riktigt kela men jag fick klappa henne.

 


Sedan åkte vi hem och åt mat, omelett med kantareller som Erik plockat, jag lever då ännu så det kan inte ha varit så giftig svamp.

Film såg vi, Letter to Juliet som jag spelade in på nyårsafton i vintras.

Sedan gick vi isäng.


Gunnar hade en natt där han sprang ut och in ett otal gånger men nu ligger han och sover på min säng.

Tidigare när han kom in hade Tristan fnatt och sprang av och an i huset.

Full rulle från ena sidan huset och upp i sängen där han tvärnitade nedanför Gunnar som satt på fönsterbänken och undrade.

Tristan tittade med bedjande blick att "kom loss gubbe, vi springer" och så rusade han iväg ett varv och det upprepade han 4-5 gånger innan Gunnar hoppade ned och lade sig hos mig.


Jag börjar tro att jag har en dålig höftled också för jag får så ont ibland när jag ska ligga och ha benen isär eller krokigt.


Vi steg upp vid 8-tiden.

Frukost och nu sitter jag här.

Snart ska vi åka iväg till stugan för att titta till träden som farit omkull.

Två granar ska det vara men kanske har något mer blåst ikull.

Rotvältan hon meddelade om är värst och kanske måste vi få hjälp av svågern P-G som med grävaren eller traktor kan lägga tillbaka roten igen om den inte far tillbaks då jag kapar stammen.


Det är då bättre väder idag, rent utav fint men lite kallt.

6,6° grader utanför fönstret. Solen skiner och flaggan hänger då nedåt.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-10-03 09:15:05

Temperatur: 8,3 °C
Lufttryck: 997,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 72 %
Vindstyrka: 2,5 m/s från WNW,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 6,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,2 °C Fukt: 44 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 30,6 mm
Månaden: 32,1 mm
Året: 571,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,6 °C
Klockan:
09:07
Temp - Max:
15,4 °C
Klockan:
12:27
Temp - Min:
4,5 °C
Klockan:
07:20
Temp - Min:
7,3 °C
Klockan:
23:59
Lufttryck - Max:
997,8 hPa
Klockan:
09:12
Lufttryck - Max:
990,0 hPa
Klockan:
23:53
Lufttryck - Min:
989,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
978,0 hPa
Klockan:
13:57


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:05
Sol upp: 06:52
Sol ned: 18:03
Skymning: 18:50
Dagsljus: 12:45 tim:min
Dag längd: 11:11 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 21:04
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 13:57

och så här ser det ut.

 


Nu får jag ta och klä på mig så åker vi iväg om en stund eller när det nu blir.


Godmorgon.


Av Jan Sandström - 2 oktober 2015 15:27

Nu har en gran lagt omkull med en rotvälta.
Bra för då ligger det där men det blir jobb och jag som har värk av denna blåst.

Nu blir det i alla fall kaffe och nygräddad äppelkaka (som Inger "slängt ihop")

I norge verkar det vara bergsras på gång.

http://www.vgtv.no/#!/video/118256/direkte-oksfjellet-i-kaafjord

Av Jan Sandström - 2 oktober 2015 14:42

Fick meddelande från stuggrannen att vi har två granar som har farit eller är på väg att ramla.

Inget jag tänker riskera någonting idag när det fortfarande blåser.


Fast jag kan ju ta hjälp av Peter och Anna som inte har något för sig idag.

De bara ligger och latar sig på lassa.

Av Jan Sandström - 2 oktober 2015 09:31

Fredag den 2/10


Idag fyller mitt brorsbarn Petra år, hon blir gammal, i alla fall 40+.

Så grattis än en gång på födelsedagen från oss på Västerslätt.


Igår hände som vanligt inte så mycket, åkte och köpte ut på apoteket och så köpte jag mat till utefåglarna.

Nemma hängde jag upp automater och fyllde på dem så nu har man det att göra i vinter igen.

       


Jag lade mig på soffan och fick en kelen Mirabell på magen så hon vågar mer och mer lilla gumman.

     

Men även Tristan kom och ville känna på min värme efter att tanten gått iväg.

Tror jag hann med en höneblund också.


Eljest förflöt dagen som andra dagar.

Inger kom hem. Middag. Datasurf och TV-tittande men ingen film som lockade så 22 gjorde jag kväll och gick isäng.

Gunnar kom in en stund men sedan ut igen.


Släckte tidigt och somnade och sov gott till 03:38 då Peter ringde och sa att jag blivit farfar till en liten kille.

Efter det blev det inte mycket sova då Gunnar som kommit in blev väckt och ville ut.

Sedan in och ut och in igen men nu ligger han och sover på min säng.

De andra två sover också, Inger sitter och läser tidningen.


Tomas skjutsade jag iväg till I20 vid 8-tiden, efter det en kopp kaffe.


Idag funderar jag på om jag ska försöka göra någon lösning på sladden till min GPS i bilen, att dra den snyggt så den hamnar på vänster sida och inte i mitten där jag har den nu.

Inger tänker jobba i trädgården, man behöver bara slänga upp löven så blåser de till grannen, problemet är om grannen i väster gör samma sak för då får vi deras löv. Stackarn på Vallmovägen 31 som får kvarterets alla löv.


Som nu kanske förstått så blåser det en västlig vind och det är ovädret från Norge som heter Roar” och som träffade Norges kust under torsdagen och är på väg hit.

I Norge har ett ras inträffat men inte Mannen utan i Kåfjord i Troms. Allt enligt VG.

Det sägs komma mer ras under dagen med upp till 12 000 kubikmeter.

Mannens ras är uppskattat till 120 000 kubikk alltså 10 gånger mer.


NU har Peter lagt upp lillpyret på Facebook så då har jag uppdaterat vår egen webbsida http://sandstrom.vasterslatt.se/

 

Väldigt lik farfar, men huvudsaken är att han är frisk.


Jo det blåser och lär blåsa ännu mer senare idag, men hur ofta har inte spådatorerna haft fel.

Blåste det inte så förbaskat skulle jag ha hissat flaggan idag.


Just nu är det 13° utanför fönstret, solen skiner av och till och det blåser.

Väderstationen visar.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-10-02 09:45:05

Temperatur: 14,0 °C
Lufttryck: 980,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 75 %
Vindstyrka: 8,3 m/s från W,
i byarna 11,6 m/s
Kyleffekt: 11,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 49 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 1,5 mm
Månaden: 1,8 mm
Året: 540,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
14,0 °C
Klockan:
09:43
Temp - Max:
15,2 °C
Klockan:
13:12
Temp - Min:
8,4 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
8,0 °C
Klockan:
23:14
Lufttryck - Max:
989,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1004,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
980,1 hPa
Klockan:
09:34
Lufttryck - Min:
989,2 hPa
Klockan:
23:55


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:02
Sol upp: 06:49
Sol ned: 18:06
Skymning: 18:53
Dagsljus: 12:51 tim:min
Dag längd: 11:17 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 20:17
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 12:48

och så här ser det ut i höstträdgården.

 

Då kanske jag skulle gå in till farmor i köket och ta en tredje mugg kaffe.


Godmorgon.


Av Jan Sandström - 2 oktober 2015 04:25

Nu har jag klivit upp en stegpinne.
Peter och Anna gjorde en liten kille.


Jag väntar på mer information och tillstånd av föräldrarna innan jag lägger upp mer.
Men det kommer. Just nu lägger de sin tid på mya killen och det förstår man ju.

Av Jan Sandström - 1 oktober 2015 15:54

Det här är inte så vanligt.

Nu har hon lagt sig tillrätta.
Tristan och Gunnar har fått en konkurrent.

Av Jan Sandström - 1 oktober 2015 14:43

Kan det vara så att kisse mår gott.

Jag ska göra han sällskap, bara göra kaffe och en smörgås.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards