jans

Alla inlägg den 3 januari 2015

Av Jan Sandström - 3 januari 2015 16:25

Jag fick ju tre foton av familjen i 60-årspresent och så här blev bilderna.

Nu fotade jag bara enkelt av dem där de hängde och belysningen var inte den bästa.

Och så lade jag till texten ovanpå så att det inte blir så intressant att "låna" vem som nu skulle ha intresse av det.

Fotograf: atelje Sandro i Umeå.

 

Jag och Inger.

 

Barnen

 

och allihopa.

 


Erik ska få fota av dem bättre med hans kamera och då ordnar vi bättre belysning så kan han sedan skriva ut egna bilder i A3-format till syskonen.

Av Jan Sandström - 3 januari 2015 15:29

...att Mirabell inte är någon knäkatt.

Här är motbeviset.

   

Av Jan Sandström - 3 januari 2015 13:00

Vi har handlat och tankat.
Nu är vi hos barnbarnen Trassel och Tristan.

Av Jan Sandström - 3 januari 2015 10:08

Lördag den 3/1


Helg igen och det är väl skönt, faktiskt skönt även för mig för det är en av helgerna vi har helg för Inger är ledig.

Tyvärr har hon någon form av flunsa för hon är rasslig i halsen och låter som någonting konstigt.


Igår fick jag min present från Orion, en otroligt fin apparat. Vattentät med ett etui som har USB-anslutning för laddning av det inbyggda batteriet. Ska bli kul att testa den i "skarpt läge" någon gång men som jag sa, hon är förkyld just nu.   

Eljest gjorde jag inte så mycket, satt med siffror i datorn och årsbyte till 2015 och det är en del.


(Fick sällskap av en nyfiken Mirabell som sökte sig mot högre höjder

       

innan hon lade sig tillrätta på scannern och sov.)


Problemet är att jag inte kommer ihåg från år till år hur jag gjorde med diagrammen på elförbrukning och vad det nu är jag för statistik över.

Till vilken nytta, ja det vet inte jag heller tror jag.

Jag sökte även runt på nätet efter kattluckor och det finns att välja mellan enkla och avancerade.

Det jag funderar på är vanliga enkla och att man sätter två st efter varandra med ett litet rum utanför så att det blir som en sluss eller kallfarstu. Ett problem är ju när vi har Mirabell som inte ska gå ut och då måste vi ha luckan spärrad.

Gunnar är ju inte chipmärkt så en sådan kan vi inte välja och magnet i halsbandet är inte bra alla gånger läste jag.

Sedan såg vi film, Sune i Grekland som jag spelat in på nya datorn, men jag är lite besviken på bildkalliten så jag måste kolla inställningarna, kanske går att välja något bättre men då tar det å andra sidan mer minne på disken.


Inatt var en natt som andra, lagom ont i kroppen om man nu kan ha lagom ont och vad det är.

Sov gott mellan de gånger Gunnar ville ut eller in.

Det är ju varmt med +grader men vi kan ju inte ha fönstret helt öppet.


Idag steg upp vid 8, dushade efter att vi (jag och Mirabell) väckt Bosse, senare ska jag hem till Anders lägenhet och hämta några grejor som Maria ska ta med upp till fjällen när hon åker upp.

Måste även köpa tonfisk till lilla fröken Mirabell.


Det är blidväder, mulet och det blåser.

Just nu +1,6° på altannivå och väderstationens Aktuella värden:
2015-01-03 10:15:05

Temperatur: 2,0 °C
Lufttryck: 964,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 79 %
Vindstyrka: 7,0 m/s från N,
i byarna 10,2 m/s
Kyleffekt: -3,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 8,4 mm
Månaden: 9,3 mm
Året: 9,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,6 °C
Klockan:
06:46
Temp - Max:
3,0 °C
Klockan:
16:06
Temp - Min:
1,0 °C
Klockan:
00:24
Temp - Min:
0,8 °C
Klockan:
13:07
Lufttryck - Max:
964,8 hPa
Klockan:
10:02
Lufttryck - Max:
978,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
955,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
952,9 hPa
Klockan:
14:19


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:11
Sol upp: 09:24
Sol ned: 14:03
Skymning: 15:16
Dagsljus: 07:05 tim:min
Dag längd: 04:39 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 5s more daylight tomorrow
Måne upp: 13:36
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 06:46

Gråtrist ser man att det är på den här bilden.

 


Nu till köket och en mugg kaffe.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards