jans

Direktlänk till inlägg 16 april 2024

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4

och 5 dagar kvar.


Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så

 

Från farbror och "faster".

Vi ska komma och fika i stugan då ni är där.

Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma.



Igår var jag ute och körde snöslungan, rensade snö från ett större fält nere vid vägen, där jag tänkt ställa upp husvagnen och kunna meka med den.

 

Körde sönder en brytpinne, den är en säkring för inmatarhjulet och är det sten i snön som det var kan en sådan fastna och låsa hjulet/skruven.

Jag har i reserv och enkelt att byta, körde mer snö och så lade framdrivningen av, den gick plötsligt på högsta hastighet framåt och jag kunde inte växla, men stanna är inga problem.

Nu var det en låssprint som lossnat eller mest troligt gått av i överföringen från handtaget till maskinen.

Bara att knata iväg till förrådet och hämta en ny och trycka dit.

Frågan är om jag lyckas hitta delarna från den trasiga som eljest kan orsaka punktering om den ligger illa till, eller hål i min fot.


Sedan åkte vi in till Vindeln, åt en snabb lunch innan vi gick ut. Till biblioteket och sedan Apoteket.

 

Så skönt att ha barmark under fötterna.


Det blev lån av två böcker till mig sedan mer blodsockermedicin och annat från Apoteket och en liten pratstund med hon bakom kassan innan jag gick hem.

Inger gick innan Apoteket till sin träff nere vid älven så jag fick ensam dricka mitt kaffe i salongen med korsord men blev trött så jag passade på att duscha innan jag satte mig vid datorn.

Slängde iväg ett mess till Oxvikens Gård som sålde ved.

 

Fin bild de har på sin webbsida.


Jag började med min egen webbsida och skriva in Alice som vi nu bara väntar på ska komma hem till oss.

och så kom Inger hem och vi åt middag, soppa på kyckling och lite annat samt en varm macka som åts medan vi såg sista säsongsavsnittet på Scott & Bailey.


Jag tog mitt och åkte hit till stugan och Lycka som tog emot mig och så skruvade jag upp kattklockan utanför dörren då vi nu inte vill ha kattluckan öppen för spring ut och in med möss.

Nu får vi gå upp och släppa in henne, nattetid får hon vackert stanna inne och det har gått fint.

 


Innerdelen blinkar och jamar, inställd så då någon rör sig utanför dörren.


 


Sedan rensade, eller försökte rensa röret under husvagnsinfarten som frusit igen och det står vatten i diket.

Tog fram högtrycken och avloppsrensaren men den bet inte på isen, skulle ha kört varmvatten men orkade inte göra det.

 


Telefonen ringde och det var Mikael från Oxvikens Gård och vi pratade ved.

Det slutade med att jag köpt 6 säckar som på bilden ovan vilket blir 9 m³ så det ska väl räcka till nästa sommar.

I allt ingår utkörning så han skulle prata med sin far om att köra upp lasset med traktorn så kan de lyfta av pallarna där jag skottat upp.

Vi orkar bara inte köra en och en säck då vi då måsta lasta av allt för hand och så köra de 4 mil fram och åter för nästa säck.

Min släp tar bara en säck åt gången även om vi ibland kört med två fast jag tror de varit mindre.


Så nu väntar jag bara på telefon och leverans men innan dess ska jag förbereda lite mer.

Men jag och Lycka fick en stund i soffan och vi såg film.

Riktigt skaplig och massa mord, biljakter och elände, sånt sover man gott på när det bara är på film.

Men när polisen skjuter genom en ståldörr så tar man skydd bakom en tunn innerdörr av trä och masonit       

Jag har sovit gott förutom då Lycka jagade möss under mitt täcke, mina fötter alltså.

Skönt att då kunna lägga mig tvärs över och ha dem under Ingers täcke och överkast, då var klockan ½5 men somnade om till sju då jag steg upp.


Ska ut och jobba även idag men även inne, ska sparka igång luftrenaren då jag börjar känna av pollen, tror det är det.

Har tagit pollenmedicin i drygt en månad men ska öka dosen till morgon och kväll nu.


Vedboden har jag fått order om att tömma, ut med det gamla och in med nytt, nä vi ska bara skifta då det längst in legat ganska länge så det ska få eldas upp först, har förresten inte fått ny ved ännu och Inger är den som kärrar och lastar in.

Jag står och tar från säckarna och lastar Sverker och skottkärran

Sverker är vår mjölkkärra.


Nog finns det göra här även om Inger inte tycker det, men snart blir trädgården snöfri och träffarna färre i Vindeln så då ska hon vara mer här.

Det är ganska skönt att vara här och bestämma själv men jag har mer att göra här än i Vindeln där det bara blir datorn och kanske nån promenad.


Vi har haft fina dagar men nu ska det bli lite kallare, dock inte mycket under noll men aningen.

Jo jag ska väl lägga om till sommardäck jag också men ingen brådska, det kan jag ta under veckan.


Nu +0.7° utanför fönstret och dubbelt upp i Vindeln, alltså +1,4°

Väderstationen visar som i Vindeln +1,4° och 1,0--2,7 m/s från ONO = OstNordOst

 

Morgonbilderna ser ut så här.

              

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Måndag 29 april 08:11

Måndag den 29/4   Idag blir det ett stort    till vår Konung Karl XVI Gustaf som fyller år.   Igår var jag hemma och lagade en väderkvarn vi köpt i Holland 1979.Den var trasig innan flytten så då limmade jag ihop den men så har den lycka...

Av Jan Sandström - Söndag 28 april 08:56

Söndag den 28/4   Igår hade vi en skön dag här hemma men det blev även en liten promenad "ut på byn".   Vi gick över till Andra Chansen där Inger hittade ett par tröjor och en stor bit Vlieseline som hon köpte, jag hittade en fin klänning me...

Av Jan Sandström - Lördag 27 april 08:17

Lördag den 27/4   Igår blev en dag inne, gick aldrig utanför dörren. Satt i salongen med korsord och katt i knät. Satt här vid datorn och katt i knät. Satt och åt mat i köket utan katt i knät      En nästan helt normal dag i mitt liv hä...

Av Jan Sandström - Fredag 26 april 09:01

Fredag den 26/4   Idag fyller svågern Jan-Erik år   Så då blir det ett stort   från jag och Inger i Vindeln.     Igår så åkte jag hit till lägenheten i Vindeln och Lycka fick följa med och träffa Alice för första gången. De nosad...

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< April 2024
>>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards