jans

Alla inlägg den 29 april 2024

Av Jan Sandström - Måndag 29 april 08:11

Måndag den 29/4


Igår var jag hemma och lagade en väderkvarn vi köpt i Holland 1979.

Den var trasig innan flytten så då limmade jag ihop den men så har den lyckats ramla i golvet här i Vindeln och...

 

Det blev tydligen en smäll (jag var i stugan och oskyldig) för det var många delar jag fick limma och få ihop, även speldosan fick jag plocka ihop men allt gick bra.

 

Hon till höger, den svarta figuren fick vi av sonen Tomas efter hans FN-tjänstgöring.


Men det går bättre med de två katterna tillsammans fast kommer de för nära och fel tillfälle m.m så fräser Lycka till.

Men när jag var på toa så har vi en vattenskål där och då kom Lycka smygande och nosade på Alices svans när hon drack och hon märkte inget.

Lite nyfiken är de på varandra.

 

Eljest gjorde jag inte så mycket, satt och läste med Alice sovandes i mitt knä.

Inger var ute på promenad och senare blev det till slut middag, nudlar och kycklinggryta med sallad som vi åt i rummet medan vi såg om fiskarna och nu under ytan på sjöar.

 
Vet ni att i Vindelälven strömmar en hel massa skit från nått smådjur, kommer inte ihåg om det var 70 ton i timmen från nått kryp som lever i vattnet.

Fiskarnas rike heter serien i tre delar, SE DEN.

Väldigt intressant och man blir rädd när man hör hur regering och myndigheter bara struntar i att nästan alla ålar nu dör vid kraftverksdammarna utan att man reagerar och gör något mer än nått "turistjippo" som att flyga hit små glasålar från Sargassohavet. 


Efter den såg vi om Kiruna, dit jag inte kommer att åka.

Avgrunden

Den filmen finns på Netflix och handlar om det stora gruvraset som kommer, ifall jag åker dit.

Det är en film men man kan ju göra den lite trovärdigare i vissa scener. Eller beter sig folk sådär     

 

Sängdags ganska tidigt och vi separerade katterna, först kom Lycka och lade sig på min säng men så kom lilla Alice i full fart och då kunde hon ju inte ligga kvar där så vi delade på dem och stängde dörren.

Men Lycka trodde sig ändå inte ligga kvar hos mig utan ville ut i lägenheten så då fick hon det.

Jag har då sovit gott och drömt en hel del knasigheter som det ibland är i drömmarnas värld.


Vaknade fyra och då vräkte snön ned, snöSMOCKA som tidningen skriver, det är smocka hit och smocka dit, snösmocka och så pollensmocka.

Är inte allt "smocka" så är alla personer "profiler".

Jag tycker det bara är löjligt att de skriver så men jag är väl för gammal, gillar (hatar) när radion ska ha en massa trummor som överröstar pratet i radio så den P4 har jag slutat lyssna på men P4plus gillar jag, bara en massa bra musik men den finns bara på nätet men nåra Google nest kan spela den kanalen.


Nåja jag låg kvar till efter sju då det blev morgon och efter toa blev det frukost och kisse har fått mat.

Fru Rauer har lagt ett ägg

och älgarna har kommit till älgvandringen.


Det har snöat men det tinar bort om inte annat i kommande regnvädret, såvida det inte kommer som snö.

Jag ska ta Lycka med mig och åka till stugan, Inger och Alice får vara kvar här ett tag till.


+0.6° i stugan och här dubbelt upp alltså +1,2° och det blåser så vimpel och flaggor står rakt ut.

 

Morgonbilderna set ut så här och det blev vinter igen.

           

 

Vår vindmätare.

 

 

Hon har då lämnat ett lite hål så att kisse kan titta ut.

 

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2024 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards