jans

Direktlänk till inlägg 26 maj 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 26 maj 2018 09:45

Lördag den 26/5


Idag har vi vår bröllopsdag, den 39:e i ordningen så flaggan är hissad.

 


Så GRATTIS kära hustru och tack för alla år som gått,

 

men många fler återstår får man hoppas.


 

Igår lagade jag lamphållarna till skyltbelysningen på husvagnen, ett roligt spåpickel men som tar på mina fingrar.

Sånt där småmekande klarar jag inte av idag men vad gör man, måste ju göras.

             

Sedan kom Erik och vi grejade med hans bil och det var lite grövre arbete, men även sådant tar på händerna. Men även det ska ju göras och det är faktiskt ganska kul att skruva i bilar, sådant man kan och vet vad det är som ska göras.

     

Det var avgassystemet som skulle svetsas ihop och sedan monteras och när jag startade motorn var det så tyst så.

Sedan började vi med bussningarna på länkarmen, i fjol gjorde vi ju andra sidan ute i stugan men då bytte vi bara den stora.

Sitter till höger på den tredje bilden ovan, den runda saken och nu hade vi teknik och visste hur vi skulle göra men den mindre var lite knivig, men med teknik, våld och glidmedel gick det med.


Erik cyklade hem och under dagen hade Emil med föräldrar vari här och vi åt grillat till middag, glass blev det till fika. Även Maria kom förbi men hon skulle jobba och se nån komiker i stan.


Jag gick till slut isäng och det blev som tidigare nätter.


Morgonen som tidigare mornar, Inger och Gunnar på deras frukostplats.

  Bild från igår.


I förrgår när vi var ute och rände kikade jag på trädgårdsbelysningar på Plantagen och för mig finns det bara sladdansluten belysning.

Solceller är inget för oss här i norr då solen skiner på sommaren behöver vi ingen belysning och på hösten orkar de inte ladda upp ordentligt.

Möjligen om man installerar en ordentlig anläggning med bilbatteri kan det fungera.

 

De till höger kan vara något för din trädgård Anders.


Igår hade vi en fin sommardag och det ska inte bli sämre idag och nu väntar jag bara på att Erik ska komma så vi kan göra färdigt hans bil.

Hoppas det inte tillstöter några bekymmer.


Jag har letat ny mobiltelefon till Inger och nu tror jag att jag hittat en lämplig och liten till bra pris. NetOnNet säljer en sådan för 2900:-

Kanske åker jag förbi där för jag måste ut idag och till Stöcksjö, Anders ringde och ville jag skulle titta till Mirabell.

Jag ska ändå dit för att såga klossarna till bakbelysningen på husvagnen. Och så ska jag slänga skräp om vi inte tar det senare någon gång, släpen kan ju stå sådär.


Just nu skiner solen och det är 18,5° här ute i skuggan. Mina fingrar hänger inte riktigt med så jag skriver ofta fel och får rätta så därför tar det lite tid.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-05-26 09:45:10

Temperatur: 21,2 °C, Sitter uppe i solskenet.
Lufttryck: 1032,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 38 %
Vindstyrka: 2,2 m/s från NNW,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 21,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 20,4 mm
Året: 62,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
21,4 °C
Klockan:
09:40
Temp - Max:
21,4 °C
Klockan:
16:33
Temp - Min:
6,7 °C
Klockan:
03:38
Temp - Min:
5,9 °C
Klockan:
02:44
Lufttryck - Max:
1032,2 hPa
Klockan:
06:56
Lufttryck - Max:
1030,6 hPa
Klockan:
04:46
Lufttryck - Min:
1029,3 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
1027,7 hPa
Klockan:
16:35


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:56
Sol ned: 22:19
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:23 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 47s more daylight tomorrow
Måne upp: 17:27
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 03:12


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och trädgårdsbilden ser ut så här.

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 15:35

Efter att ha gått omkring och tittat i lägenheten, suttit i våra knän, druckit vatten och ätit lite så har Djurskyddet åkt iväg. Alice är nu registrerad hos Jordbruksverket.           ...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 08:02

Söndag den 21/4 6 timmar kvar för nu är klockan åtta.   Till vad räknar jag ned, jo idag får vi smått. Tillökning i familjen kan man säga fast vi är, inte gamla men lite äldre så funkar det också.   För vid 14-tiden kommer Gabriella från D...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards