jans

Alla inlägg den 22 maj 2018

Av Jan Sandström - 22 maj 2018 20:39

Nu har jag pulat på och grejat mest hela dagen.


Började med Eriks bil men tji fick jag, inte fick jag loss den där länkarmen inte. Men jag kunde byta bakdäcket till ett av de nya.

Framhjulet tog jag bara bort då jag skulle jobba där.


Sedan blev det husvagnen där jag gav mig på att byta sladden från bilen, den där 7-poliga till 13-polig.

Men jag fick göra om lite på kontakten jag skruvade fast tidigare, jag hade gjort två fel i den när jag kollade efter.

Nu sitter den i alla fall där och den fungerar, åtminstone grundfunktionerna fast vilket jobb att testa.


Det slutade med en tur till Biltema där jag köpte en chassikontakt och jag gjorde en testbräda med kontakten och sladdar till 12 skruvar.

   

Enkelt att klämma fast sladden från nätaggregatet och så kan jag enkelt gå runt och kolla vad som lyser.

Därefter bytte jag två pos-ljus men det vita uppe framtill var marigt att byta men ena sidan är klar.

   

Nu har jag två kvar på höger sida och det blir kämpigt för där är det trångt mot grannens staket och tujor.

   

Visst 17, kudden ligger kvar under husvagnen, måste hämta den.


Nu är kudden hämtad och jag har bytt ur Ingers MP3-spelare.

Hon är ute och gräver komposterna.

   


Och det är Badhotellet på TV4 och reklam så då gjorde jag kaffe och en smörgås.


Jag menar att jag inte lär mig att ta det lite lugnt med grejandet för nu har jag värk i fingrarna.

Av Jan Sandström - 22 maj 2018 09:45

Tisdag den 22/5


Igår, jo då fick jag ta Peters bil då Erik lånat min, Eriks bil står fortfarande på pallbockarna men det finns hopp om tillfrisknande för den.

Jag åkte i alla fall till Biltema där jag bytte felköpte LED-lampor och köpte fogskum, sedan över till OKQ8 på Carlslid där jag hämtade ut två nya sommardäck till Eriks bil. Kostade även på mig en bägare mjukglass och körde hem.


Väntade en stund innan jag åkte iväg till Alvik eller Umeå City Aerport som det heter nu, de kanske slopade det där City men är inte helt säker på det. Eljest säger man bara flygplatsen eller flyget.

Där hämtade jag Peter som kom från Danmark och nån hockeygrej där han varit i tre veckor.


När jag hoppar av här hemma och Peter åkt hem till de sina tog jag en promenad i sommarvärmen, den gick över till Swedol där jag köpte 5 meter sladd till husvagnen och så gick jag hem igen.

 


Satte mig ute på altanen med en kopp kaffe och började koppla.

Ska ju göra vissa förändringar på husvagnen som du kanske förstått.

 


Då kom Peter, Anna och Emil för vi skulle ju äta Pizza till middag men de kom tidigt så efter att ha skruvat ihop kontakten tyckte jag vi skulle ha lite vatten ljud i trädgården så jag römde dammen på 100+ kg löv och skräp. Det var i alla fall mycket i den efter vintern men till slut porlade rent vatten, någorlunda rent för jag iddes inte skura bort alger och beläggningen på sidorna.

Inte heller startade jag bäckfåran utan det fick räcka med fontänen.

Emil är som han är, mysig i sin iver och Maria har lämnat en transportbur till katterna som blev en perfekt koja att leka tittut i.

Traktorn är kul men han tyckte att farfar skulle ordna en skopa på den men där går nog min gräns för att laga saker, fast nog skulle det kanske kunna....

       


De andra tog en promenad över till Mammas här på vägen utmed och när de kom hem med maten så kom även Anders.

Vi åt ute på altanen och jag blev bara så trött trött trött att jag höll på att somna om jag nu inte gjorde det en stund.

Emil åkte hem och Anders fick lite hjälp med jordfräsen som han körde i vårt potatisland

 

innan han också åkte hem.


Jag gick in och halvsov i soffan till första avsnittet av Badhotellet som börjat sändas och så kom Erik och därefter Inger.

Jag hade blivit frusen men skjutsade hem Erik och sedan blev det lite dator innan jag gick isäng.


VVV är min räddning, Värmedyna, Voltaren och Vetekudden, Varmt ska det vara men hade ändå svårt att somna då massor av frågor och funderingar snurrade i mitt huvud tillsammans med värk. Fast jag inte tycker att jag gjort något under dagen.

Men det var väl för mycket i magen som gjorde det.

Himlen var fin inatt men jag fick inte med det röda i nordväst där solen gått ned.

   


Somnade ändå till slut och sov gott. Inger steg upp före sex och jag låg kvar en stund till innan jag steg upp nån halvtimme senare då Inger åkte till jobbet.


Frukost ute på altanen, lite svalt men ändå en skön morgon som förebådar en skön sommardag igen.

Jag löste några små problem när jag låg inatt och ska se om det fungerar i praktiken.


Däremot kom jag på att jag glömde köpa en fräsborr då jag var på Biltema igår och jag har lite funderingar på om jag ska ta cykeln dit idag. Men ska jag idas göra det.

Idag är jag i alla fall fylld med mer energi än igår kväll då jag tappade all orken, tala om att batterierna kan laddas ur sådär fullständigt.


Matinéfilm, igår men den såg jag inte, idag sänds Ogift fader sökes på SVT1, idag 14:45 - 16:30

Med bl.a Eva Stiberg (Malin i Saltkråkan) (som för övrigt är släkt med Inger, på långt håll)

Drama, Sverige, 107min, 1953

Irene träffar Stig på dansbanan och de blir genast förälskade. Ett plötsligt oväder tvingar Stig att återvända till sin båt och avsegla. När Irene kommer till stranden på morgonen finns inga spår efter Stig.


Eljest tror jag det blir husvagnen som jag skruvar i, kanske Eriks bil får lite hjälp och så kan det bli nån utflykt.

Det finns mycket jag kan hoppa över och bara sitta på altanen och dricka kaffe för.

Men lite ska jag väl åstadkomma idag även om det ser ut att bli en fin dag.


Just nu 17,9° här utanför fönstret, solen skiner från en

 


Björkarna har slagit ut och är så gröna och fulla med fågelsång.


   


Men det skulle ha varit skönt att få vara i stugan också.


 


Men även där har jag massor av jobb att göra.


 

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-05-22 09:45:09

Temperatur: 18,1 °C
Lufttryck: 1022,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 59 %
Vindstyrka: 2,6 m/s från SSE,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 18,1 °C
Inne hos oss. Temp: 22,0 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 20,4 mm
Året: 62,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
18,6 °C
Klockan:
09:15
Temp - Max:
27,4 °C
Klockan:
10:52
Temp - Min:
4,4 °C
Klockan:
03:22
Temp - Min:
4,0 °C
Klockan:
04:33
Lufttryck - Max:
1026,2 hPa
Klockan:
00:08
Lufttryck - Max:
1026,2 hPa
Klockan:
21:31
Lufttryck - Min:
1022,7 hPa
Klockan:
09:33
Lufttryck - Min:
1022,0 hPa
Klockan:
00:50


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 03:07
Sol ned: 22:07
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:00 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 3s more daylight tomorrow
Måne upp: 11:32
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 02:33


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Jag tror det får bli en kopp kaffe ute på altanen och fundera på vad jag ska göra idag.

 



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards