jans

Alla inlägg den 15 maj 2018

Av Jan Sandström - 15 maj 2018 19:45

...och jag bjöd han på kaffe och bulle. ja så tog han en läsk.

Men först gick vi in på IKEA där jag köpte 4 rullgardiner till husvagnen.

Efter kaffet blev det Kjelle och sedan Classe innan vi åkte åt varsitt håll.


Jag hit hem där jag pysslade på i solvärmen, satte in en klocka i bilen och sedan en ny säkerhetsvire på husvagnen-


Därefter mer kaffe och mer husvagnsjobb.

Skruvade ihop lite av det jag lossat så nu är garderoben hel igen. Buntade ihop lite ledningar och sedan gav jag mi på den bakre delen av vagnen.

Skruvade bort paneler längst bak så jag kommer åt elledningarna som går till bakljusen men sedan fick det vara.


Det är otroligt vad man hittar mycket bakom det som är fastskruvat, hårband, pennor, spelkort men var är allt guld?

Sedlar är inte lönt för de är inte värda något idag. Inte de gammla sorterna.

Jo sedan finns det damm och skit därbakom paanelerna.


Nu är jag ganska mör och ska ta en tur till Norge, måste fortsätta planeringen av resan vi ska göra i sommar, men den blir inte me husvagnen utan vi ska bo på hotell och stugor om vi inte sover någon natt i bilen som vi brukar göra.

Jo jag såg att åskan gått här mellan Umeå och Lycksele för några timmar sedan.

Jag undrar om jag inte höörde något då jag pysslade i vagnen.


Fast jag kanske ska se om det finns något på TV,

Av Jan Sandström - 15 maj 2018 10:00

Tisdag den 15/5


Godmorgon i sommarvärmen.


Igår var det också varmt och vi började dagen med förutom frukost då att ta Peters bil med släpvagn till Batterilagret på Ersboda där vi köpte en solvärmare.

 

Men där såg jag på solceller till husvagnen och blev jäkligt intresserad, det var inte så dyrt och för under 2000:- fick jag solpanel, regulator och ett batteri. Antingen kan jag montera det på husvagnen eller i gäststugan.


OK det är inget värstingpaket men jag tror att panelen var på 80W eller om det var den på 50W.

Men i husvagnen är strömmen bara till att ladda mobiler och datorer, kanske köra kylskåpet ibland och det är väl det som drar ström. Vattenpumpen är försumbar.

Och med tanke på att när vi är ute bor vi på Trafikverkets (tidigare Vägverket) campingar. Alltså rastplatser och där har man väldigt sällan tillgång till elström.


Hem körde vi norra länken och till BYGGmax där jag köpte tre trallbrädor.

Av dem gjorde jag en bordsskiva som ska bli en arbetsbänk monterat på ett gammalt datorbord.

 


Snälla grannar ställer sina ihopräffsade lövsäckar på vår sida av staketet och dem ska vi ta till stugan där allt sådant behövs i lerjorden.

 


Tidigare gjorde jag en baksida till 4 små tavlor som Emil ska ha och det blev ganska bra.

   


Jag bytte däck på släpvagnen och drack några liter kaffe under dagen.

Spolade av lilla altanen vid förrådet och sedan fick jag lite tid till husvagnen som jag började städa bort verktyg och skräp ur.

Men upptäckte att jag fått in småmyror i den. De där som kommer in i husen på vårkanten, frågade grannen Petter vad man skulle göra åt det och han föreslog att jag skulle hälla ut lite socker i vagnen, då blir de glada sa han.


Anders kom och stal vår Mirabell, nu ska hon få vara i Stöcksjö och kanske för alltid då Anders slutat jobba uppe på STF Sylarnas Fjällstation där han tillbringat de två senaste åren. Men hon får det fint hos Anders och det är ju faktiskt han som Mirabell rår om.

Jag har haft en övervakningskamera vid hennes matskål, mest för att se hur mycket Gunnar gått dit och ätit men det har faktiskt inte varit många gånger, 2-3 gånget på sin höjd under senaste veckorna.

Men jag ska försöka föra över videosnuttarna och göra en film av dem.


Min TV-dator HTPC:n ville uppdatera Win 10 men det tog en evinnerlig tid men blev klar just innan matinéfilmen började så jag hoppas att den blev spelad in.

Igår sändes Nyordning på Sjögårda och idag sänder de Havets son på SVT1, idag 15:30 - 17:00

Drama, Sverige, 95min ,1949

Sigrid Bakken förlorar sin man och äldste son som omkommer under fiske i Lofoten. Hon går in till sin yngste son, Rolf, och sätter sig vid hans säng. Dig får havet aldrig ta, säger hon. Men havet drar och tio år senare ger han sig ut.

Men det var väl inte så länge sedan den gick som matinéfilm?


Hade värk på kvällen och var TRÖTT så det blev mina VVV, inte Villa, Vovve, Volvo utan jag har Värmedyna, Voltaren och Vetekudde.


Hade lite svårt att somna och var upp två gånger inatt för att röra på mig och värma upp vetekudden.

Så det var lite trögt att stiga upp i morse, men vid åtta var jag på benen.

En varm dusch mjukade upp mig lite men fingrarna är stela, då är skrivandet här lagom gymnastik men de hänger ändå inte riktigt med för jag slår ofta in fel tecken.


Frukost ute, naturligtvis och Gunnar som varit hos Inger på hennes plats under björken kom till mig och lade sig sedan på soffan för att sova tills det blir för varmt på södersidan.

 


Idag ska jag försöka tvätta av den långa mattan som legat i mittgången på husvagnen, den ligger över golvvärmen som skydd antar jag.

Jag ska även göra en ny hylla i vagnen, den under ugnen där pannorna stått och nu rasat ned, den har varit för tunn för den stekpanna jag torr Hans haft där men nu blir det en tjockare plywood som jag kanske lägger plexiglas på om jag inte har en tunnare plåt, kanske offra en ungsplåt men den är inte fyrkantig så det blir lite trixande med sågen för att gå till passformen.

Sedan kanske det blir en sväng ut till Anders och Mirabell med lite mat åt henne och då kan det bli IKEA på väg hem för att köpa rullgardinerna till vagnen.


Eljest bör jag inte göra så mycket med mina händer, nu börjar jag få ont i fingrarna av skrivandet.


Soligt idag, just nu i alla fall.

 

Björkarna slår ut och jag känner av dem, piller är inte lika effektiva som sprutan jag fått tidigare.


Just nu +23,4° här utanför i skuggan. I stugan är det bara +22,6° (19,4° inomhus).

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-05-15 10:00:10

Temperatur: 23,6 °C
Lufttryck: 1024,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 48 %
Vindstyrka: 3,8 m/s från ESE,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 23,6 °C
Inne hos oss. Temp: 22,3 °C Fukt: 45 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 19,8 mm
Året: 61,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
23,9 °C
Klockan:
09:49
Temp - Max:
24,7 °C
Klockan:
17:30
Temp - Min:
8,1 °C
Klockan:
03:58
Temp - Min:
3,8 °C
Klockan:
03:43
Lufttryck - Max:
1024,6 hPa
Klockan:
09:15
Lufttryck - Max:
1028,0 hPa
Klockan:
00:17
Lufttryck - Min:
1023,7 hPa
Klockan:
02:19
Lufttryck - Min:
1023,5 hPa
Klockan:
19:47


Dagens sol och måntider.

Gryning: 01:46
Sol upp: 03:28
Sol ned: 21:45
Skymning: 23:24
Dagsljus: 21:38 tim:min
Dag längd: 18:17 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:42
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 20:53


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser trädgården ut i sin grönska.

 

Inger har åkt till ICA för att handla mat och jag ska göra kaffe och ta en kaka ute på altanen innan jag börjar spola av mattan.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards