jans

Alla inlägg den 19 maj 2018

Av Jan Sandström - 19 maj 2018 19:58

...far i bäcken.

Fast här handlar det om Vindelälven.

Det var gott med kycklinglår, baguette med räkor, croissant och kaffe.

Av Jan Sandström - 19 maj 2018 12:09

Gunnar trivs då eller så är han uttråkad.

Men nu ligger han här.

Av Jan Sandström - 19 maj 2018 12:08

Gunnar trivs då eller så är han uttråkad.

[Bild]

Men nu ligger han här.

[Bild]

Av Jan Sandström - 19 maj 2018 10:15

Lördag den 19/5


Igår skulle jag återkomma till så lika bra att börja där.

Vaknade 06:00, satte fötterna på golvet tre minuter senare...


Nä inte så noga men jag steg upp tidigt och då hinner man så mycket mer än som idag när vi sov till nästan 9.

Min andra släpvagn gick ju sönder så efter att ha kollat på nätet efter släpvagnsgolv blev det Beijer Bygg på Grubbe, vid Rödberget.

Gjorde en inköpslista på Biltema med lite annat och så kopplade jag släpen och åkte iväg.


Såg en häftigt kul grej inne på Beijers lager.

 

Den där blå hinken, jag undrar vad som finns i den men hur som helst blir det en överraskning för den som kör i med för hög gaffeltruck.

Jag köpte en stor skiva board och hade tur för på den nya traven låg en masonitskiva som skydd och jag fick även den på köpet.


Hem med släpen och lämnade på gatan och sedan iväg till Biltema för att köpa surrningsögglor, bultar och muttrar samt lite annat smått som LED-lampor till husvagnen.

Men hemma såg jag att det blev fel på en sort så jag får åka tillbaks och byta dem. Det var så otydliga bilder på nätet och i butiken rafsade jag bara ned högen med lampor jag fick, man måste beställa dem över disken i kundtjänst.


Hemma gav jag mig på Eriks bil  då vädret var fint och jag hade en idé om att dela på avgasrörets skarv, först försökte jag få loss den andra klämman men den muttern är mer eller mindre rund och svåråtkomlig så jag klämde åt med min stora rörtång där det var stadigt och sedan slog jag med hammare och slägga på tågnen och faktiskt, det rörde på sig så det var bara att slå och försöka vrida på röret.

Till slut lossnade skarven och då var jag helslut.

Kaffe på altan och så somnade jag ½2, vaknade av telefonlarmet 2 om att ta medicinen men somnade om och först ½3 kom jag upp från soffan där jag halvlåg.


Mer kaffe och så in i husvagnen där jag bara skruvade fast en batterilåda jag köpte tidigare, tror att man bör ha en sådan i husvagnarna.

Inger kom hem och så kom Anders med "sin" trasiga släpvagn.

Fort borrade vi bort nitarna och gamla golvet var det inte mycket med, mätade och sågade till nya golvet men vi fick ta loss och kapa några millimeter till senare.

Till slut satt nya golvet där med 6 fästögglor, de två jag har och hade tänkt sätta längst fram satte vi inte dit, inget att skruva fast i under.

Inger hade gjort mat som vi t ute och sent åkte vi iväg hit till stugan. Vi hann bara hit så hörde jag att Erik gick in där hemma i stan.


Här blev det eld i kaminen och lite TV men Inger gick tidigt isäng, jag fick en väldigt kelsjuk Gunnar hos mig i soffan så vi satt där och myste en stund med stängd TV och dator men sprakande brasa i kaminen.


Sedan ville han ha en kvällsmus och jag gick isäng men somnade ganska fort. För ovanlighets skull.

Kallt ute med -1,5 grader men ändå öppet fönster, senare på natten hade vi -2,5.


Vi sov länge i morse och låg ändå och drog oss och Gunnar var så kelen där han låg mellan oss, trångt blev det i vår 120 cm breda säng. Men mysigt ändå.


Frukost ute även om det bara var lite över 10 grader men solen värmde gott.

   


Nu har det blivit grönt och fint

 


Det blir bygga här idag men vi ska även göra annat som fylla badtunnan och så kan det bli en tur till Vindeln för att gå vid forsen och se, det är högvatten i älven

 

Säkert en meter högre vattenstånd än när jag och Anders åkte upp för ett par dagar sedan och hämtade vedklyven.


Fint väder idag och hemma såg himlen ut så här för nån timme sedan.

 

Björkarna grönskar mer och mer.

 

Lite kallt i skuggan. (13,8) och nån nordvästvind.


Väderstationen hemma i stan visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-05-19 10:15:10

Temperatur: 16,5 °C
Lufttryck: 1023,4 hPa och Steady
Luftfuktighet: 30 %
Vindstyrka: 3,5 m/s från NW,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: 16,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 20,4 mm
Året: 62,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,8 °C
Klockan:
10:02
Temp - Max:
19,6 °C
Klockan:
14:29
Temp - Min:
1,3 °C
Klockan:
03:43
Temp - Min:
2,5 °C
Klockan:
01:33
Lufttryck - Max:
1023,8 hPa
Klockan:
07:18
Lufttryck - Max:
1023,0 hPa
Klockan:
23:41
Lufttryck - Min:
1022,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1019,6 hPa
Klockan:
01:12


Dagens sol och måntider.

Gryning: 01:10
Sol upp: 03:16
Sol ned: 21:57
Skymning: 00:01
Dagsljus: 22:51 tim:min
Dag längd: 18:41 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 12s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:11
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 00:54


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Lite varmare i stan och så här ser trädgården ut.

 


Nä nu måste jag jobba.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards